شهروند- روز پنجشنبه ۶ اکتبر جاری،  خانم دوریس لوت هارد  Doris  Luethard معاون کنفدراسیون سوئیس و عضو شورای عالی سوئیس با دکتر رضا مریدی وزیر علوم و پژوهش های علمی در محل پارلمان انتاریو دیدار کردند. در این دیدار علاوه بر سفیر سوئیس در کانادا، یک هیئت ۱۵ نفری متشکل از دو عضو دیگر شورای عالی سوئیس، مشاور عالی معاون کنفدراسیون سوئیس، رئیس اتاق بازرگانی سوئیس-کانادا، رؤسای چند کمپانی بزرگ سوئیس منجمله Meyer Burger , ABB ، رئیس دانشگاه فنی زوریخ (که یکی از چند دانشگاه مشهور دنیاست) خانم لوت هارد را همراهی می کردند.

در کشور سوئیس، هیئت دولت که شورای عالی نامیده می شود متشکل از ۷ عضو (وزیر) است که توسط نمایندگان پارلمان انتخاب می شوند. به طوری که هر کدام از احزاب حاضر در پارلمان حداقل یک عضو در این شورا (هیئت دولت) دارند.

در حال حاضر دو وزیر از هر کدام از احزاب ـ حزب سوسیال دموکرات، حزب لیبرال و  حزب مردم سوئیس ـ و یک وزیر از حزب محافظه کار دموکرات در این شورا عضویت دارند. بدین ترتیب تغییرات بزرگ در سیاستگذاری های کلان در کشور سوئیس به سختی قابل اجرا است و در عین حال یک نوع ثبات سیاسی در این کشور حاکم است.

moridi-1
moridi-2
moridi-2

مردم سوئیس عمدتا از سه ملیت آلمانی- فرانسوی و ایتالیایی تشکیل شده اند. این کشور به صورت حکومت فدرال اداره می شود که کنفدراسیون سوئیس است. رئیس کنفدراسیون که در حکم رئیس جمهوری است به مدت یک سال از بین اعضای شورای عالی هفت نفره انتخاب می شود.

خانم لوت هارد که اکنون معاونت کنفدراسیون را عهده دار است در سال ۲۰۱۰ سمت ریاست کنفدراسیون را  به عهده داشت، و در سال ۲۰۱۷ مجددا این سمت را احراز خواهد کرد. هر کدام از اعضای شورای عالی (وزیران) مسئولیت مدیریت و نظارت چند وزارتخانه همگون را عهده دار هستند. به عنوان مثال خانم لوت هارد مسئولیت وزارتخانه های محیط زیست، حمل و نقل، انرژی و ارتباطات را عهده دار است.

کشور سوئیس با حدود ۵/۸ میلیون نفر جمعیت، درآمد سرانه ای بیش از ۱۰۰هزار دلار در سال دارد. روابط تجاری انتاریو و سوئیس در سال ۵/۴ میلیارد  است و بدین ترتیب سوئیس نهمین شریک تجاری انتاریو در جهان است. سرمایه گذاری شرکت های سوئیس در انتاریو حدود ۱۲ میلیارد دلار و شرکت های انتاریو در سوئیس حدود ۸میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ بوده است.

کشور سوئیس ۳ درصد درآمد خالص سرانه ی خود را صرف پژوهش های علمی می کند و در طرح های پژوهشی کلان مانند مرکز پژوهش های اتمی اروپا و آژانس فضانوردی اروپا مشارکت دارد.

طی ملاقات هیئت سوئیسی با وزیر علوم و پژوهش های علمی، گسترش روابط بازرگانی و نیز انجام پژوهش های مشترک پژوهشی توسط دانشمندان و پژوهشگران انتاریو و سوئیس و نیز توسعه روابط سازمانی و علمی بین دانشگاهها و موسسات پژوهشی انتاریو و سوئیس مورد گفت و گو قرار گرفت.

خانم لوت هارد اظهار کرد با توجه به پتانسیل و حرکت اقتصادی و علمی که در انتاریو موجود است روابط سوئیس و انتاریو بایست بیش از پیش توسعه یابد.

در پایان مذاکرات رسمی، دکتر مریدی، خانم لوت هارد را برای دیدن بخش هایی از پارلمان انتاریو دعوت کرد که مورد توجه ایشان قرار گرفت.