شهروند ـ دو مردی که از زمان حمله به  رستوران، در ماه گذشته،  در بنگلادش خبری از آنها در دسترس نبود، روز پنجشنبه به اتهام دست داشتن در این حمله مرگبار که توسط اسلام گرایان افراطی هدایت شد، دستگیر شدند. به گفته ی سخنگوی پلیس داکا، دانشجوی دانشگاه تورنتو، تحمید حسیب خان (Tahmid Hasib Khan) 22 ساله و حاسنت کریم (Hasnat Karim) 47 ساله اهل  بریتانیا، در داکا پایتخت بنگلادش دستگیر شدند و پلیس داکا به دنبال اجازه دادگاه بود تا بتواند برای ۱۰ روز آنها را مورد بازجویی قرار  دهد.

روز اول جولای ۵ مرد مسلح به رستوران هولی آرتیزان بیکری  (Holey Artisan Bakery ) حمله کردند که در طی آن ۲۰ نفر کشته  شدند.  پلیس توانست با ورود به رستوران افراد مسلح را کشته و ۱۳ گروگان را آزاد کند.

tahmid

خان و کریم هردو در زمان حمله در رستوران حضور داشتند و پلیس داکا درآن زمان دستگیری آنها را انکار کرد. از آن تاریخ خانواده خان سعی کردند از طریق جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا،  و نامه نگاری های فراوان از وضعیت فرزندشان اطلاعاتی به دست بیاورند؛ در حالی که اصرار داشتند فرزندشان، که دانشجوی دوره ی کارشناسی بهداشت جهانی در دانشگاه تورنتو است، بی گناه است.

بر اساس شواهدی که توسط پلیس به دست آمد و نشان می داد که این دو مرد با مهاجمان قبل از حمله در تماس بودند، آنها دستگیر شدند و قرار است از آنها بازجویی بیشتری به عمل بیاید.

به گفته پلیس داکا این حمله ارتباطی با داعش ندارد و گروه افراطی دیگری با عنوان جامعه مجاهدین (Jumatul Mujahedeen ) این عملیات را رهبری کرده است.