خبر مهمی اوایل هفته گذشته توجه دست اندرکاران بیمه ای و حمل و نقل شهری را جلب کرد و آن پذیرفتن بیمه کردن راننده و سرنشینان اوبر توسط شرکت بیمه اینتکت بود. همان گونه که مستحضر هستید از چند ماه پیش شرکت بیمه آویوا حاضر شده بود تا تحت شرایط خاصی کلیه رانندگان و سرنشینان اوبر را در مقابل خطرات رانندگی بیمه کند. حالا که شرکت بیمه دیگری (اینتکت بزرگترین شرکت بیمه اموال و اشیاء در انتاریو است و سهمش حدود ۱۵% کل بازار و در مقام اول است) وارد این بازار شده نشان از توانایی و مقبولیت اوبر نزد مصرف کنندگان و مسئولان دارد.

uber

طی خبرهای واصله شرکت دولتی بیمه فیسکو که مسئول نظارتی بر امور بیمه و سرمایه گذاری در کانادا است اجازه ورود شرکت بیمه اینتکت را صادر کرده است. در حال حاضر در دو ایالت آلبرتا و انتاریو که دارای شرکت های بیمه خصوصی هستند اوبر اجازه بیمه کردن فعالیت خود را یافته است، البته در ایالت کبک که از حمایت بیمه دولتی بهره می برد قضیه به نحو دیگری مدیریت می شود.

آقای ایان بلک مدیر ارشد اوبر در مصاحبه خبری اعلام کرد که با شرکت بیمه اینتکت به توافق بسیار معقولی رسیدند و از لحظه ای که مسافر اوبر سرنشین محسوب می شود بیمه اتومبیل مربوطه فعال شده و در صورت تصادفی تا سقف دو میلیون دلار پوشش خواهد داشت.

مسئولان اوبر این مورد را موفقیت بزرگی می پندارند و معتقدند که از حالا به بعد همه شرکت های بیمه حاضر هستند با نرخ های رقابتی رانندگان و سرنشینان آنها را بیمه کنند.

مساله ای که در حال حاضر مهم تلقی می شود آن است که دامنه فعالیت اوبر حدود ۴۰ شهر در بزرگشهر تورنتو است که شهرهای همیلتون، لندن، وینزور، سنت کاترین و کیچنر از مهمترین آنها به شمار می رود.

حالا بایستی به مسایل تخصصی بیمه نیز پرداخت چرا که مسئولان حقوقی بر این باورند که تقلبات بیمه ای در بخش اتومبیل بسیار زیاد بوده و هست اگر چه تا حدودی جلوی آن گرفته شده ولی با ورود یک عامل جدید و ناشناخته مثل اوبر امکان دارد که متقلبان بیمه ای بخواهند با راه های جدید خود را به صنعت بیمه تحمیل کنند.

از این رو جامعه بیمه ای شامل بروکرهای خبره کانادا با همراهی سندیکای بیمه گران طی نشستی با مسئولان قانون گذاری مسایل متفاوتی را مد نظر قرار دادند تا هر چه بیشتر سناریوهای مختلف را دیده و راه های جلوگیری از تقلبات آن طراحی شود.

در طرح جدید، بیمه اتومبیل اوبر تا قبل از اضافه شدن سرنشین یک میلیون دلار برای شخص ثالث و حوادث سرنشین است و به محض اینکه مسافر وارد اتومبیل می شود به دو میلیون دلار افزایش می یابد. این مورد نکته بسیار ظریفی است که بایستی در خصوص آن تعمق کرد.