تورنتو استار می نویسد، بحران اقتصاد جهانی از تابستان تا پاییز موجب بیکار شدن تعداد زیادی از مردم شده، به بازار بورس صدمات زیادی وارد کرده و …


شماره ۱۲۱۱ ـ پنجشنبه  ۸ ژانویه ۲۰۰۹


 


 


 دالتون مک گینتی در مقابل چالش جدید

تورنتو استار می نویسد، بحران اقتصاد جهانی از تابستان تا پاییز موجب بیکار شدن تعداد زیادی از مردم شده، به بازار بورس صدمات زیادی وارد کرده و شروع سال جدید را با دل نگرانی و تشویش همراه  کرده است. مک گینتی نخست وزیر انتاریو پیش از تعطیلات کریسمس به خبرنگار گلوبال تی وی در برنامه فوکوس انتاریو گفت:«ما باید در سال جدید بسیار حساب شده عمل کنیم. من اطلاع دارم بسیاری از مردم بیکار شده اند و بسیاری پس اندازهای خود را از دست داده اند و دل نگرانی ها در جامعه موج می زند».

تلفیقی از افزایش ارزش دلار، افزایش قیمت نفت، سکون در بازارهای رقابت جهانی و ناکارآمدی بخش صنعت در سال ۲۰۰۳ موجب از بین رفتن ۲۰۰ هزار فرصت شغلی شد. در ماه نوامبر سال گذشته در استان انتاریو ۶۶ هزار فرصت شغلی از بین رفت، در حالیکه این آمار در قسمتهای دیگر کانادا ۷۱ هزار شغل بود. این آمار و ارقام در ۲۶ سال اخیر بی سابقه بوده و آمار بی کاری ۶.۵ درصدی کانادا را به رقم ۷.۱ می رساند، در حالیکه نرخ بیکاری در سطح کانادا ۶.۳ درصد است.

دانسان، وزیر اقتصاد انتاریو معتقد است کاهش ناگهانی ارزش دلار و قیمت نفت نیز برای جبران خسارت وارده کافی نیست. شرایط اقتصادی استان انتاریو به گونه ای است که در قانون برابر سازی دولت فدرال در سال ۲۰۰۹ مبلغ ۳۷۴ میلیون دلار بودجه برای استان انتاریو در نظر گرفته است و این نخستین باری است که استان ثروتمندی چون انتاریو کمک هزینه دریافت می کند.

کسادی بازار و افزایش قیمت بنزین به شدت دست و پای شرکتهای اتومبیل سازی را بسته و این خود موجب کاهش پویایی اقتصاد استان می شود. لیکن کمک هزینه چهار بیلیون دلاری دولت فدرال و استانی شاید موجب بهبود نسبی این صنایع گردد و نکته حائز اهمیت اینست که ۴۰۰ هزار نفر از اهالی انتاریو در این کمپانی ها مشغول به کار هستند که از این میان تعداد ۳۰ هزار نفری که مستقیما در شرکتهای جنرال موتورز، فورد و کرایسلر انتاریو کار می کنند، شغل خود را از دست خواهند داد.

بنا به پیش بینی تی دی بانک بحران مالی انتاریو بیش از حدی است که کمک هزینه دولت فدرال بتواند آن را پوشش دهد. با این وجود مک گینتی در جواب مصاحبه گر برنامه فوکوس انتاریو گفت:« ما نمی توانیم رقم قطعی را تخمین بزنیم و عدد ثابتی را ارائه دهیم. پس برای در دست گرفتن اوضاع به کمی تامل احتیاج هست. دولت انتاریو قصد ندارد سرویس های اجتماعی چون بیمه درمانی و … را کاهش دهد، بلکه ما نیاز داریم زیر ساختها را تقویت کنیم که به دنبال آن اشتغال زایی افزایش پیدا کند».

با اینکه بحرانها رو به افزایش است، مک گینتی سعی دارد با حالتی آرام اوضاع را تحت کنترل داشته باشد.