انستیتو بیمه گران کانادا بر اساس آخرین تحقیقات به عمل آمده آماری منتشر کرد که بسیار جالب توجه بود. در این بررسی گروه زیادی از کارشناسان بزرگ بیمه ای از سراسر جهان دور هم جمع شدند و به این سئوال پاسخ دادند که در سال ۲۰۱۶ بیشترین ریسکی که ممکن است تحقق یابد و ضرر و زیانش بیشتر از همه باشد، چیست؟

بعد از حدود ۳ ماه همگی متفق القول بودند که تحقق ۵ طبقه ریسک است که می تواند تاثیر بسیار منفی روی جوامع بشری و به تبع آن صنعت بیمه بگذارد. این موارد به قرار ذیل طبقه بندی می شوند:

hacker

۱ـ خطرات حاصل از حملات سایبری ۳۷% (کامپیوتری) از آنجا که همه صنایع و دیگر خدمات بیزینسی وابستگی محض به نرم افزارها و سخت افزارهای مربوطه دارند و هر روز شاهد هک کردن برنامه های حیاتی سازمان های مختلف هستیم این ریسک در بالاترین اولویت بررسی می باشد.

۲-خطرات حاصل از بلایای طبیعی ۲۲% : سیل، زلزله، توفان،گردباد و سونامی از مواردی است که طی سالیان گذشته در رأس خبرها شنیده اید و متاسفانه آثار بسیار مخربی به بار آورده اند.

۳- دزدی، فساد اداری و تقلبات مالی ۱۵% : این ریسک در حال رخنه کردن به جوامع پیشرفته هم هست و علیرغم ثبت و ضبط اطلاعات باز هم کلاهبرداران و سارقان می خواهند شانس خود را امتحان نمایند و اقدام به عملیات تبهکارانه می نمایند ولی متاسفانه این ریسک در کشورهای در حال توسعه بسیار شیوع دارد.

۴-آتش سوزی و انفجار ۱۰%: از زمان شروع صنعتی شدن جوامع بشری ریسک آتش سوزی و انفجار هم همواره با انسان بوده و اثرات منفی بسزایی روی اقتصاد و نهادهای تجاری داشته است.

۵- بقیه ریسک ها شامل تروریسم، ریسک های سیاسی، ریسک های ناشناخته شامل پیشرفت تکنولوژی و ریسک های قانون گذاری ۱۶%: در سال ۲۰۱۶ متاسفانه شاهد عملیات تروریستی زیادی در سراسر جهان بودیم که برای جوامع بشری از نظر مالی و جانی اثرات منفی بسیاری به همراه داشت. از جانب دیگر ریسک های شورش و بلوا و اغتشاش در بعضی از کشورهای در حال توسعه باعث شد که صادرات و واردات و صنایع توریسم صدمه زیادی داشته باشد.  از سوی دیگر با پیشرفت سریع تکنولوژی اتفاق بسیار غیر منتظره ای  رخ داد و آن تولد ریسک هایی بود که تا به حال وجود نداشت و صنعت بیمه هم به دلیل تازه بودنش نه می دانست که چطور می توان با آن مبارزه کرد و نه می دانست که چه میزان برایش تعیین حق بیمه کند.

در خاتمه این گردهم آیی همه کارشناسان بر این باور بودند که بایستی دوباره به صنعت بیمه نگریست چون یافته های گذشته قابل تعمیم به آینده نیست.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com