منابع پزشکی فلسطینی می گویند بیش از چهل نفر در حمله هوایی اسرائیل به یکی از مدارس سازمان ملل متحد در نوار غزه کشته شده اند.

شماره ۱۲۱۱ ـ پنجشنبه  ۸ ژانویه ۲۰۰۹


 بمباران غزه

بی بی سی: منابع پزشکی فلسطینی می گویند بیش از چهل نفر در حمله هوایی اسرائیل به یکی از مدارس سازمان ملل متحد در نوار غزه کشته شده اند.

این حادثه در اردوگاه پناهندگان "جبلیه" در شمال نوار غزه و در یازدهمین روز از حملات گسترده اسرائیل به غزه رخ داده است. مردم برای فرار از درگیری ها به این مدرسه (الفلوج)، پناه برده بودند. امدادگران با عجله به محل این مدرسه رفته اند و منابع فلسطینی انتظار دارند که شمار کشته شدگان افزایش یابد.

ارتش اسرائیل هنوز درباره این حمله اظهار نظر نکرده است.

فلسطینی ها می گویند شمار تلفات آنها از آغاز حمله اسرائیل تا کنون به حدود ششصد نفر می رسد.

در حمله ای جداگانه سه نفر در یک مدرسه دیگر سازمان ملل در نوار غزه کشته شدند و یک سرباز اسرائیلی نیز در تبادل آتش کشته شده است.

بتانی بل، گزارشگر بی بی سی در بیت المقدس می گوید که فلسطینی ها در غزه می گویند که جایی برای پناه گرفتن آنها از خشونت ها وجود ندارد.

پیشتر کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد که غزه با "یک بحران انسانی تمام عیار" روبرو است.

پیر کراهنبول، مدیر عملیات صلیب سرخ در غزه به بی بی سی گفت پس از ۱۰ روز جنگ زندگی در غزه غیرقابل تحمل شده است.

او گفت: "گزارش هایی که ما دریافت کرده ایم حاکی از آن است که حملات دوشنبه پنجم ژانویه بدترین شب از نظر بمباران و عملیات نظامی بوده است."

پیر کراهنبول هشدار داد که باید برای حمایت از غیرنظامیان تلاش بسیار بیشتری صورت گیرد.

اظهارات کراهنبول در شرایطی منتشر شده که سازمان ملل متحد حمله اسرائیل به یک مدرسه تحت پوشش این سازمان را که غیرنظامیان در آن پناه گرفته بودند، تایید کرد و امدادگران فلسطینی شمار کشته شدگان در این حمله را حداقل ۱۲ نفر اعلام کرده اند.

در رفح و در سمت مصری مرز با غزه، انتقاد و اعتراض امدادگران از موانعی که دولت مصر در گذرگاه های مرزی با غزه ایجاد کرده افزایش یافته است.

کمک های پزشکی محدودی از طریق این گذرگاه وارد غزه شده اند و شمار اندکی از مجروحان فلسطینی نیز از این نقطه وارد مصر شده اند، اما مصر اعلام کرده است تنها زمانی که نیروهای وابسته به محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطینی، و نه حماس، کنترل این گذرگاه را در اختیار داشته باشند این گذرگاه را به طور کامل باز خواهد کرد.

اسرائیل هم از طریق گذرگاه های تحت کنترل خود اجازه عبور چند کامیون حامل کمک های امدادی به غزه را صادر کرده است.

 

تانکهای اسرائیلی در نزدیکی خان یونس


 

در ادامه تلاش های دیپلماتیک برای توقف خشونت ها در غزه نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در دمشق با بشار اسد رئیس جسربازی کودک مجروح ساکن غزه را حمل می کندمهور سوریه دیدار کرده است.

سارکوزی پس از این دیدار گفت از رهبر سوریه خواسته است تا در متقاعد کردن مسئولان حماس به همکاری برای پایان دادن به خشونت ها در غزه کمک کند.

در همین حال درگیری میان نیروهای اسرائیلی و افراد مسلح فلسطینی ادامه دارد و در امتداد نوار غزه صدای انفجار و مسلسل شنیده می شود.

