شهروند ـ بعد از دو سال تلاش فراوان، سرانجام آیان فرح (Ayaan Farah) توانست گواهی عدم سوء پیشینه ی امنیتی خود را دریافت کرده و کارش را پس بگیرد. او در سال ۲۰۱۴  به دو اتهام “نامعلوم” موفق نشد که گواهینامه عدم سوءپیشینه خود را  از پلیس دریافت کند و پس از ۸ سال کار خود را در فرودگاه پیرسون از دست داد. حمل و نقل کانادا در این امر مقصر بود، زیرا اطلاعات کافی در اختیار فرح قرار نداده بود تا بتواند در مقابل اتهامات نامعلوم وارده از خودش دفاع کند.

دو اتهام وی به این قرار بود: در سال ۲۰۱۱ او متهم شده بود که با عضو یک باند رابطه داشته است ولی هیچ توضیحی درباره ی این رابطه و حتی مشخصات آن فرد مذکور داده نشده بود، هیچ نشانه ای از اینکه حتی جنسیت فرد مذکور چیست و این اتفاق در کجا و در چه تاریخی افتاده است در میان نبود.

ayaanfarah

اتهام دوم این بود که وسیله ی نقلیه ای که به اسم فرح بود، یک مراسم خاکسپاری را به مقصد مکان یک عضو باند، در حالی که  دو فرد دارای سابقه کیفری در آن بوده اند، ترک می کند و این اتهام در حالی وارد شده بود که حتی فرح در آن ماشین حضور نداشت.

حمل و نقل کانادا در هیچ کدام از این موارد اطلاعات کافی در اختیار فرح نگذاشت و او در این دو سال معتقد بود که هیچ خطایی انجام نداده است و حتی نمی داند برای چه چیزی باید از خودش دفاع کند. سرانجام با تلاش های قاضی سوزان الیوت(Susan Elliott) آیان فرح توانست شغلش را پس بگیرد.

وکیل فرح امیدوار است که تغییراتی در سیستم صدور گواهی نامه عدم سوءپیشینه اعمال شود تا پس از این شاهد مواردی همچون فرح نباشیم.