شهروند ـ شنبه ۲۳ جولای از ساعت ۳ تا ۶ بعدازظهر، جلسه ی پرسش و پاسخ از سوی “چالش” در سالن اجتماعات مرکز امور شهری نورت یورک برگزار شد. این دومین جلسه از این دست بود که با همکاری رادیو پیام کانادا و تلویزیون رو در رو سازماندهی شده بود. محمود احمدی گرداننده مراسم با اشاره به بازداشت ها و اعدام ها و مجازات شلاق برای فعالان مدنی و کارگری و زنان، به موارد نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران پرداخت و در ادامه روند جلسه را اعلام کرد.

جلسه از دو بخش تشکیل می شد. بخش اول به زبان انگلیسی در ارتباط با حقوق بشر و حقوق مدنی بعد از به حکومت رسیدن روحانی و به سرانجام رسیدن توافق با کشورهای غرب با حضور دو سخنران و بخش دوم به زبان فارسی درباره آینده ی ایران بعد از جمهوری اسلامی با حضور سه سخنران (دو نفر از راه دور و یک نفر در سالن) انجام شد.

سخنران اول پنل انگلیسی با عنوان “حقوق بشر در ایران بعد از برجام”، سام حسنیانی دانشجوی رشته حقوق و فعال حقوق بشر با تمرکز بر خاورمیانه و ایران بود. او در کلینیک بین المللی حقوق بشر در آمریکا با تمرکز بر پناهندگان سوریه ای کار می کند.

دومین سخنران جهان نیرومند، عضو فعال Fight Back و فعال حقوق کارگری بود که نظراتشان را به انگلیسی ارائه کردند.

panel--ahmadi-2

سخنرانی این دو با پرسش و پاسخ همراه بود و بعد از حدود یک ساعت بعد از استراحت بین دو نیمه، بخش دوم به زبان فارسی برگزار شد.

بخش دوم روی فردای ایران بعد از جمهوری اسلامی و آلترناتیوهایی که در جامعه موجود است، تمرکز داشت. در این بخش که “آینده سیاسی ایران بعد از جمهوری اسلامی” نام داشت، کامران مهرپور از حزب ایران آباد و شایان آریا از حزب مشروطه ایران از طریق اسکایپ و سیاوش دانشور از حزب کمونیست کارگری ـ حکمتیست نیز در سالن نظراتشان را با حاضران در میان گذاشتند.

 

کامران مهرپور از حزب ایران آباد گفت اگر بتوانیم دوران پایین کشیدن نظام را به صورت دمکراتیک و با همکاری احزاب مختلف به پیش ببریم، و همان شیوه را در دوران پس از جمهوری اسلامی به کار ببریم، خوب است، ولی اگر شیوه ی پایین کشیدن نظام با دورویی و بازی و عوامفریبی توام باشد مثل سال ۵۷، می توانیم مطمئن باشیم آینده ی ایران زیاد روشن نخواهد بود.

panel--ahmadi-1

مهرپور روی وجود احزاب تأکید داشت و دنیای [سیاست] امروز را نه دنیای نفرات، بلکه دنیای احزاب و نهادها خواند و در ادامه از برنامه ی سیاسی ایران آباد گفت.

حزب ایران آباد در ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۲ تأسیس شده. متاسفانه لینک های مربوط به وبسایت این حزب کار نمی کند تنها اطلاعات کمی در صفحه فیسبوک این حزب وجود دارد.

در این صفحه نوشته شده: حزب ایران آباد یک حزب سیاسی است که برای کسب قدرت در ایران فعالیت می کند. این حزب خواهان استقرار نظام جمهوری مبتنی بر دمکراسی، آزادی، عدالت اجتماعی و جدایی دین از حکومت و مدیریت می باشد.

نظرات این حزب در تلویزیون دیدگاه Didgah TV ارائه می شود. دکتر کورش عرفانی سری سخنرانی هایی در این تلویزیون دارد.

سخنران بعدی سیاوش دانشور بود. او گفت، حزب کمونیست کارگری ایران ـ حکمتیست برای آینده ی سوسیالیستی در ایران مبارزه می کند. فلسفه وجودی ما به عنوان حزب این است که با نظام سرمایه داری نه فقط در جمهوری اسلامی مخالفیم و می خواهیم این نظام را امحا کنیم و این از طریق خلع ید  سیاسی و اقتصادی از طبقات حاکم صورت می گیرد و تنها راهی که می شود یک جامعه ی آزاد، مرفه و خوشبخت سوسیالیستی را در ایران گذاشت و به آزادی رسید یک انقلاب کارگری ست. این اهداف برنامه ای و استراتژیک از طریق یک انقلاب کارگری پیروزمند می تواند متحقق شود و نه فقط از  طریق سرنگونی جمهوری اسلامی و از طریق جابجایی حاکمیت های استبدادی. یک انقلاب کارگری پیروزمند می تواند شرایطی را در ایران ایجاد کند که اکثریت عظیم جامعه به شکل انسانی زندگی کنند، برابری، رفاه، آزادی، خوشبختی، حقوق مدنی، آزادی بیان و تمام چیزهایی که در طول تاریخ کمونیست ها برایش مبارزه کرده اند، متحقق شود. به این دور باطل استبداد پشت استبداد در ایران تنها انقلاب کارگری می تواند خاتمه دهد و این تنها راه است. آنها که از دموکراسی و جمهوری خواهی حرف می زنند، در حقیقت امر رسیدن به قدرت برای آنها حمله آمریکا به ایران است وگرنه خودشان پروژه ی خاصی ندارند و خودشان شانسی ندارند.

panel--ahmadi

سومین سخنران شایان آریا بود. او گفت ما اهدافمان را در حزب مشروطه ایران روشن گفته ایم. هدف ما از بین بردن نظام جمهوری اسلامی است و برقراری یک نظام لیبرال دمکرات است که در چهارچوب اعلامیه جهانی حقوق بشر بتواند حقوق مردم ایران را تضمین کند. از لحاظ اقتصادی ما طرفدار نظام سرمایه داری آزاد هستیم که مردم بتوانند تولید کار و ثروت کنند. ما نظام خاصی را که تا به حال تجربه نشده، پیشنهاد نمی دهیم. ما از تمام تجربیات جامعه ی بشری می توانیم استفاده کنیم و از اشتباهاتشان پند بگیریم.

این جلسه با پرسش و پاسخ حدود یک ساعت و نیم ادامه داشت و ارتباط اسکایپی باعث وقفه هایی در جریان سخنرانی و پرسش و پاسخ ها شد.

از این جلسه فیلمبرداری شده و به زودی ویدیوهای آن در صفحات برگزارکنندگان (رادیو پیام کانادا و تلویزیون رو در رو) قابل دسترسی خواهد بود و می توانید سخنرانی های کامل را به همراه پرسش و پاسخ ها ببینید و بشنوید.