رادیو زمانه: به‌ندرت اسکار به اندازه دوره امسال خود این‌چنین مورد انتقاد قرار گرفته بود. در مهم‌تریم بخش‌های جوایز هیچ سیاه‌پوستی کاندیدای اسکار نشد. اکنون آکادمی اسکار صدها عضو احتمالی جدید را می‌پذیرد که شمار قابل توجهی از آن‌ها زن سیاه‌پوست هستند.

شریل بون ایساکس، رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینما (آکادمی اسکار) به ۶۸۳ سینماگر نامه‌ای فرستاده و آن‌ها را به عضویت در آکادمی دعوت کرده است. در میان آن‌ها از جمله بازیگران سیاه‌پوستی چون ادریس اِلبا، بازیگر معروف سریال «لوتر» از شبکه بی‌بی‌سی، اِما واتسون بازیگر فیلم «هری پاتر»، و یا «آیس کوب» بازیگر و رپ‌خوان دیده می‌شوند.

شریل

شریل بون ایساکس، رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینما (آکادمی اسکار)

 

سیاه‌پوستان و زنان؛ دعوت‌شدگان جدید

در میان دعوت‌شدگان جدید ۴۶ درصد زن هستند و ۴۱ درصد غیرسفیدپوست.

آکادمی اسکار هفت هزار نفر عضو دارد که مردان سفیدپوست اکثریت آن را تشکیل می‌دهند. آکادمی با این گام می‌خواهد به اهدای جوایز اسکار تنوع بیشتری ببخشد.

در هشتادوهشتمین دوره اسکار، که در ۲۸ فوریه / ۹ اسفند ۱۳۹۴ برگزار شد همه ۲۰ کاندیدای بهترین بازیگران نقش اصلی و نقش مکمل زن و مرد سفیدپوست بودند و یک نفر سیاه‌پوست یا لاتینی‌تبار و آسیایی‌تبار نیز در میان آن‌ها دیده نمی‌شد.

این موضوع اعتراضات گسترده‌ای در پی داشت و در شبکه‌های اجتماعی زیر نام هشتگ oscarssowhite# مردم به‌شدت نسبت به عدم انتخاب یک بازیگر یا فیلمساز سیاه‌پوست در بین کاندیداهای اسکار ۲۰۱۶ انتقاد کردند و حتی برخی آن را محدودتر از المپیک برلین ۱۹۳۶ در زمان حکومت نازی‌ها در آلمان دانستند.

حتی شریل بون ایساکس که خود سیاه‌پوست است نسبت به آن اظهار شگفتی کرد و گفت: «متوجه شدیم که باید گامی به جلو برداریم.»

در سال قبل از آن نیز در میان ۲۰ بازیگر کاندیدای اسکار یک سیاه‌پوست وجود نداشت. آخرین بازیگر زن سیاه‌پوستی که جایزه اسکار را برده لوپیتا نیونگو است که در سال ۲۰۱۴ به‌خاطر بازی در فیلم «۱۲ سال بردگی» اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را از آن خود کرد. آخرین بازیگر مرد سیاه‌پوست هم فارست ویتاکر بود که در سال ۲۰۰۷ برای بازی در فیلم «آخرین پادشاه اسکاتلند» جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برد.

رئیس آکادمی اسکار می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ شمار اعضای غیرسفیدپوست و زن آکادمی را دو برابر کند و گام نخست در این راه را اکنون برداشته است.

 

واکنش‌ها به تغییر چهره اعضای آکادمی اسکار

در واکنش به اقدام جدید آکادمی اسکار، از یک سو گروهی آن را مورد تمجید قرار دادند و از سوی دیگر گروهی با رجوع به آمار موجود آن را ناکافی دانستند.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی گفت اکنون با تغییرات جدید، از حدود هفت هزار عضو آکادمی اسکار که بیشتر آن‌ها را مردان سفیدپوست تشکیل می‌دهند، سهم اعضای غیرسفیدپوست فقط به ۱۱ درصد و سهم زنان به ۲۷ درصد رسیده است.

از نظر برخی مشکل اساسی نه اسکار که هالیوود است چرا که اکثر کسانی که در هالیوود فعالیت می‌کنند مرد و سفیدپوست هستند.

اسپایک لی، سینماگر سیاه‌پوست آمریکایی می‌گوید: «وقتی من در استودیوی فیلمسازی در راه هستم سیاه‌پوستی نمی‌بینم به‌جز مأموران امنیتی که نام من را در فهرستی که دارند علامت می‌زنند. یک سیاه‌پوست راحت‌تر می‌تواند رئیس‌جمهوری ایالات متحده شود تا مدیر یک استودیو.»