شهروند ـ چهار سال پیش در اپریل ۲۰۰۶ ماموران اداره مهاجرت در یکی از مدارس تورنتو، خواهر و برادری را دستگیر کردند و به زندان مهاجرت فرستادند. علت این امر نداشتن وضعیت اقامتی قانونی والدین این دختر ۱۵ ساله و برادر کوچکترش بود. این خانواده پس از رهایی از بازداشت به کشور خودشان بازگردانده شدند.

از آن زمان به بعد اعتراضات بیشمار مردم موجب شد تا هیئت مدیره مدارس تورنتو، در سال ۲۰۰۷ رویه ای را تعیین کند که براساس آن هیچ مانعی برای ثبت نام دانش آموزان بدون وضعیت اقامتی قانونی وجود نداشته باشد. هیئت مدیره مدارس تورنتو به این طرح رای مثبت دادند تا بتواند صورت اجرایی به خود بگیرد.

این طرح هم اکنون در حال اجرا است و برای انجام درست آن، هیئت مدیره مدارس تورنتو مشغول کار روی آن هستند تا در اجرای آن با مشکلی مواجه نشوند.

متاسفانه هیئت مدیره مدارس کاتولیک تورنتو، در طرح خودشان بازنگری کردند و تغییرات کوچکی در آن دادند. این تغییرات مربوط می شود به اجازه ورود ماموران مهاجرت به مدرسه برای بازداشت دانش آموزانی که وضعیت اقامتی مشخصی ندارند.  همچنین در طرح تغییر یافته ی آنها به طور روشن نوشته نشده که چنین دانش آموزانی می توانند ثبت نام کنند.

Social Planning Toronto  سازمانی ست که روز چهارشنبه ۱۴ جولای گزارش دوم خود را در خصوص اجرای قانون حق تحصیل در انتاریو، صادر کرد. این گزارش نتیجه ی تحقیقی است که در مورد دانش آموزان بدون وضعیت اقامت قانونی و رفتار مدارس تورنتو با این افراد صورت گرفته است. گزارش اول این سازمان بیشتر بر مسائل عمومی در این زمینه تمرکز داشت و گزارش حاضر روی مدارس کاتولیک متمرکز است.

در این تحقیق ۲۰۱ مدرسه کاتولیک شامل ۱۶۹ دبستان و ۳۲ دبیرستان مورد پژوهش و بررسی واقع شده اند.

در این گزارش نتیجه گیری شده است که خانواده های بدون وضعیت اقامت قانونی نمی توانند بچه هایشان را در مدارس کاتولیک ثبت نام کنند.

۵۶درصد مدرسه های کاتولیک که نمی دانند اجازه ثبت نام دارند یا نه؟ به ۲۸درصد خانواده ها اشتباهاً گفته شده که بچه هایشان اجازه ثبت نام ندارند. یعنی ۸۴ درصد خانواده های بدون وضعیت اقامت قانونی به هنگام ثبت نام فرزندانشان در مدارس کاتولیک با بن بست مواجه می شوند.

گفتنی ست حق آموزش در تورنتو زیر قانون تحصیل “Ontario Education Act” آورده شده و دولت انتاریو مسئولیت دارد تا مدارس زیر نظرش این قانون را رعایت کنند.  

یکی از دلایل انتشار گزارش فوق این است که هشداری به هیئت مدیره ی مدارس مختلف در منطقه ی تورنتوی بزرگ مثلPeel, Durham, Halton و York  داده شود تا آنها هم هرچه زودتر رویه های خود را مشخص کنند، به طوری که اطمینان حاصل شود تمام دانش آموزان تورنتو به مدرسه دسترسی دارند.

همچنین این گزارش هشداری به دولت انتاریوست تا بر رعایت قوانین استانی در همه جای استان نظارت کامل داشته باشد.

  

زیرنویس عکس : کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه ۱۴ جولای که طی آن گزارش مربوط به مدارس کاتولیک تورنتو به اطلاع عموم رسید  

Raluca Bejan(Research Intern Social Planning Toronto), Sahar Sima Zerehi (Immigration Network), Ryan Hayes (Education not Deportation), Roger Langen (OSSTF – Ontario Secondary Schools Teachers Federation- District 12), John Campey (Executive Director Social Planning Toronto)