دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی گزارش می کنند که ژن هایی را شناسایی کرده اند که سبب گرایش به مصرف سیگار می شود و به همین دلیل درصدی از مردم که به سیگار اعتیاد دارند، به علت داشتن این ژن نمی توانند ترک اعتیاد کنند. تا به حال سه گزارش علمی در این مورد بخصوص منتشر گردیده است. به طور خلاصه همه ی آنها حاکی بر این است که ژن هایی در بدن بعضی از افراد وجود دارند که نه تنها موجب گرایش شخص به مصرف سیگار می شوند، بلکه در میزان مصرف آن نیز دخالت دارند. به عبارت دیگر شخص معتاد به هیچ عنوان نمی تواند مصرف آن را قطع و یا حتی کم نماید و بی اختیار به دنبال سیگار خواهد بود که صرفا به خاطر عملکرد ژن معیوبی است که در وجودش موجود است. از قرار معلوم کروموزوم ۱۵ محل استقرار ژن های موردنظر می باشد.

این دسته از پژوهشگران بیشتر از ۴۷ هزار نفر از افرادی را که به مصرف سیگار عادت داشتند زیر پوشش تحقیقات ژنتیکی قرار داده و دریافتند که ژن هایی وجود دارند که سبب سیگاری شدن شخص می شوند و در چند و چون مصرف آن نقش دارند.

دو گروه دیگر از محققان دانشگاه آکسفورد در انگلستان و کشور آیسلند که ده ها هزار نفر را بررسی کرده اند و با دانشمندان آمریکایی همکاری دارند، معتقدند که شناسایی سه ژن مسئول گرایش به مصرف سیگار می تواند تحولی در چگونگی پیشگیری مصرف سیگار و در نتیجه جلوگیری از بروز بسیاری از بیماریها مخصوصاً سرطان به وجود آورد.

برنج قهوه ای و بیماری قند نوع دو

یک هفته است که رسانه های جمعی مطالبی درباره ی مقاله ی علمی دانشگاه هاروارد درباره ی رابطه ی مصرف برنج قهوه ای و پیشگیری بیماری قند نوع دو اخبار و مقالاتی منتشر می کنند و چند نفر از خوانندگان شهروند هم در این مورد پرسش هایی داشته اند که در اینجا مختصراً به این موضوع اشاره می شود.

برنج قهوه ای برعکس برنج سفید و معمولی حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین B و فیتوکمیکال می باشد که نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی دارند و در ضمن می توانند از بروز و پیشرفت بیماری قند نوع دو جلوگیری نمایند. البته غلات و حبوبات به همراه سبوس خود نیز در پایین آوردن امکان بروز بیماری قند نقش شناخته شده ای دارند.

میزان مصرف برنج در کشورهای صنعتی رو به افزایش است و مردم به هر دلیلی خیلی بیشتر از گذشته به مصرف برنج گرایش پیدا کرده اند. برنج سفید تقریباً غیر از نشاسته ارزش غذایی مهمی ندارد مخصوصا اگر چند بار شسته شود و خطوط تیره رنگ روی آن که همان ویتامینB  است از بین برود. برنج قهوه ای به دو دلیل ارزانتر بودن و از نظر مواد غذایی غنی تر بودن بیشتر از برنج سفید مصرف می شود که می تواند نقشی در بهزیستی و سلامتی مردم داشته باشد.

در مطالعه اخیر توسط دانشگاه هاروارد بیشتر از ۱۵۷ هزار زن و ۴۰ هزار مرد برای مدت طولانی بررسی گردیده اند. نتایج این بررسی نشان می دهد که مصرف برنج قهوه ای و خوردن نان کامل و به همراه سبوس امکان بروز بیماری قند نوع دو را تا حدود ۳۶ درصد کاهش می دهد.

 

خواص موز

 

در اینترنت مقاله ای چاپ شده از قول پژوهشگران ژاپنی که موز مانده و کاملاً رسیده که لکه های تیره رنگی روی پوست آن به وجود می آید، دارویی است برای درمان سرطان و ارزش غذایی آن بهتر از موز تازه است. اولاً در هیچ جای دیگر، مقاله ی علمی و مستندی در اینباره و یا از پژوهشگران مورد بحث به چاپ نرسیده و شایعه ی دیگری درباره ی نوعی میوه به وجود آمده است. به همین جهت در اینجا به طور کلی خواص موز تازه نه تخمیرشده و کهنه و پوسیده به اطلاع خوانندگان عزیز می رسد.

