مقام های حزب دموکرات از لئون پانتا به عنوان گزینه باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، نام می برند.


شماره ۱۲۱۱ ـ پنجشنبه  ۸ ژانویه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: مقام های حزب دموکرات از لئون پانتا به عنوان گزینه باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، نام می برند.

آقای پانتا که به همراه همسرش مدیریت یک موسسه دانشگاهی را در کالیفرنیا بر عهده دارد، پیش از این رئیس دفتر بیل کلینتون، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده بوده است.

او همچنین علاوه بر رئیس دفتر رئیس جمهوری از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷، ریاست اداره مدیریت و بودجه کاخ سفید را هم بر عهده داشته است.

پانتا پیش از پیوستن به کاخ سفید، به مدت ۱۶ سال نماینده کنگره آمریکا بود. او همچنین در هیات تحقیق عراق هم عضویت داشته است.

لئون پانتا تجربه چندانی در زمینه امنیت ملی ندارد و در حالی جانشین مایکل هایدن می شود که سازمان سیا بیش از هر زمان دیگری مورد انتقاد قرار دارد.

این سازمان در دوران ریاست جمهوری جورج بوش به خاطر عدم موفقیت در پیشگیری از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، جمع آوری اطلاعات غلط درباره وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق پیش از جنگ و شکنجه مظنونان جنگ با تروریسم به شدت مورد انتقاد قرار داشته است.

لئون پانتا از منتقدان اعمال شکنجه به وسیله سیا بوده است.

اوباما در مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود به اعمال شکنجه به وسیله سازمان های امنیتی پایان دهد و تعادل میان امنیت عمومی و حقوق شهروندان را دوباره برقرار کند.