روز سه شنبه، تهاجم هوایی اسرائیل به نوار غزه وارد چهارمین روز خود شد. مناطقی از نوار غزه در ساعات اولیه سه شنبه مورد حمله جنگنده های اسرائیلی  …


شماره ۱۲۱۰ ـ پنجشنبه  ۱ ژانویه ۲۰۰۹


 


 

بی بی سی: روز سه شنبه، تهاجم هوایی اسرائیل به نوار غزه وارد چهارمین روز خود شد. مناطقی از نوار غزه در ساعات اولیه سه شنبه مورد حمله جنگنده های اسرائیلی قرار گرفته است و گزارش ها بیانگر بمباران دفتر نخست وزیری و وزارت خانه های خارجه، دفاع و دارایی جنبش حماس و یکی از نهادهای امنیتی فلسطینی است.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل از "جنگ تمام عیار علیه حماس" خبر داده است. یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل هم هشدار داده که تمام ساختمان های متعلق به جنبش حماس در این حملات نابود خواهد شد.

اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل در یک سخنرانی تلویزیونی و در حالی که در میان اهود باراک وزیر دفاع و زیپی لیونی وزیر خارجه اسرائیل نشسته بود اعلام کرد ممکن است این عملیات "تا مدتی طول بکشد" اما قول داد که از بروز یک بحران انسانی اجتناب کند!


 

حداقل ده تن در حملات بامداد سه شنبه جان خود را از دست داده اند و ۴۰ نفر مجروح شده اند. انتظار می رود این رقم افزایش یابد.

این در حالی است که به گزارش سازمان ملل متحد، تعداد تلفات فلسطینی ها در سه روز نخست حملات هوایی ارتش اسرائیل در حدود ۳۲۰ تن بوده است. بر این اساس، ۶۲ نفر از کشته شدگان غیرنظامی هستند.

منابع بیمارستانی فلسطینی تعداد کشته شدگان را ۳۴۵ نفر و تعداد مجروحان را ۱۶۵۰ نفر اعلام کرده اند.

در این حال، تلفات حملات موشکی پیکارجویان فلسطینی به شهرهای جنوب اسرائیل به شش تن افزایش یافته است.

اسرائیل پایان دادن به حملات راکت های فلسطینی به مناطق مسکونی را به عنوان علت حمله گسترده هوایی خود علیه نوار غزه که در کنترل جنبش حماس است، اعلام می کند.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل هدف از حمله به نوار غزه را ضربه زدن به حماس عنوان کرده است و می گوید ارتش کشورش کاری با مردم فلسطین ندارد.

آمریکا هم بار دیگر با مقصر دانستن جنبش حماس در خشونت های اخیر خواستار توقف پرتاب راکت از نوار غزه به اسرائیل شده است.

آتش بس فوری

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آتش بس فوری طرفین درگیری در نوار غزه شده است.

بان در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک در روز دوشنبه گفت: "اسرائیل و حماس باید اقدام های خشونت آمیز را متوقف کنند و همه تدابیر لازم را برای پیشگیری از تلفات غیرنظامی اتخاذ کنند. آتش بس باید بلافاصله به اجرا گذاشته شود."

بان همچنین با اشاره به حق اسرائیل به دفاع از خود، از توسل بیش از حد این کشور به زور انتقاد کرد.

او همچنین از وضع نابسامان جمعیت غیرنظامی ابراز نگرانی کرد: "طبیعت مخوف آن چه در حال رخ دادن است، به خصوص تاثیر آن بر کودکان که نیمی از جمعیت غزه را تشکیل می دهند، من را به شدت نگران می کند."

همزمان در تظاهراتی که در اسرائیل، کشورهای عربی و بعضی از شهرهای اروپایی (و آمریکا و کانادا) برگزار شد، تظاهرکنندگان حمله اسرائیل به غزه و حمایت آمریکا از این کشور را محکوم کردند.

تظاهرات مشابهی در تهران و بعضی دیگر از شهرهای ایران برگزار شده است.

این در حالی است که نگرانی درباره احتمال حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه رو به افزایش است.

اسرائیل نیروهای خود را در امتداد مرز غزه مستقر کرده و نواحی اطراف نوار غزه را "نواحی نظامی ممنوعه" اعلام کرده است.

گزارشگران می گویند این اقدام و فراخواندن هزاران سرباز ذخیره اسرائیلی ممکن است پیش درآمدی برای یک عملیات زمینی باشد؛ هر چند برخی کارشناسان هم آن را تنها عاملی جهت افزایش فشار بر حماس می دانند.

حملات اسرائیل که از روز شنبه شروع شد تقریبا یک هفته پس از آن انجام شد که حماس پایان آتش بسی شش ماهه با اسرائیل را اعلام کرد.