موز یکی از میوه هایی است که در تمام فصول سال در دسترس است و می تواند قسمت مهم رژیم غذایی روزانه را تأمین نماید. این میوه چون حاوی سدیم و چربی نیست، یکی از بهترین غذاها برای پیشگیری بیماری های قلب و عروق است. موز حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین  B6 ، فیبر، ویتامین C ، منیزیوم و پتاسیم است که از بروز خستگی و ضعف و فشار خون بالا جلوگیری می نماید. یک موز متوسط حدود ۴۰۰ میلی گرم پتاسیم دارد که حدود ۱۱درصد پتاسیم مورد نیاز روزانه را تأمین می کند. در ضمن یک عدد موز حدود ۱۱۰ کالری در بدن انرژی به وجود می آورد و ۴ گرم فیبر با کیفیت بالا دارد که در جلوگیری و درمان یبوست نقش دارد. موز همچنین حاوی مقداری مواد قندی است. به همین جهت افرادی که به بیماری قند دچار هستند نباید در خوردن موز زیاده روی کنند.

موز به علت داشتن دو ماده ی سروتونین و Norepinephrine موجب نوعی آرامش شده و از بروز نگرانی و استرس جلوگیری می نماید و سبب خوش خلقی شخص می شود.

موز بهترین غذا پس از ورزش و فعالیت های شدید بدنی است، زیرا با ترکیبات خود می تواند تمام املاح و ویتامین ها و انرژی از دست رفته در حین ورزش را به آسانی تأمین نماید. موز بهترین غذا برای کودکانی است که خوردن غذای معمولی را شروع می کنند، زیرا طعم و مزه ی آن برای کودکان دلپذیر است و در ضمن حاوی مقدار لازم و کافی مواد خوراکی با کیفیت بالاست.

در طبیعت چند نوع موز وجود دارد که هرکدام روش مصرف مخصوصی دارند. موز را باید در محیط و درجه حرارت معمولی منزل نگهداری نمود و وقتی پوست آن شروع به تیره رنگ شدن کرد می توان آن را در یخچال نگهداری کرد. در این موقع ممکن است رنگ پوست موز تیره تر گردد ولی فعالیت آنزیم های موز در یخچال متوقف خواهد شد و از ترشیدگی و فاسد شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

می گویند اگر می خواهید موز سریعتر رسیده و آماده مصرف گردد آن را در پاکت کاغذی قهوه ای رنگ قرار داده و یک عدد سیب یا گوجه فرنگی هم به آن اضافه کنید. پس از یک شبانه روز موز سبز نارسیده آماده ی مصرف می گردد. در بعضی از کشورها موز خام را در محلول شیمیایی زرد رنگی فرو برده و چند ساعتی به حال خود می گذارند. رنگ پوست آن تغییر نموده و موز خام مورد بحث آماده ی مصرف می شود. این روش ها علمی و شاید مورد اعتماد نباشند ولی چون بحث چگونگی نگهداری موز به میان آمد به آن ها هم اشاره شد.

به طور خلاصه موز از بروز افسردگی و استرس، عوارض پریود در خانم ها، عارضه ی کم خونی، بالا رفتن فشار خون، یبوست، ترشی و سوزش معده، زخم دستگاه گوارش، بی خوابی و بدخوابی، سکته های قلبی و مغزی و زگیل جلوگیری می کند.

آمار سخن می گوید

در آمریکا هر ساله حدود ۷۶میلیون نفر به نوعی مسمومیت غذایی دچار می شوند (ممکن است یک نفر چند بار به این عارضه دچار گردد) که رقمی است بزرگ و به عبارتی دیگر حدود شش میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر در ماه، یا روزی ۲۰۸۲۱۹ نفر یا ساعتی ۸۶۷۶ نفر و یا دقیقه ای ۱۴۴ نفر و یا ۲ نفر در هر ثانیه که به نظر سرسام آور می آید ولی قابل پیشگیری ست و در ضمن نشانگر مشکلات غیرقابل کنترل در تهیه و نگهداری و پخش و مصرف غذا.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net