شهروند ـ گاهی اوقات رفتن به خانه می تواند عواقب وحشتناکی به همراه داشته باشد. عبیدالله صدیقی پناهنده اهل افغانستان، به دلیل این که سه بار به کشور جنگ زده اش سفر کرده بود تا با خانواده اش دیدار کند،  از حقش برای داشتن اقامت کانادا محروم شد. بعد از دو دهه تبعید در پاکستان، صدیقی و خانواده اش توانستند در سال ۲۰۱۱ با اقامت دائم وارد خاک کانادا شوند، اما بعد از این که در زندگی مشترکش به مشکل برخورد سه بار به کشورش سفر کرد تا از خانواده اش برای حل این مشکل کمک بگیرد. در نوامبر سال ۲۰۱۳، مقامات اداره مهاجرت با اعلام این که زندگی صدیقی در کشورش دیگر در خطر نیست، اقامت دائم او را لغو کردند. صدیقی اولین موردی است که تحت تغییرات قوانین سال ۲۰۱۲  که توسط حزب محافظه کار تعیین شده بود، قرار گرفت.

obaidullah-siddiqui

بر اساس این قوانین پناهندگان سوری نیز که به تازگی وارد خاک کانادا شده اند در امان نیستند. برخی نمایندگان پارلمان معتقدند که این روند به هیچ عنوان عادلانه نیست و تمام تلاششان را خواهند کرد تا این قانون را در دوران لیبرال ها لغو کنند.

مورد مشابه دیگری در سال ۲۰۱۴ برای پناهنده ای اهل کلمبیا اتفاق افتاد که به دلیل سفرش به کشور کلمبیا اقامت دائم خود را از دست داد. صدیقی به شدت نگران فرزندانش است و می گوید که وضعیت در افغانستان همچنان امن نیست و دلش می خواهد که در کانادا در کنار فرزندانش بماند.