با درود به مدیریت و دست اندرکاران هفته نامه شهروند

روز شنبه ۱۰ جولای مراسمی در سالگرد ۱۸ تیر در سالن اجتماعات شهرداری نورت یورک با حضور فعالان دانشجویی و حقوق بشری برگزار شد که گزارش آن در مجله شهروند هفته گذشته درج شد. نویسنده محترم گزارش، در حاشیه مطلب خود مواردی قابل تامل درج کرده بود که ضمن احترام به ایشان، بر آن شدم به عنوان مدیر برنامه توضیحی در اختیار شما و خوانندگان گرامی شهروند قرار دهم.

 من ابتدا از زحمات دوستان گرامی در هفته نامه شهروند در حمایت از برنامه های دانشجویی و مدنی و نیز برای فراهم آوردن امکان اطلاع رسانی مراسم یازدهمین سالگرد واقعه ۱۸ تیر در شهرداری نورت یورک قدردانی می کنم.

در گزارش دوست گرامی فرح طاهری که در بخشی تحت نام “در حاشیه خبر” به موارد انتقادی پرداخته بود، نکات قابل تاملی وجود داشت که بدون حاشیه به آنها می پردازم. 

۱ـ در خصوص تعداد جمعیت حاضر در سالن برگزاری مراسم، طبق سرشماری سه نفر از افراد برگزارکننده این تعداد اندکی بیش از ۲۰۰ نفر برآورد شد بود که متاسفانه در گزارش هفته نامه شهروند رقم حدود ۱۰۰ نفر درج شده است. البته رقم ۲۰۰ نفر نیز برای یک چنین مراسمی رقم قابل توجهی نیست و خبرنگار گرامی شهروند به آن به درستی اشاره کرده است و باید در این زمینه چاره اندیشی کرد. 

با این حال معتقدم همواره در برنامه ها معمولا زمانی عده بیشتری حضور دارند که اتفاق خاصی مانند ۱۸ تیر و یا تظاهرات بعد از انتخابات در داخل ایران افتاده باشد، که نشان می دهد استقبال ایرانیان برون مرز از برنامه های سیاسی و اجتماعی تابعی از شرایط درون مرز نیز می باشد.

از سویی دیگر، به نظر می رسد یکی از دلایل حضور حدود ۲۰۰ نفر در برنامه روز شنبه، برگزاری مراسم مشابهی از طرف افراد دیگری درست یک روز قبل از آن در روز جمعه در دانشگاه تورنتو بود که برای آن تبلیغات زیادی انجام گرفته بود و به عنوان اولین برنامه در کانادا در نوع خود یاد می شد. دو برگزار کننده برنامه روز جمعه، همچنین ۳ نفر از مهمانان روز شنبه را، بعد از دعوت ما از ایشان، دعوت کردند. علیرغم تماس و درخواست برای عدم انجام کار موازی و تلاش برای همکاری، اما ایشان حاضر به همکاری نشدند و این موضوع ما را با تردید در هدف برنامه روز جمعه روبرو کرد. اصولا دو برنامه با یک ماهیت در یک شهر اقدام پسندیده ای نیست و ما نیز در تماس با برنامه ریزان روز جمعه به اثرات منفی آن اشاره کردیم.

با این حال در برنامه روز شنبه در سالن شهرداری استقبال نسبتاً خوبی با وجود مسائل دیگر به عمل آمد و چهره های جوان و تازه نیز در میان حاضران دیده می شدند. 

۲ـ خبرنگار محترم هفته نامه شهروند تأکید داشت که در برنامه های روز جمعه و شنبه نمایندگان دانشجویان دانشگاههای انتاریو حضور نداشتند. از آنجایی که مسئولیتی در مورد برنامه جمعه ندارم و آنجا نیز حضور نداشتم خود را موظف به توضیح نمی دانم، اما در مورد برنامه روز شنبه لازم است توضیح دهم که در این مراسم نمایندگان دانشگاه های واترلو، رایرسون و یورک حضور داشتند و دو نفر از ایشان، محمدرضا از دانشگاه واترلو و تایاز فخری از دانشگاه رایرسون و فدراسیون دانشجویان انتاریو، سخنران برنامه بودند. همچنین مجریان مراسم یادشده، علی علوی و آزاده ایرانی دانشجویان دانشگاه رایرسون بودند. با توجه به این موارد، علت تاکید خبرنگار محترم هفته نامه شهروند بر عدم حضور دانشجویان دانشگاههای انتاریو برای ما (من و دیگر برنامه گذاران) روشن نیست.

۳ـ در مورد عدم حضور ۳ مهمان برنامه، که قبلا در اعلامیه های این مراسم معرفی شده بودند، باید عرض کنم که حضور آنها صددرصد بود، اما دو نفر به علت گرفتاری های شخصی امکان حضور نیافتند. نفر سوم نیز پیامی ویدئویی ارسال کرده بود که به دلیل سخنرانی طولانی تعدادی از مهمانان گرامی، که در نتیجه ما را با کمبود وقت روبرو ساخت، آن پیام را به احترام زمان حاضران در محل برنامه، حذف کردیم.

 در پایان لازم به توضیح می دانم که جبهه متحد دانشجویی در کانادا یک جنبش جوان نوپاست که در جهت حمایت و تقویت از جنبش دانشجویی در داخل ایران و بخصوص جبهه متحد دانشجویی در ایران گام برمی دارد و امیدوار است با حضور آقای حسن زارع زاده اردشیر در تورنتو، که یکی از پایه گذاران این جبهه در تهران است، بتواند حرکتی مفید و قوی را با کمک جوانان، دانشجویان و نهادهای مدنی و البته رسانه هایی چون هفته نامه شهروند و نیروهای مترقی در کانادا پایه گذاری کند.

 با تشکر مجدد

افشین اعرابی

مدیر برنامه مراسم یازدهمین سالگرد ۱۸ تیر در سالن اجتماعات شهرداری نورت یورک۲۰ جولای۲۰۱۰

گزارش شهروند را از برنامه ۱۸ تیر در شهرداری نورت یورک را اینجا بخوانید.