بهمن گلبارنژاد، ورزشکار ایرانی در سانحه‌ای در جریان مسابقه دوچرخه‌سواری جاده در پارالمپیک ریو دچار شکستگی گردن شد و در هنگام انتقال به بیمارستان درگذشت.

او روز شنبه ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) در گروه سی ۴-۵ مسابقات دوچرخه سواری مشغول رکاب زدن در جاده بود که دچار این سانحه شد.

درگذشت یک ورزشکار در حین مسابقه در نیم قرن اخیر در مسابقات المپیک و پارالمپیک بی‌سابقه بوده است.

paralympic-golbarnejad

آخرین باری که ورزشکاری در حین مسابقه در جریان بازی‌های المپیک جان خود را از دست داد، مربوط به المپیک رم در سال ۱۹۶۰ است که کنود ینسن، دوچرخه‌سوار ۲۳ ساله دانمارکی در جریان مسابقات ۱۰۰ کیلومتر جاده سکته مغزی کرد و درگذشت.

بهمن گلبارنژاد سال ۱۳۴۷ در آبادان به دنیا آمده بود، اما پس از آغاز جنگ ایران و عراق در شیراز زندگی‌ می‌کرد.

او در سال‌های پایانی جنگ به جبهه رفت و چندماه پیش از پایان جنگ در تابستان ۱۳۶۷ روی مین رفت و پای چپش را از زانو از دست داد.

گلبارنژاد سه سال پس از مجروحیت و نقص عضو به ورزش حرفه‌ای روی آورد و ابتدا با کشتی و سپس با وزنه‌برداری آغاز کرد. او کمی بعد عضو تیم وزنه‌برداری جانبازان و معلولین ایران شد و در ۱۵ سالی که در این رشته فعالیت داشت به گفته فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین ایران توانست ۱۲ مدال طلا و یک نقره جهانی به دست آورد.

paralympic-bahman-golbarnejad

او وزنه‌برداری را به دلیل آسیب‌دیدگی کتفش کنار گذاشت، اما همچنان به ورزش حرفه‌ای ادامه داد و در سال ۱۳۸۵ دوچرخه سواری را به عنوان رشته جدید خود انتخاب کرد.

گلبارنژاد در مسابقات آسیایی فسپیک ۲۰۰۶ مدال نقره، در بازی‌های آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰ مدال برنز و در مسابقات پاراسیایی مالزی ۲۰۱۲ مدال طلا گرفت.

او دومین ایرانی بود که توانست برای حضور در مسابقات دوچرخه‌سواری در بازی‌های پارالمپیک سهمیه به دست آورد و نامش را به عنوان تنها دوچرخه‌سوار ایرانی در بازی‌های پارالمپیک لندن ۲۰۱۲ ثبت شود.

در آستانه آغاز باز‌ی‌های لندن بود که تشخیص داده شد همسرش به بیماری سرطان مبتلا شده که به گفته خودش بر عملکردش در لندن تاثیر زیادی گذاشت.

او به عنوان یکی از دو عضو تیم دوچرخه‌سواری ایران در حالی در مسابقات پاراآسیایی اینچئون، کره جنوبی حضور پیدا کرد که کمی پیش از آن همسرش را از دست داده بود.

گلبارنژاد در اینچئون نتوانست مدال بگیرد، اما تیم دو نفره ایران موفق شد حد نصاب اولیه برای حضور در پارالمپیک ریو را به دست آورد.

گلبارنژاد در دی ماه سال گذشته در مسابقات انتخابی تیم ملی دوچرخه‌سواری معلولان برای حضور رقابت‌های جهانی دوچرخه سواری ایتالیا اول شد و در اسفند ماه موفق شد سهمیه خود را در پارالمپیک تثبیت کند.

از بهمن گلبارنژاد دو فرزند پسر به نام‌های محمد و علی مانده که یکی در آلمان زندگی می‌کند و دیگری در شیراز ساکن است.

در کنار رقابت ورزشکاران ایرانی، درگذشت بهمن گلبارنژاد،  تنها نماینده ایران در رقابت‌های دوچرخه‌سواری هنگام مسابقه، مهمترین خبری بود که نه تنها برای همراهان او در ریو و مردم ایران غم‌انگیز بود، بلکه خبرش برای همه ورزشکاران حاضر در مسابقات غافلگیر کننده بود. به احترام او پرچم‌ کشورها در محل برگزاری مسابقات به حالت نیمه افراشته در آمد و مراسم اختتامیه با یاد او برگزار شد.