آرش عزیزی

هنوز طعم شادی شرکت در جشن هم‌جنس‌گرایان و دگرباشان تورنتو زیر لب بعضی از حاضران مانده است که مجبورند با واقعیتی دهشتناک روبرو شوند: وضعیت وحشتناک حقوق هم‌جنس‌گرایان در بسیاری از سایر کشورهای جهان و بخصوص کشورمان، ایران. وضعیتی که باعث می‌شود نه فقط هم‌جنس‌گرایان که کسانی که به هردلیل این «انگ» را دریافت می‌کنند نه فقط جشن غروری نداشته باشند که در معرض اعدام قرار بگیرند.

سه‌شنبه این هفته «سازمان دگرباشان جنسی ایران»، که در تورنتو مرکزیت دارد، کنفرانسی مطبوعاتی در مرکز رسانه‌های مجلس انتاریو برگزار کرد تا توجه‌ها را به وضعیت یک پرونده مهم در ایران جلب کند.

این پرونده متعلق به ابراهیم حمیدی است، مردی از تبریز که به گفته تمام حاضران کنفرانس اصلا هم‌جنس‌گرا هم نیست. ماجرا از این قرار بوده که این مرد جوان به همراه سه نفر از دوستانش درگیر دعوایی بین دو خانواده بودند و پسر یک خانواده در این دعوا به آن‌ها انگ تجاوز جنسی می‌زند. چهار نفر بر اثر این اتهام دستگیر می‌شوند و زیر شکنجه مجبور به اعتراف می‌شوند. ابراهیم حمیدی تحت شکنجه مجبور می‌شود برگه شکنجه را امضا کند و سه دوستی که شاهد کتک خوردن‌های او بوده‌اند می‌گویند ابراهیم مجبور به اعتراف به جرمی که انجام نداده، شده است.

از راست: گلن موری، ساقی قهرمان، داگ الیوت و الفاروق خاکی

در ابتدا هر چهار نفر به اعدام محکوم شده بودند، اما پس از محاکمه سوم، اتهامات علیه سه نفر باز پس گرفته شد و ابراهیم همچنان محکوم به اعدام باقی ماند. حال کار به دادگاه عالی ایران کشیده است و وکیل پرونده، محمد مصطفایی، که به عملکردش در پرونده‌های حقوق بشر مشهور است، جهانیان را به کمک طلبیده است.

در کنفرانس روز سه شنبه، ساقی قهرمان، رئیس سازمان دگرباشان جنسی ایران؛ داگ الیوت، وکیل سازمان؛ گلن موری،‌ نماینده هم‌جنس‌گرای تورنتو مرکز در مجلس استانی و الفاروق خاکی،‌ فعال هم‌جنس‌گرا و نامزد سابق حزب نیودموکرات در انتخابات فدرال حضور داشتند و از زوایای مختلفی به این پرونده و به کل قضیه ی نگاه مجرمانه به هم‌جنس‌گرایان در ایران پرداختند.

گلن موری، که سابقه شهرداری وینیپگ را دارد و در واقع اولین شهردار علنا هم‌جنس‌گرای شهری بزرگ در آمریکای شمالی به حساب می‌آید، به تلاش‌هایش برای پناهندگان هم‌جنس‌گرا و آوردن آن‌ها به کانادا و سایر کشورهای امن اشاره کرد و از داستان تلخ هم‌جنس‌گرایانی گفت که از یک طرف در بعضی کشورها به راحتی به این جرم محکوم می‌شوند و هیچ چیز نیست که جرم‌شان را «اثبات» کند و از طرف دیگر وقتی کشورهای سوم می‌خواهند آن‌ها را بپذیرند هم کار سختی در «اثبات» گرایش جنسی‌شان دارند. آقای موری در مصاحبه با خبرنگار شهروند گفت:‌«من همیشه درگیر تلاش برای هم‌جنس‌گرایان ایرانی بوده‌ام و در حال حاضر درگیر پرونده تعداد ۸، ۹ نفر مشخص هستم که قصد آمدن به کانادا را دارند». آقای موری در صحبت‌هایی در حاشیه کنفرانس با ساقی قهرمان و حمید پرنیان، از فعالان ایرکو و سردبیر مجله «چراغ»، دیدار کرد و از جمله به سابقه هم‌جنس‌گرایی در شعر و ادبیات ایران اشاره کرد.

یکی از موضوعاتی که کنفرانس به آن توجه خاصی نشان داد مساله این بود که فشار خارجی چقدر می‌تواند مورد تاثیر قرار بگیرد و چه زمانی باید اعمال شود.

الفاروق خاکی، که سابقه همکاری در پرونده‌های هم‌جنس‌گرایان ایرانی را دارد، در این مورد به حضار گفت: «تجربه نشان داده که گاهی اوقات دولت ایران زیر فشار عکس‌العمل منفی نشان می‌دهد».

ساقی قهرمان در این مورد به شهروند گفت: «مصطفایی (وکیل پرونده) تا جایی که می‌شده رفته و وقتی قرار شد پرونده را به دادگاه عالی بفرستند دیگر گفت نیاز به حمایت بیرون و حمایت فعالان حقوق بشر هست.»