رادیو آلمان: دبیر کل سازمان ملل دخالت نظامی در امور دولتی در ترکیه را “غیرقابل قبول” خواند. کاخ سفید نیز از جناح‌هاى سیاسی ترکیه خواست از دولت منتخب حمایت کنند. ناتو، اتحادیه اروپا و آلمان نیز از نظم دموکراسی در ترکیه دفاع کردند.

دفتر بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای دخالت نظامی در امور دولتی را “غیرقابل قبول” اعلام کرد.

در بیانیه دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد که روز شنبه (۱۶ ژوئیه/ ۲۶ تیرماه) منتشر شد، آمده است، در وضعیت ناپایدار در ترکیه، دبیر کل سازمان ملل خواستار آرامش، خویشتنداری و دوری از خشونت است. بان کی مون هم‌چنین احترام به حقوق اساسی، از جمله آزادی بیان و تجمع را بسیار مهم دانسته است.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرده که استقرار سریع و آرام کنترل دولت ترکیه بر امور و نظم قانونی بر پایه دموکراسی اهمیتی حیاتی دارد.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا نیز کودتای نظامی در ترکیه را محکوم کرد و گفت مشکلات را نمی‌توان با اسلحه حل کرد. توسک افزود، کودتای نظامی هیچ جایگاهی در ترکیه مدرن ندارد. به گفته او، نمی‌توان جایگزینی برای دموکراسی و نقش قانون تعیین نمود.

“سوشما سواراج” وزیر خارجه هند نیز گفت که دهلی‌نو از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که از دموکراسی حمایت کرده و از خونریزی خودداری کنند. او تاکید کرد که کشورش تحولات ترکیه را به دقت زیر نظر دارد.

Turky

حمایت ناتو از دموکراسی در ترکیه

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز شنبه در توئیتر نوشت: «من از حمایت قوی احزاب و مردم ترکیه از دولت این کشور که به طریق دموکراتیک انتخاب شده است، استقبال می‌کنم.»

دبیرکل ناتو پیشتر اعلام کرده بود که درباره‌ تحولات ترکیه با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو کرده است.

بیشتر بخوانید: کودتای گروهی از نظامیان ترکیه علیه اردوغان ناکام ماند

او پس از این گفت‌وگو به رسانه‌ها گفت، ناتو خواستار برقراری آرامش و خویشتنداری در ترکیه و احترام کامل به نهادهای دموکراتیک و قوانین این کشور است. او تاکید کرد ترکیه هم‌پیمان ارزشمندی برای ناتو است.

حمایت آمریکا از دولت قانونی ترکیه

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در تماس تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک خود، بر حمایت مطلق آمریکا از دولت غیرنظامی و قانونی ترکیه و نیز نهادهای دمکراتیک تاکید کرده است.

وزیر خارجه آمریکا پیشتر اظهار امیدواری کرده بود که ثبات و آرامش بار دیگر به ترکیه باز گردد. هم‌چنین وزارت خارجه آمریکا به شهروندان این کشور در ترکیه هشدار داده که از خانه‌های خود خارج نشوند.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای از تمام جناح‌هاى موجود در ترکیه خواست از دولت این کشور که به شیوه دموکراتیک انتخاب شده، حمایت کنند.

در این بیانیه آمده است: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی تماس با جان کری وزیر امور خارجه این کشور در مورد تحولات اخیر در ترکیه گفت‌وگو کرده است.

اوباما و کری همچنین گروه‌های مختلف ترکیه را به اعتدال، آرامش و دوری از هر گونه رفتار خشونت‌آمیز دعوت کرده‌اند.

حمایت آلمان از دموکراسی ترکیه

دولت آلمان از “دولت منتخب ترکیه” حمایت کرد. اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان به دولت ترکیه اطمینان داد که آلمان از این دولت حمایت می‌کند. زایبرت اعلام کرد که باید به نظام دموکراتیک ترکیه احترام گذاشته شود.

به گفته سخنگوی دولت آلمان، آنگلا مرکل در تماس منظم با وزیر امور خارجه و معاون خود و رئیس دفتر صدر اعظم درباره تحولات ترکیه است.

بیشتر بخوانید: واکنش‌ها در ایران به کودتای نافرجام در ترکیه

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز کودتای نظامی در ترکیه را به شدت محکوم کرد و از همه طرف‌ها خواست به نظم دموکراتیک در این کشور احترام بگذارند.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: «ما به شدت نگران تحولات اخیر ترکیه هستیم. من هر گونه تلاش برای تغییر نظم دموکراتیک در ترکیه با توسل به زور را به شدت محکوم می‌کنم.»

واکنش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری جناح‌های مختلف در ترکیه و احترام به نهادهای دموکراتیک در این کشور شد.

او گفت، با نمایندگان اتحادیه اروپا در آنکارا در تماس است و رخدادهای این کشور را به دقت دنبال می‌کند.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود ضمن إبراز نگرانی نسبت به حوادث اخیر در ترکیه نوشت: «سفیر کشورمان در آنکارا تحولات ترکیه را از نزدیک دنبال مى‌کند.»

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد وخامت اوضاع سیاسی در ترکیه تهدیدی برای ثبات در منطقه است. روسیه در عین‌حال بر آمادگی خود برای همکاری سازنده با رهبری قانونی ترکیه اعلام کرد.

دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه پیشتر گفته بود، تحولات اخیر ترکیه از وجود اختلاف‌های عمیق در جامعه این کشور حکایت دارد.