شهروند ـ جیم پرنتیس، نخست وزیر پیشین آلبرتا، پنج شنبه شب، ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶، در حادثه ی سقوط هواپیما کشته شد.

او یکی از چهار سرنشین یک هواپیمای دوموتوره ی سسنا بود که از  بریتیش کلمبیا به کلگری می رفت.

هواپیمای حامل پرنتیس، مدت زمان کوتاهی پس از برخاستن در ناحیه ی جنگلی سقوط کرد و هر چهار سرنشین آن کشته شدند. یکی از مسافران هواپیما، پدر شوهر دختر پرنتیس بود.

کارشناسان در مورد سقوط هواپیما با اشاره به اینکه هوا بارانی و توفانی بوده، اما آن را دلیل سقوط ندانسته اند و گفته اند پرواز در چنین هوایی همیشه انجام شده است.

jim-prentice

جیم پرنتیس، ۶۰ ساله، شانزدهمین نخست وزیر آلبرتا بود که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ در این مقام خدمت کرد. او سال ۲۰۰۴ از حزب محافظه کار به نمایندگی مجلس فدرال انتخاب شد. در انتخابات سال ۲۰۰۶ مجددا به نمایندگی مجلس رسید و در کابینه ی استفان هارپر به وزارت امور بومیان و توسعه شمالی گمارده شد.

در آگوست ۲۰۰۷ در پی تغییر در کابینه، او برای وزارت صنایع انتخاب شد و در ۲۰۰۸ به وزارت محیط زیست رسید.

در نوامبر ۲۰۱۰، پرنتیس از کابینه و نمایندگی پارلمان استعفا داد و پس از کناره گیری از سیاست فدرال، به سیاست استان زادگاهش آلبرتا وارد شد.

در ششم سپتامبر ۲۰۱۴ در انتخابات برای رهبری حزب محافظه کار آلبرتا پیروز شد و در مقام رهبری حزب پس از کسب اکثریت کرسی های مجلس آلبرتا، به نخست وزیری آلبرتا رسید.

پس از ارائه ی اولین بودجه دولت در سال ۲۰۱۵، پرنتیس اعلام انتخابات زودهنگام کرد. در انتخابات ۵ می ۲۰۱۵، پرنتیس و حزبش شکست سختی خوردند و با کسب تنها ده کرسی مجلس به جایگاه سوم سقوط کردند و جای پرنتیس را ریچل ناتلی رهبر حزب نیودمکرات گرفت. پس از این شکست، پرنتیس هم از رهبری حزب و هم از نمایندگی مجلس استعفا داد و به این ترتیب حکومت ۴۴ ساله محافظه کاران بر آلبرتا پایان یافت.

هیئت تحقیق در مورد سقوط هواپیما هنوز گزارش خود را اعلام نکرده است.