آرش عزیزی

افشین نعمتی کیست؟

حتما خبر را شنیده‌اید. این هم از آن دسته خبرهایی  است که از ایران می‌آید و برای همه دنیا خنده‌دار است و برای ما بیشتر غم و شاید خنده‌ی تلخ‌مان را بر می‌انگیزد.

جمهوری اسلامی اخیرا اعلام کرد که برای مقابله با مدل موهایی که «بدون توجه به اصول علم زیبایی‌شناسی و بی‌تفاوت به فرم چهره افراد» تهیه می‌شوند، گروهی از «کارشناسان و متخصصان زیبایی‌شناسی» را گرد آورده تا بر اساس «اصول علم زیبایی‌شناسی و چهره‌شناسی» مدل موهایی بسازند که به تایید وزارت فرهنگ ارشاد رسیده و تجویز شده است.

این خبر به خودی خود در تمام دنیا و طبیعتاً کانادا پخش شده و موضوع تفریح خیلی‌ها را فراهم کرده، اما این هفته جزئیات جالب‌تری راجع به آن برملا شده است که می‌تواند توجه کانادایی‌های بیشتری را به خود جلب کند.

داستان از این قرار است که در یکی از خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی خواندیم: «به زودی با کمک وزارت امور خارجه (ایران) برای آموزش و ترویج مدل‌های ایرانی اسلامی،‌ یک آکادمی در کانادا ایجاد می‌شود». یکی از این «کارشناسان» که در طراحی مدل موهای اسلامی نقش داشته است و قرار بوده  در بنیانگذاری این آکادمی نقشی بازی کند، فردی به نام افشین نعمتی است. او در گزارش شبکه جام جم به عنوان «دکترای بازاریابی بین‌المللی» معرفی می‌شود و از طرح‌هایش برای صادرات این مدل موهای جدید به جهان می‌گوید.

اما این افشین نعمتی، این کارشناس زبده «زیبایی‌شناسی» جمهوری اسلامی، کیست و دکترایش را از کجا گرفته؟

«انجمن ایرانیان حقوق بشر دانشگاه یورک» (IHRS) دست به تحقیقاتی در این مورد زده و با جستجو در گوگل به وب‌سایت گروهی به نام AMACA (انجمن تبلیغات و بازاریابی کانادا) رسیده است. این گروه در وب‌سایت خود (en.ama-ca.ca) از پرچم کانادا استفاده کرده و نامی را برگزیده که این احساس را ایجاد می‌کند که گویی انجمن ملی معتبری در زمینه تبلیغات است. وب‌سایت حتی مدعی می‌شود که این انجمن «در بیش از ۳۰ کشور» فعال است، اما معلوم نیست چرا آدرس دفتر مرکزی آن در تهران داده شده است!

قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که ببینیم افشین نعمتی در این وب‌سایت به عنوان «مدیر بخش خاورمیانه» و «دارای مدرک دکترای DBA از دانشگاه یورکِ تورنتو» معرفی شده است.

«انجمن ایرانیان حقوق بشر دانشگاه یورک»(IHRS) قضیه را پی‌گیری می‌کند و در نامه‌ای از مقامات دانشگاه در مورد صحت مدرک چنین فردی می‌پرسد و بالاخره معلوم می‌شود که چنین اسمی در فهرست فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه نیست. مقامات دانشگاه در ضمن اعلام می‌کنند اصلاً دانشکده بازرگانی دانشگاه یورک درجه DBA  صادر نمی‌کند. شهروند نیز سعی کرد اسم آقای نعمتی را در سیستم اینترنتی تایید مدرک دانشگاه یورک (yorku.ca) چک کند و در آن‌جا نیز خبری از ایشان یافت نشد.

وب‌سایت این انجمن البته به نوبه خود پدیده‌ای است.

تک تک قطعات آن به طرزی ناشیانه از سایر وب‌سایت‌ها کپی شده است. مثلاً اطلاعات آقای نعمتی، عینا کپی اطلاعات فردی به نام پاتریک گاردینر، رئیس شرکت ای سی نیلسنِ کانادا، است

http://public.zoominfo.com/search#search/profile/person?personId=442703246&targetid=profile

و این کپی‌های ناشیانه در جای جای این وب‌سایت یافت می‌شود.

مثلا بخش «تاریخ» و «فلسفه ما» وب‌سایت این سازمان مشابه با اطلاعات شرکتی به نام «استار مارکتینگ» در کالگریِ آلبرتا است. نگاه  کنید به:

وب‌سایت AMACA

http://en.ama-ca.ca/Admin/History.aspx  و

 http://en.ama-ca.ca/Admin/OurPhilosphy.aspx

وب‌سایت «استار مارکتینگ»

http://www.startmarketing.com/aboutus.htm
و همین در مورد قسمت «تجربه» وب‌سایت هم صدق می‌کند. نگاه کنید به:

 http://en.ama-ca.ca/Admin/Experiece.aspx   و

 http://www.startmarketing.com/experience.htm

البته قسمت گالری‌عکس‌های وب‌سایت این سازمان، حتی کلاس‌هایی آموزشی در ایران را نشان می‌دهد که از پرچم کانادا نیز در آن‌ها استفاده شده، انگار که کانادا در ایران کلاس‌های بازاریابی برگزار کرده است!

این همه تعجب ما را آنقدر برانگیخت تا به دنبال تنها آدرس فیزیکی که از این «انجمن» در تورنتو داده شده برویم.

وب‌سایت مذکور مدعی شده که گرچه دفتر اصلی‌اش در تهران است، اما دفتری هم در نورت یورکِ تورنتو دارد به آدرس:

 ۵۷۹۹ Yonge Street, Suite 603.

خبرنگار شهروند به آدرس مذکور مراجعه کرد و به شرکت حسابداری به نام «Accounts Accounting Services» رسید که مدیر آن فردی ایرانی‌تبار بود. ایشان به ما گفت که پیش از این هم با شماره تلفن او تماس گرفته‌اند و در مورد انجمن مذکور سئوال کرده‌اند، اما او اصلا از وجود چنین انجمنی خبر ندارد. او افزود: «افشین نعمتی» را به عنوان یکی از مشتریانش می‌شناسد که تنها کار مالیات‌های شخصی‌اش را با او انجام می‌داده است و از وقتی این اتفاق افتاده، او به دنبال هرگونه تماس با آقای نعمتی است اما موفق به پیدا کردن او نشده است.

طبق اطلاع ما، همزمان با چاپ شهروند قرار است پاره ای مطبوعات انگلیسی زبان کانادا هم در این زمینه بنویسد.

پیش از این نیز دیده‌ایم که پای بعضی «کارشناسان» جمهوری اسلامی به کانادا باز شده است، اما حضور «زیبایی‌شناسان» رژیم دیگر پدیده‌ای جالب است که باید دید به کجا ختم می‌شود.

به هر حال شواهد و قرائن نشان می دهند که جریانات مشکوکی در کارند، که ممکن است مشاوره موی اسلامی را دچار مشکل سازد، اگر وزرا و مقامات مربوطه و مطبوعات ایران با مسئله مدرک مشکوک دکترا کاملا آشنائی نزدیک دارند، مقامات و رسانه های کانادائی با آن بیگانه اند، و ممکن است که «متخصصان زیباشناسی اسلامی» مجبور شوند «آکادمی موی اسلامی» را در کشور دیگری ایجاد کنند.