روز یکشنبه سوم ژانویه همزمان با برگزاری تظاهرات و ابراز انزجار نسبت به حملات غیر انسانی اسرائیل در غزه در سراسر دنیا تظاهراتی نیز در تورنتو برگزار شد …

شماره ۱۲۱۱ ـ پنجشنبه  ۸ ژانویه ۲۰۰۹


 


 تظاهرات در تورنتو ـ عکس از پویان طباطبایی

به گزارش سی تی وی، روز یکشنبه سوم ژانویه همزمان با برگزاری تظاهرات و ابراز انزجار نسبت به حملات غیر انسانی اسرائیل در غزه در سراسر دنیا، تظاهراتی نیز در تورنتو  برگزار شد.

صدها تظاهرکننده حرکت خود را ساعت دو از میدان دانداس در خیابان یانگ آغاز کردند. سپس راه خود را به سمت شمال یانگ و خیابان بلور، محل استقرار سفارت اسرائیل و پس از آن سفارت آمریکا ادامه دادند. در تمام طول مسیر تظاهرکنندگان با فریادهای هماهنگ و شعارهای خود نسبت به رفتارهای غیر انسانی دولت اسرائیل ابراز انزجار کردند.

در طول مدت تظاهرات حدود ۱۰۰ پلیس به اوضاع نظارت می کردند و چند پلیس سواره نیز دو سوی جمعیت حرکت می کردند. نیروهای پلیس با مسدود کردن برخی خیابانها حرکت جمعیت را تسهیل می کرد. تظاهرات حدود سه ساعت به طول انجامید و حمایت کنندگان اصلی آن تنی چند از فلسطینی ها بودند. در حالیکه تظاهرکنندگان با شعارهای اسرائیل شرمت باد، آمریکا شرمت باد به راه خود ادامه می دادند، گروه کوچکی از طرفداران دولت اسرائیل نیز تجمع کرده و علیه فلسطینی ها شعار می دادند.


 تظاهرات در تورنتو ـ عکس عبدالله حیدری

راوید واهان اسرائیلی ۲۸ ساله که دو سال پیش  به کانادا مهاجرت کرده به خبرنگار سی تی وی گفت:«به عقیده من فلسطینی ها متعلق به کشورشان هستند، ولی آنان دموکراسی را نقض می کنند. ما خواستار این هستیم که فرزندانمان در کنار کودکان فلسطینی به راحتی به مدرسه بروند، لیکن فلسطینی ها نمی خواهند وجود ما را باور کنند». نیروهای پلیس برای کنترل بهتر این دو گروه را از یکدیگر مجزا کرد. لیکن دو گروه در مقابل یکدیگر با صدای بلند شعار می دادند.

جیلا هارون ساکن تورن هیل به حمایت از اسرائیل شعار می داد. او به خبرنگاران گفت:« اگر فلسطینی ها موشکها را کنار بگذارند، مردم خود را به کشتن نمی دهند». لیکن حمایت کنندگان فلسطین معتقدند، اسرائیل مساجد و مردم بی گناه را هدف می گیرد. مشابه این تجمعات در دیگر نقاط کانادا و در اقصا نقاط جهان صورت گرفته است.

 

اسرائیل با هدف سرنگونی حماس، تعداد زیادی از افراد بی گناه را به کشتن داده و شهر را به ویرانه ای بدل کرده است.

به گزارش سازمان ملل، درگیری های روز ۲۷ دسامبر با حملات اسرائیل آغاز شده و تا کنون به شدت ادامه دارد. این حملات هوایی تا کنون منجر به کشته شدن بیش از ۶۰۰ نفر شده که ۲۵ درصد آنان شهروندان غیرنظامی بوده اند. تظاهرات تورنتو از طرف خانه فلسطین حمایت شد و زمان آن از طریق برخی گروه ها در فیس بوک و تلویزیون به اطلاع عموم رسید.