شهروند ـ در ماه ژوئن امسال، پروفسور پیام اخوان به عنوان عضو دادگاه دائمی داوری (PCA) در لاهه منصوب شد. این دادگاه که در سال ۱۸۹۹ تأسیس شده، یک ارگان درون دولتی است که خدمات حل اختلاف به جامعه ی بین المللی ارائه می دهد و اعضایش داوران بالقوه ای از طرف کشورهای عضو می باشند. جالب توجه است که اخوان توسط شیخ حسینا، نخست وزیر بنگلادش و برای قدردانی از کار داوری اش، انتخاب شد.

در سال ۲۰۰۸ اخوان عضوی از کمپینی بود که به شیخ حسینا، که در آن موقع زندانی سیاسی بود، کمک کرد که از زندان آزاد شود. شیخ حسینا پس از آن توانست در یک انتخابات آزاد به عنوان نخست وزیر بنگلادش انتخاب شود. حسینا از اخوان خواست تا به رفع یک مساله حساس در خلیج بنگال با همسایگی میانمار و هند کمک کند و او این کار را در لاهه انجام داد و توانست یک دعوای طولانی بین این کشورها را حل و فصل کند. پس از این اتفاق شیخ حسینا در یک حرکت نامتعارف یک فرد خارجی ـ اخوان ـ را به عنوان عضو بنگلادشی این دادگاه منصوب کرد.

payam-akhavan

پروفسور اخوان به فعالیت های حقوق بشری اش در دنیا ادامه خواهد داد. این تابستان، او به دعوت دولت عراق و برای بررسی جنایاتی که داعش علیه ایزدی ها انجام داده است به عراق رفت.

او در سال ۲۰۱۷ به عنوان سخنران Massey Lectures که از مهمترین سخنرانی های عمومی در کانادا به شمار می آید، و از سی بی سی نیز پخش می شود، انتخاب شده است.

گفتنی است که پروفسور اخوان دادستان دادگاه نمادین ایران تریبیونال بود. این دادگاه نمادین نقطه عطفی در جنبش دادخواهی خانواده های زندانیان سیاسی در نظام جمهوری اسلامی است.

شهروند این موفقیت بزرگ را به پرفسور پیام اخوان و ایرانیان سراسر جهان و بخصوص جامعه ایرانی کانادایی تبریک می گوید.