شهروند: مرد ۲۴ ساله ی تروریستی به نام “آرون درایور” که تحت تعقیب و مراقبت پلیس بود، پیش از انجام عملیات تروریستی اش به دست پلیس انتاریو به قتل رسید. پلیس از تصمیم این تروریست برای بمب گذاری انتحاری آگاه بوده است. عملیات کشته شدن این تروریست که موفق شده بود پیش از کشته شدن بمب کوچکی را منفجر کند، در شهر استرتروی جنوب انتاریو اتفاق افتاد. پلیس پیش از انجام عملیات از مردم شهر خواسته بود که در خانه هایشان بمانند.

aaron-driver

پس از کشته شدن آرون درایور که یک همراه داشته و  پیش از این با نام مستعار هارون عبداارحمان به ارتباط با داعش متهم بود،  از اتوموبیلش مواد منفجره و انتحاری بیشتری به دست آمده  است.

او پس از شناسایی اولیه توسط پلیس با سپردن وثیقه آزاد شده بود، اما دست از تصمیم خویش برای عملیات تروریستی برنداشته بود. او  که مچ بند قابل ردیابی بر دست داشت، از آغاز امسال شرایط دادگاه را برای محدودیت فعالیت هایش پذیرفته بود و به همین دلیل پلیس مچ بند رد یاب را از دست او در آورده بود. درایور پذیرفته بود که تا پایان ماه آگوست کنونی حق استفاده از تلفن دستی، کامپیوتر و دسترسی به شبکه های اجتماعی و اینترنتی را نداشته باشد.

رالف گودیل وزیر امنیت و آمادگی های اضطراری کانادا گفته است، درباره این حادثه با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا صحبت کرده و به او اطمینان داده است که امنیت کاملا برقرار است و هیچ جای نگرانی نیست.

پلیس می گوید که از چهارشنبه ی همین هفته اطلاعات موثقی درباره یک تهدید تروریستی دریافت کرده بود و در نتیجه سر نخ ها به عملیات یاد شده و کشته شدن آرون درایور انجامیده است. او که از نام “هارون عبدالرحمان” برای تماس با داعش و حضور در شبکه های اجتماعی استفاده می کرده است، در شهر کوچک استرتروی انتاریو در نزدیکی مرز امریکا کشته شده است.

به نقل از بی بی سی فارسی پلیس کانادا می‌گوید آرون درایور، مظنونی که پس از درگیری با ماموران کشته شد، قصد داشته است ظرف ۷۲ ساعت حمله‌ای را انجام بدهد. پلیس فدرال آمریکا ویدئویی را از فردی برای پلیس کانادا می فرستد که ظاهرا برای انجام حمله‌ای آماده می‌شده، و پلیس کانادا به سرعت آرون درایور را در این ویدئو شناسایی می کند.اف‌بی‌آی به پلیس کانادا گفته بود “شخصی ناشناس به وضوح در مراحل پایانی برنامه‌ریزی برای انجام یک حمله با بمبی دست‌ساز است.” پلیس کانادا رد این فرد را در جنوب استان انتاریو و در نزدیکی مرز آمریکا گرفت و تاکسی حامل او را متوقف کرد، پس از آن که او مواد همراهش را منفجر کرد با تیراندازی پلیس کشته شد.

یکی از مقام‌های پلیس کانادا گفت پیشگیری از انجام حمله توسط آرون درایور “مسابقه‌ای بود علیه زمان”. او واکنش سریع و خنثی کردن حمله را نشانه‌ای برای سطح همکاری بالا بین دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و کانادا دانست.در ویدئوی “شهادت‌طلبانه” که باعث لو رفتن نقشه آرون درایور شد، شخصی نقاب‌دار می‌گفت قصد دارد بمبی را در محلی پر ازدحام منفجر کند.