همراه با گسترش کمی و کیفی جامعه ایران در تورنتو، حضور و فعالیت نسل جوان ایرانی ـ کانادایی ساکن این سامان نیز، در زمینه های گوناگون، هر چه گسترده تر و ژرفتر می شود. یکی از نمونه های این حضور و فعالیت، آفرینش های ادبی و هنری این نسل است که اغلب به هر دو زبان فارسی و انگلیسی آثار خود را می آفرینند و دیر نخواهد بود زمانی که نویسندگان، شاعران و هنرمندان برجسته ای از میان آنان به جامعه ادبی و فرهنگدوستان ایرانی و کانادایی معرفی شود. این واقعیت، نیاز به گسترش ارتباط میان آفرینشگران این نسل را با همکاران و دوستان خود با گستره ای گوناگون از تجربه ها و نگاهها، پیش رو می گذارد؛ و نیز، نیاز به آشنایی، پیوند، تبادل نظر، و بررسی حرفه ای آثار و آفرینش ها را.

نهادهای فرهنگی و ادبی چون «باشگاه ادبی واژه»، شب های شعر و هنر شهروند و نشستهای دیگری برای کتابخوانی یا بررسی آثار هنری، سالیان سال است که در تورنتو و در سطوح مختلف، علاقه مندان به فرهنگ، هنر و ادبیات را به خود جلب کرده است و با ارایه برنامه هایی، در جهت تغذیه روانی و فرهنگی جامعه کوشا بوده است. با این حال، نگاه غالب این نهادها، به تهیه و تنظیم برنامه هایی برای ، پاسخ گفتن به نیاز جامعه برای آشنایی و لذت بردن از هنر و ادبیات معطوف بوده است، نه تبادل نظر حرفه ای میان همکاران و یا گسترش آشنایی و پیوند میان نسل های مختلف از آفرینشگران ادبی و هنری. این، گامی است که موسسان «کلوپ ادبی کافه رنسانس»، فواد اویسی و ساسان قهرمان، امیدوارند بتوانند با یاری و همکاری علاقه مندان و همکاران بردارند.

«کلوپ ادبی کافه رنسانس» کلوپ تازه تاسیسی است که به وسیله جمع کوچکی از نویسندگان و شاعران ایرانی- کانادایی ساکن تورنتو تشکیل شده است. هدف از تشکیل «کلوپ ادبی کافه رنسانس»، ایجاد امکان برای نویسندگان و شاعران ایرانی از نسلهای مختلف است تا در نشستهایی ماهانه، به ارایه و نقد و بررسی نگاه ها و آثار خود در جمعی از همکاران و علاقمندان بپردازند و با دیدگاه ها، تجربه ها و آفرینش های یکدیگر آشنا شوند. قرار بر این است که در این نشست‌ها ۲ تا ۴ نویسنده یا شاعر آثار خود را ارایه کنند. آثار خوانده شده توسط حاضران در نشست بررسی خواهد شد و سپس با انتشار در وبلاگ کلوپ، در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت تا به مطالعه و بررسی و در صورت تمایل، اظهار نظر درباره آن‌ها بپردازند. معرفی کتاب و نقد و بررسی مستقل آثار تازه انتشار یافته نیز از جمله دیگر برنامه‌هایی است که اعضای «کلوپ ادبی کافه رنسانس» امیدوارند در آینده به آن پرداخته شود و مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد. امکان این گردهمایی ها، در مرحله کنونی با یاری و حمایت انجمن ایرانیان دانشگاه تورنتو در اختیار «کلوپ ادبی کافه رنسانس» قرار گرفته است.

نخستین نشست «کلوپ ادبی کافه رنسانس» روز جمعه، ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۸، ساعت ۷ بعدازظهر تا ۹ شب در سالن ۴۴۲۲ در ساختمان O.I.S.E. دانشگاه تورنتو، شماره ۲۵۲ خیابان بلور غربی برگزار شد.

در نیمه نخست این نشست، پس از ایراد مقدمه ای برای معرفی کلوپ و ماهیت و برنامه های آتی آن، عبدالرضا صائبی مقدم، شاعر، یکی از شعرهای کتاب تازه انتشار یافته خود، «نت های متن من» را برای حاضران خواند. این شعر سپس از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در مورد زبان، فرم، نگاه و نحوه بیان آن گفت و گو شد. سپس نازنین برخورداری، نویسنده و وبلاگ نویس جوان مقیم تورنتو، چند قطعه کوتاه از نوشته ها و قصه های خود را که در وبلاگش منتشر شده اند، برای حاضران خواند و بحث و تبادل نظر زنده ای نیز در زمینه های مشابه درباره آن در گرفت. فواد اویسی، محمود خوشچهره، سینا گیلانی، ساقی قهرمان، ساسان قهرمان و رامین لباسچی، چند تن از اعضای کانون ایرانیان دانشگاه تورنتو و تنی چند از علاقه مندان به مباحث و آفرینش های ادبی و هنری، از جمله شرکت کنندگان در این نشست بودند که به تبادل نظر درباره آثار ارایه شده پرداختند.

دومین نشست «کلوپ ادبی کافه رنسانس» عصر جمعه، بیست و دوم آگوست برگزار خواهد شد. در این نشست، تارا آغداشلو، از سروده های خود خواهد خواند و چند قصه، اثر لیلا طالعی، نویسنده جوان ساکن ایران نیز توسط برگزارکنندگان خوانده و مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. این آثار نیز سپس در وبلاگ کلوپ منتشر شده و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. علاقه مندان می توانند برای گسترش همکاری و آشنایی بیشتر با «کلوپ ادبی کافه رنسانس» و برنامه های آتی آن، از طریق پست الکترونیکی وبلاگ کلوب با برگزارکنندگان این نشست های ماهانه ی ادبی تماس بگیرند.


Cafe renaissance Literary Club

Contact Info:

Phone: 416-844-9414

۶۴۷-۲۹۷-۶۶۰۲

E-mail: cafe.ren.mailing@gmail.com

Weblog: http://cafe-renaissance.blogspot.com


Room: 4422

Building: O.I.S.E. (Ontario Institute for Studies in Education)

University of Toronto

۲۵۲ Bloor Street West

Toronto,Ontario
M5S 1V6
CANADA

Toronto, IAUT.