روایت بازماندگان و اظهارات مسئولان

بنیاد برومند: ششم مرداد،‌ سالگرد صدور فتوای آیت‌الله خمینی است که بر اساس آن در تابستان و پاییز ۱۳۶۷ چندین هزار زندانی سیاسی که پیش از آن محاکمه و به تحمل حبس محکوم شده بودند، به دلیل پایبندی به عقاید سیاسی‌شان و صرفا به جرم داشتن این عقاید، مخفیانه به دار آویخته شدند. این جنایت دولتی سالها مسکوت گذاشته شد و ناشناخته ماند تا زمانی که به همت بازماندگان قربانیان و زندانیان سیاسی که شاهد این کشتار بودند حقایق به‌تدریج آشکار شد.

boromand-67

پافشاری جامعه مدنی و بازماندگان قربانیان بر بیان حقیقت و تشویق جامعه به مواجهه با موارد نقض سازمان‌یافته حقوق بشر، راه را بر فراموشی آنها می‌بندد و فرصت تکرار دوباره این فجایع را از بین‌ می‌برد و زمینه را برای اجرای عدالت و آشتی ملی فراهم ‌می‌سازد.

«بنیاد عبدالرحمن برومند» که فعالیت اصلی‌‌اش ثبت موارد نقض حق حیات توسط جمهوری اسلامی ایران است، از بدو تشکیل در سال ۱۳۸۰، به مستند کردن پروندۀ قربانیان این کشتار پرداخت. بر همین اساس در سال ۱۳۹۰ بنیاد، گزارش جفری رابرتسون حقوقدان برجسته بین‌‌المللی را با عنوان «تحقیقی دربارۀ کشتار زندانیان سیاسی ایران در سال ۱۳۶۷» به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر کرد. در این گزارش جفری رابرتسون کشتار ۶۷ را بدون تردید مصداق یک جنایت علیه بشریت دانسته است.

مجموعه اسناد و شواهدی که مبنای اظهارنظر حقوقی «جفری رابرتسون» مبنی ‌بر جنایت علیه بشریت شمردن این کشتار بوده ‌است، از سوی بنیاد عبدالرحمن برومند تحت عنوان «کشتار زندانیان سیاسی ایران، ۱۳۶۷: ضمیمه ـ روایت بازماندگان و اظهارات مسئولان» از سوی بنیاد عبدالرحمن برومند منتشر شده است.

فایل پی دی اف نسخه فارسی و انگلیسی را از لینک زیر دریافت کنید:

http://goo.gl/X6ue5F