گفته می شود تانک های اسرائیلی به شهر خان یونس در جنوب نوار غزه نزدیک شده اند.

در پی درگیری در اطراف شهر غزه و خمپاره باران توسط نیروی دریایی اسرائیل گزارش هایی مبنی بر افزایش شمار کشته شدگان منتشر شده است.

پیشتر نیز نیروهای امدادی پزشکی فلسطینی می گویند از زمان آغاز تهاجم زمینی اسرائیل در روز شنبه حداقل ۱۱۰ نفر کشته شده اند.

اسرائیل اعلام کرده است که ۱۳۰ نفر از نیروهای حماس را کشته است و گزارش های مربوط به کشته شدن ۱۰ نفر از سربازان اسرائیلی به دست نیروهای حماس را رد کرد.

مسئولان امور پزشکی در مناطق فلسطینی می گویند در طی عمیات نظامی اسرائیل که یازده روز قبل (شنبه ۲۷ دسامبر ۲۰۰۸) برای متوقف کردن پرتاب موشک های دست ساز به مناطق اسرائیلی نشین آغاز شد، بیش از ۵۶۰ فلسطینی کشته شده اند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده که حداقل یک چهارم این افراد غیرنظامی بوده اند.

تنها در روز سه شنبه ششم ژانویه ۲۰ فلسطینی کشته شدند و سه سرباز اسرائیلی هم در شمال غزه در اثر آتش تانک خودی جان خود را از دست دادند.

اسرائیل اعلام کرده عملیاتش باعث توقف پرتاب موشک های فلسطینی به مناطق اسرائیلی نشین شده است، اما در روز سه شنبه حداقل پنج موشک به نقاطی در جنوب اسرائیل اصابت کرد که یکی از آنها به شهر گادرا در ۴۰ کیلومتری نوار غزه نیز رسید.

وزارت بهداشت فلسطینیان می گوید از روز شنبه ۲۶ کودک کشته شده اند. هفت نفر از اعضای یک خانواده که خانه آنها در اثر حمله هوایی اسرائیل به شهر غزه ویران شد، از جمله کشته شدگانند.

 

یک پزشک اورژانس در بزرگ ترین بیمارستان شهر غزه گفت سر برخی از اجسادی که به بیمارستان آورده شده بود، قطع شده بود.

وی افزود به دلیل تیراندازی به سوی امدادگران پزشکی، دسترسی به شماری از مجروحین امکان پذیر نیست.

اسرائیل مانع ورود خبرنگاران خارجی به نوار غزه می شود ولی خبرنگار بی بی سی در مرز غزه می گوید به نظر می رسد بیشتر حملات متوجه شمال نوار غزه است.


 

ادامه حملات به نوار غزه تا نیل به هدف

 

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل می گوید اگرچه حماس همچنان به رویارویی با نیروهای اسرائیلی ادامه می دهد، تا هنگامی که اسرائیل به اهداف خود نایل نشده، به جنگ ادامه خواهد داد.

این اظهارات در حالی بود که یک هیئت بلند پایه اتحادیه اروپا در تلاش برای برقراری آتش بس، گفتگوهای جداگانه ای با حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر و زیپی لیونی، وزیر خارجه اسرائیل انجام داده است.

لیونی پس از مذاکره با نمایندگان اتحادیه اروپا آتش بس فوری را رد کرد و گفت هدف اسرائیل "تغییر موازنه در منطقه" است.

کارل شوآرزنبرگ، وزیر خارجه جمهوری چک گفت اتحادیه اروپا خواهان برقراری هرچه زودتر آتش بس است.

جمهوری چک در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد.

در همین حال محمود الزهار، از رهبران ارشد حماس، در جریان یک سخنرانی تلویزیونی در نوار غزه سرسختی نشان داده و گفت اسرائیل شکست خواهد خورد ولی افزود که چنانچه اسرائیل به محاصره نوار غزه پایان دهد، ممکن است زد و خوردها متوقف شود.

سایر مقامات حماس گفته اند که جنبش حماس برای مذاکره در باره بحران جاری هیئتی را روانه مصر خواهد کرد.