در حالی که مسیحیان در همه اطراف و اکناف جهان جمع می شوند تا شب میلاد مسیح را جشن بگیرند، ایرانیان نیز چه در ایران و چه در خارج از ایران  …


شماره ۱۲۱۰ ـ پنجشنبه  ۱ ژانویه ۲۰۰۹


 

 "در حالی که مسیحیان در همه اطراف و اکناف جهان جمع می شوند تا شب میلاد مسیح را جشن بگیرند، ایرانیان نیز چه در ایران و چه در خارج از ایران خود را حاضر می کنند که یکی از بزرگترین جشنهای باستانی خود را به نام یلدا جشن بگیرند.

در طول هزاران سال گذشته، در تمدن های بی شمار، بخصوص در طوایف آریایی، چه در هند و چه در اروپا و چه در ایران روز اول زمستان را به عنوان روز تولد دوباره خورشید می دانستند و شب قبل از آن را شب تولد (خورشید) یا یلدا نامیدند و آن را جشن می گرفتند. . . به هرحال یلدا یکی از جشنهای ایرانیان باستان است و پیروان مکتب مهر یا میترائیسم آن را در طول چندین هزار سال گذشته جشن می گرفته اند."

این بخشی از سخنان محبوبه نمازی تحت عنوان"یلدا ـ کریسمس ـ میترائیسم" بود که در جشن شب یلدای سازمان زنان ایرانی تورنتو ایراد کرد.

در بلندترین شب سال ۱۳۸۷ و در یکی از سردترین شبهای زمستان امسال تورنتو، ولی در یک مهمانی گرم و پرنشاط، یکشنبه۲۱ دسامبر با حضور ۱۷۰ نفر از اعضا و حمایت کنندگان، سازمان زنان ایرانی، شب یلدا را در رستوران زیبای کارون، که با سفره و کرسی مخصوص شب یلدا به همت ملک ناز صدوقی زیباتر شده بود، جشن گرفت.

ما ایرانیان هر کجای جهان که باشیم سنت دیرینه "یلدا" را با گردهمایی ولو در جمعی کوچک گرامی می داریم، ولی سازمان زنان این سنت را بسیار باشکوه گرامی داشت.

جشن با خوشامدگویی افخم مردوخی نایب رئیس سازمان رسمیت یافت. او پس از خوشامدگویی و اعلام برنامه از همه آنانی که برای برگزاری جشن یاری کردند و نیز حمایت کنندگان برنامه تشکر کرد. آنگاه خانم محبوبه نمازی را فرا خواند تا مختصری درباره ریشه های برگزاری "جشن شب یلدا" توسط ایرانیان سخن بگوید.

پس از این سخنرانی، نوبت به پذیرایی و صرف شام رسید که به لطف خانم و آقای مقصودی سرپرست رستوران کارون و نیز کارکنان صمیمی این رستوران به بهترین شکل و با کیفیت انجام شد.

مسلما هیچ ایرانی در شب "یلدا" فال حافظ را از یاد نمی برد. این مهم را "فاما جعفرپور" انجام داد. او از حاضران خواست نیت کنند و آنگاه غزلی بسیار زیبا از دیوان خواجه شیراز خواند.

بر شور و حال جشن وقتی افزوده شد که نوبت به قرعه کشی جوایز رسید. از جمله جوایز بسیار نفیسی که حمایت کنندگان برای این جشن در اختیار سازمان گذاشته بودند، باید از تابلوی نقاشی بسیار نفیس خانم ناهید مرندی، نقاش هنرمند ساکن تورنتو، و یا مجموعه جوایزی که دکتر سهیلا مهربانی دندانپزشک اهدا کرده بودند، نام برد.

در این میان آهنگ های متنوع و شاد "دی جی امیر ـ ۳۰۰۰" هم در سرتاسر جشن، محیط را برای شرکت کنندگان با نشاط تر کرده بود، آنچنان که در پایان شرکت کنندگان مسرور از گذراندن شبی دلپذیر در کنار یکدیگر بودند.

لازم به یادآوری است که بدون حمایت شرکت ساختمانی ترایدل، سرکار خانم سهیلا مهربانی دندانپزشک، سرکار خانم ناهید مرندی نقاش هنرمند، خانم نغمه افشین جاه گرافیست، اعضای هیئت مدیره و داوطلبان فعال سازمان، برگزاری این مهم ممکن نبود.

از طرفی کتاب تازه انتشار یافته سرکار خانم هما روحی با نام "زنی از کرمان" در طول آن شب به معرض فروش گذاشته شده بود.