پژوهشگران دانشگاه UCLA گزارش می کنند که ترکیبات تند Capsaicin موجود در فلفل ها می توانند سوخت و ساز انرژی را در بدن افزایش دهند و سبب کاهش وزن بدن شوند. در شماره های گذشته ی شهروند درباره ی خواص فلفل قرمز و فلفل های تند مطالبی چاپ کردیم و این بار به یکی از خواص فلفل تند که مطالعه ی جدیدی آن را ثابت نموده، اشاره خواهیم کرد.
دانشمندان پروژه ی تحقیقاتی مورد بحث معتقدند که یکی از دلایل بالا رفتن سوخت و ساز انرژی در بدن توسط فلفل تند ازدیاد درجه حرارت بدن است که خود نشانه ی به مصرف رسیدن غذاهایی است که در بدن تولید انرژی می کنند و اگر به سوخت و ساز نرسند در بدن به صورت چربی انباشته می شوند و ازدیاد وزن را به وجود می آورند.
در یک بررسی علمی ۳۴ نفر از افرادی که دارای وزن زیاد بودند به دو دسته تقسیم شدند. به گروه اول کپسول Dihydrocapsiate یا DCT که جزئی از  Capsaicin است داده و دسته ی دوم به عنوان شاهد چیزی دریافت نکردند. پس از مدتی معلوم گردید که عصاره ی فلفل تند به سرعت سبب کم شدن وزن بدن گردیده در حالی که تغییری در وزن دسته ی دوم مشاهده نشده. به همین جهت محققان این بررسی علمی توصیه می کنند که برای سلامتی قلب و عروق و داشتن وزن ایده آل همیشه مقداری فلفل تند مانند فلفل Chilli در رژیم غذایی روزانه ی خود منظور نمایید.
ورزش و سنگ کیسه ی صفرا
افرادی که مرتب ورزش می کنند و فعالیت های جسمی سالم دارند خیلی کمتر به سنگ کیسه صفرا مبتلا خواهند شد. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه East Anglia منتشر کرده اند. اصولاً یک نفر از هر سه نفر زن و یک نفر از هر ۶ نفر مرد در طول عمر خود به سنگ کیسه ی صفرا دچار خواهند شد و فقط ۳۰ درصد موارد عوارض و نشانه هایی را بروز می دهند در حالی که بقیه ی ۷۰درصد بدون هیچ نشانه ای در کیسه ی صفرا باقی می مانند.
در یک بررسی جالب علمی ۲۵ هزار نفر را در چهار گروه مختلف زیر پوشش قرار داده و به آنها به درجات مختلف ورزش توصیه نمودند. نتایج بررسی نشان می دهد که هر قدر زمان و نوع ورزش طولانی تر و مرتب تر باشد امکان بروز سنگ کیسه صفرا بیشتر کاهش می یابد و این شاید به خاطر کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خون باشد که خود نقش مهمی در بروز و پیشگیری سنگ کیسه صفرا دارد.
هندوانه منبع بی نظیر ویتامین ها و املاح
اکثر مردم فکر می کنند که هندوانه شامل مقدار زیادی آب و مواد قندی است و اطلاعی از وجود ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها و فلاوونوئیدهای موجود در آن ندارند. هندوانه در کنار طعم و مزه دلپذیر و مخصوص خود حاوی مقدار زیادی ویتامین C با کیفیت بالا است و خاصیت آنتی اکسیدانی آن به هندوانه مقام مخصوصی می دهد. بتاکاروتن یا فرم اولیه ویتامین A موجود در هندوانه یکی از پر ارزش ترین منبع تأمین ویتامین A بوده و به همراه آب هندوانه به آسانی هضم و جذب بدن می گردد و در بهزیستی و سلامتی نقش مهمی دارد.
