پاریس ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، با همراهی سازمان‌های عضو خود، وکلای مدافع حقوق بشر در آفریقای جنوبی، دیشوانِلو ـ مرکز حقوق بشر بُتسوانا و جامعه‌ی حقوق بشر زیمبابوه، و با حمایت دِزموند توتو، سی‌ونهمین کنگره‌ی خود را از ۲۳ تا ۲۷ آگوست ۲۰۱۶ (۶ـ۲ شهریور ۱۳۹۵) در ژوهانسبورگ برگزار می‌کند. در این رویدادِ یگانه که نمایندگان ۱۷۸ سازمان عضو فدراسیون شرکت خواهند داشت، بیش از ۴۰۰ مدافع حقوق بشر از سراسر جهان گردِ هم می‌آیند.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «پس از داکار در سال ۱۹۹۷ و کازابلانکا در سال ۲۰۰۱، این سومین بار است که فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر تصمیم گرفته کنگره‌ی خود را در آفریقا برگزار کند. ما آفریقای جنوبی را اتفاقی انتخاب نکردیم. این کشور نقشی روبه‌رشد و اساسی در سطح قاره بازی می‌کند و هم‌زمان باید از پسِ چالش‌های مهم داخلی برآید. برگزاری کنگره‌ی ما در ژوهانسبورگ به معنای قدردانی از جامعه‌ی مدنی آفریقای جنوبی است که در کشوری متأثر از چندین دهه حاکمیت آپارتاید، شجاعت و پیگیری در راه بازگرداندن حاکمیت قانون را به نمایش گذاشته و هنوز به‌خاطر تحکیم دستاوردهای خود مبارزه می‌کند.»

logo--fidh

سال ۲۰۱۶ سالِ حقوق بشر آفریقا و سالِ سالگردهای مهمی برای آفریقای جنوبی است: ۲۰ سال پیش نخستین قانون اساسی دمکراتیکِ، ۴۰ سال پیش شورش سووِتو و ۶۰ سال پیش راه‌پیمایی زنان علیه آپارتاید، و برای بُتسوانا نیز پنجاهمین سالگرد استقلال است. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر همچنین به این مبارزه‌ها و پیروزهای حقوق بشری ارج خواهد گذاشت.

کنگره در تاریخ ۲۳ اوت (۲ شهریور) با گردهمایی دو روزه‌ی عمومی با حضور مطبوعات و جامعه‌ی مدنی آغاز می‌شود. عنوان این گردهمایی از این قرار است: مبارزه به‌خاطر حقوق بشر: امکان‌پذیر ساختن یک آرمان، به اجرا در آوردن یک راه‌بُرد و تضمین فضای حرکت برای جامعه‌ی مدنی به‌عنوان سنگ زیربنای پیشرفت بشر.

تصمیم درباره‌ی موضوع این گردهمایی در پی ارزیابی زیر گرفته شد: جامعه‌ی مدنی از طریق فعالیت و تلاش‌های خود در سراسر جهان به افزایش احترام به حقوق بشر کمک کرده است، اما در چند سال گذشته، از همه سو مورد حمله قرار داشته است: انگ‌زنی، آزار قضایی، تهدید، تهاجم، قتل. این حمله‌ها فقط به اشخاص محدود نمی‌شوند، زیرا جهان‌شمولی حقوق بشر را هدف قرار می‌دهند. دولت‌ها با مسایلی مربوط به رسم‌ها و سنت‌های فرهنگی خاص، مبارزه با تروریسم یا منافع اقتصادی این جهان‌شمولی را مورد تردید قرار می‌دهند. هدف از این گردهمایی ایجاد فرصت برای نمایندگان جامعه‌ی مدنی از سراسر جهان برای دیدار و گفت‌وگو درباره‌ی روش مقابله با این حمله‌هاست. این گردهمایی توان فوق‌العاده‌ی جنبش جهانی مدافعان حقوق بشر را برای مقاومت و مبارزه به نمایش می‌گذارد.

بیش از ۱۰۰ نماینده‌ی سازمان‌های غیردولتی آفریقای جنوبی برای مشارکت در این گردهمایی دعوت شده‌اند. این منطقه اغلب به‌عنوان یکی از باثبات‌ترین مناطق قاره‌ی آفریقا توصیف می‌شود. با وجود این، این منطقه با مشکلات مربوط به امنیت، برابری و محافظت از حقوق بشر روبروست. اقدام‌های سرکوبگرانه در چندین کشور برای بی‌اثر کردن جامعه‌ی مدنی به اجرا درآمده‌اند، درحالی‏که فساد و کلاهبرداری سیاسی به نابرابری‌های اجتماعی ـ اقتصادی دامن می‌زنند و خشونت و تبعیض اغلب علیه زنان، مهاجران و دگرباشان جنسی به کار گرفته می‌شود. سازمان‌های غیردولتی آفریقای جنوبی، به منظور واکنش به این شرایط دشوار، راه‌بُردهایی را ابداع و ابزارهایی را برای محافظت از خودسرانگی و معافیت از مجازات تهیه کرده‌اند.

کنگره‌ی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به یاد مدافعان حقوق بشری نام‌گذاری می‌شود که فقط به‌خاطر فعالیت‌هایشان در زندان هستند، از جمله نبیل رجب، نایب دبیرکل فدراسیون (بحرین)، عبدالفتاح سلطانی (ایران)، رزان زیتونه (سوریه)، که فقط چند نمونه از این دسته از مدافعان حقوق بشر هستند.

برنامه‌ی گردهمایی را در اینجا ببینید:

https://2016congress.fidh.org/forum-2720/forum-programme

………………..

متن کامل فارسی در پیوست یا در اینجا:‌ https://www.fidh.org/20377