اسرائیل شهرهای اصلی در نوار غزه از جمله شهر غزه در شمال این منطقه، و خان یونس و رفح در جنوب آن را هدف قرار داده است.

تحلیلگران حوادث روز شنبه را خونبارترین روز در تاریخ غزه از زمان اشغال این منطقه توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ می دانند هرچند هیچ منبع مستقلی شمار دقیق کشته شدگان در این روز را تایید نکرده است.

پس از اشغال نوار غزه در سال ۱۹۶۷، شهرک نشینان یهودی در داخل این منطقه به ساخت مجتمع های مسکونی پرداختند.

هرچند اسرائیل در سال ۲۰۰۵ از نوار غزه خارج شد، اما کنترل ورود و خروج به غزه و حریم هوایی آن را در اختیار داشته است.


 

کارکنان بیمارستان اصلی غزه گفتند اتاق های عمل جراحی پر از مجروحان است، ذخایر اندک دارو رو به اتمام است و حتی جراحان کافی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان وجود ندارد.

ساکنان غزه برای برگزاری مراسم تدفین کشته شدگان آماده می شوند و در سراسر مناطق فلسطینی نشین نیز اعتصاب عمومی اعلام شده است.

در سازمان ملل متحد نمایندگان اعضاء شورای امنیت جلسه ای اضطراری برگزار کرده اند و گفته می شود مشغول بررسی پیش نویس بیانیه ای هستند که توسط روسیه تهیه شده است.

پیش از جلسه شورای امنیت گابریلا شالف، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد بار دیگر موضع اسرائیل را تکرار کرد که حملات برای "حفاظت از شهروندان اسرائیل در برابر حملات تروریستی بیشتر" صورت گرفته است.

او در بیانیه ای اعلام کرد: "کشوری نیست که اجازه موشک باران ممتد شهروندان غیرنظامی خود را بدهد و اقدام لازم برای متوقف کردن آن را انجام ندهد."

بر اساس اعلام مسئولان در غزه اکثر کشته شدگان نیروهای پلیس عضو جنبش حماس بوده اند که کنترل غزه را در دست دارد، اما زنان و کودکان نیز در این بین جان خود را از دست داده اند.

زمان جنگ

حملات اسرائیل هشت روز پس از پایان آتش بسی شش ماهه آغاز شد.

اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت:"گاهی باید آرام بود و گاهی هم باید جنگید. اکنون وقت جنگ فرا رسیده است."

او به بی بی سی گفت صدور دستور توقف عملیات در مقطع جاری "غیرواقع گرایانه" است.

خالد مشعل، رهبر در تبعید حماس فلسطینیان را فراخوانده که در پاسخ به حملات انجام شده در انتفاضه ای جدید شرکت کنند.

اسماعیل هنیه رهبر جنبش حماس در غزه گفت تسلیم و پرچم سفیدی در کار نخواهد بود: "فلسطین هیچگاه کشتاری زشت تر از این را به خود ندیده بود."

به گزارش رادیو فردا، حملات هوایی اسرائیل به غزه در حالی وارد سومین روز شد که ساعتی پس از نیمه شب هواپیماهای اسرائیلی، دانشگاه اسلامی غزه را بمباران کردند.

حماس گفته است که در حمله اسرائیل به دانشگاه غزه، آزمایشگاه این دانشگاه ویران شده است. ارتش اسرائیل مدعی است که حماس از این آزمایشگاه برای تولید سلاح و مواد منفجره استفاده می‌کرده است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که در حمله راکتی روز دوشنبه شبه ‌نظامیان حماس به اشکلون در ۱۳ کیلومتری شمال غزه، یک غیرنظامی اسرائیلی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده‌اند که حال سه نفر از زخمی‌شدگان وخیم گزارش شده است.

این دومین شهروند غیرنظامی اسرائیلی است که از زمان تشدید درگیری‌ها در روز شنبه، بر اثر عملیات راکتی حماس کشته شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، این راکت در مرکز شهر اشکلون، به نزدیکی یک کارگاه ساختمانی که بیشتر کارگران آن عرب بودند، اصابت کرده است.

علمیات ارتش اسرائیل، با نام «سرب مذاب» از پیش از ظهر شنبه با حمله هوایی همزمان حدود یکصد فروند جنگنده به مقرهای نظامی حماس آغاز شد.

در این حمله پایگاه‌های نیروهای حماس و انبار تسلیحات و نیز بندرغزه مورد حمله قرارگرفت. «سرب مذاب» شدیدترین عملیات نظامی علیه غزه از زمان جنگ «شش روزه» سال ۱۹۷۶ توصیف شده است.

عملیات اسرائیل در غزه در شرایطی ادامه یافت که شورای امنیت و نهادهای بین المللی و کشورهای جهان، طرفین را به شکیبایی و پایان دادن به حملات متقابل فراخوانده‌اند.