از همه مهمتر انواع ویتامین های B موجود در هندوانه هستند که آن را به میوه ای معجزه آسا تبدیل می کنند. این دسته از ویتامین ها در عملکرد بسیاری از آنزیم های بدن نقش دارند و دسته ای از آنها در تکامل مغز و اعصاب جنین مؤثر می باشند.
رنگ داخل هندوانه هر قدر تیره تر و خوش رنگ تر باشد مقدار لیکوپن آن زیادتر است. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان نقش دارد.
هندوانه حاوی مقدار قابل ملاحظه ای منیزیوم است که در فعالیت و عملکرد حدود ۳۰۰ آنزیم و هورمون و غیره در بدن دخالت دارد. این ماده معدنی در کنار ویتامین های مهم و ضروری هندوانه را به نوعی معجون بی نظیر تبدیل می کند که کمتر میوه ای می تواند در ردیف آن قرار گیرد. نگهداری هندوانه در یخچال، مخصوصا نوع بریده ی آن توصیه نمی شود، زیرا فعالیت های فیتوکمیکال ها، فلاوونوئیدها و آنتی اکسیدان های آن که در حقیقت سبب ازدیاد ارزش غذایی آن می شوند، متوقف خواهد شد. تجویز آب هندوانه به کودکان موجب رفع تشنگی و رسیدن کافی ویتامین های ضروری به بدن آنها شده سلامتی و بهزیستی آنها را فراهم می آورد.
خواص درمانی دارچین
ـ طبق نظریه ی پژوهشگران استرالیایی خوردن نصف قاشق چایخوری پودر دارچین می تواند میزان قند و کلسترول خون را کاهش دهد.
ـ چند مطالعه ی علمی نشان می دهد که دارچین به راحتی می تواند عفونت های قارچی را که در برابر داروهای شیمیایی مقاوم هستند از بین ببرد.
ـ مقاله ی علمی حاصل از یک بررسی در مریلند آمریکا نشان می دهد که دارچین از پیشرفت سرطان خون و لنفوم در بدن جلوگیری می کند.
ـ دارچین خاصیت رقیق نمودن خون را دارد و در نتیجه از لخته شدن خون در عروق جلوگیری می کند. بنابراین افرادی که به عارضه رقیق بودن خون دچار هستند باید از مصرف دارچین خودداری نمایند.
ـ مطالعه محققان دانشگاه کپنهاگ نشان می دهد بیمارانی که مبتلا به بیماری آرتریت هستند اگر روزی نصف قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط نموده و مصرف کنند، درد و ورم مفاصل آنها به طور چشمگیری تخفیف پیدا می کند.
ـ اضافه نمودن مقداری پودر دارچین به غذا از رشد و نمو عوامل عفونت زای غذا جلوگیری می کند.
ـ مطالعه ای علمی ثابت کرده که استشمام بوی دارچین سبب تقویت حافظه می شود.
ـ محققان دانشگاه کانزاس ثابت کرده اند که خوردن دارچین سبب از بین رفتن عامل عفونت زای E-Coli ـ که مسمومیت پیچیده و خطرناکی به وجود می آورد ـ می شود.
ـ دارچین حاوی مقدار زیادی منگنز، فیبر، آهن و کلسیم است.
آمار سخن می گوید
ـ در دنیا بیشتر از یک بیلیون نفر (یک نفر از هر ۶ نفر) به علت فقر غذای کافی مصرف نمی کنند.
ـ فقط در کشورهای در حال رشد ۹۰۷میلیون نفر گرسنه وجود دارد. اگرچه کشورهای آسیایی و پاسیفیک نصف جمعیت دنیا را تشکیل می دهند، در حقیقت میزبان دو سوم مردم گرسنه ی دنیا هستند.
ـ متأسفانه بیشتر از ۶۰درصد گرسنگان مزمن دنیا را زنان تشکیل می دهند که به دو عامل مهم فقر و عدم توجه به تساوی حقوق زن و مرد بستگی دارد.
*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.