شهروند ـ واب کینو نماینده حزب نیودمکرات مجلس مانیتوبا عقیده دارد که پروژه ی جدید گورد دانی با نام “کوره راه مخفی”

که در مورد مدارس شبانه روزی بومیان است، دانش آموزان مانیتوبا بایستی ببینند. این پروژه ی چندرسانه ای داستان غم انگیز پسر ۱۲ ساله ای به نام Chanie Wenjack را بازگو می کند که در سال ۱۹۶۶ در حال فرار از مدرسه شبانه روزی واقع در Kenora  انتاریو می میرد.

گورد دانی (چپ) یاد چینی ونجک را زنده کرد

گورد دانی (چپ) یاد چینی ونجک را زنده کرد

آلبوم گورد دانی شامل ده آهنگ است و بخشی از پروژه ی چندرسانه ای اوست که شامل یک رمان تصویری ست که جف لیمیر تصاویرش را کشیده و یک فیلم انیمیشن یک ساعته که روز یکشنبه از سی بی سی پخش شد.

نماینده ان دی پی مانیتوبا روز دوشنبه در بخش پرسش و پاسخ مجلس این ایده را با وزیر آموزش مانیتوبا مطرح کرد.

کینو می گوید که تحت تأثیر کار داونی قرار گرفته بویژه اینکه تعدادی از اعضای فامیلش به همان مدرسه ای می رفتند که “چینی” می رفته. او می گوید، من خودم پسر یکی از بازماندگان مدارس شبانه روزی هستم و دو فرزند کوچک مهدکودکی و ۱۲ ساله دارم.

کینو می گوید وقتی که فیلم را در سی بی سی دیده، به این فکر افتاده که این فیلم می تواند منبعی برای تدریس در زمینه ی تاریخ مدارس شبانه روزی باشد.

secret-path-hi-res

کینو ارزش دیدن این فیلم توسط والدین را چنین توصیف می کند: دیدن چینی و فکر کردن به او همانگونه که به فرزندانتان فکر می کنید، و لحظه ای مکث و طرح این پرسش از خودتان که اگر از اشتباهات گذشته مان بیاموزیم، می توانیم آینده بهتری داشته باشیم.

سخنگوی آموزش و تعلیم مانیتوبا اعلام کرد که معلمان مجاز هستند این فیلم را برای دانش آموزان در مدارس به نمایش بگذارند.

تاریخ مدارس شبانه روزی بومیان قبلا در برنامه ی درسی کلاس های یازده و دوازده دبیرستان این استان قرار گرفته است.

گوردون ادگار(گورد) داونی، متولد ۱۹۶۴، موسیقیدان، نویسنده و بازیگر کانادایی است. او ترانه سرا و خواننده اصلی گروه راک  Tragically Hip است که تا کنون سه آلبوم انفرادی نیز منتشر کرده است. در ماه می امسال  در وب سایت گروه اعلام شد گورد داونی مبتلا به تومور مغزی شده است.

چینی وینجک، کودک ۱۲ ساله ای بود که از مدرسه شبانه روزی بومیان سیسیلیا جفری Cecilia Jeffrey Indian Residential School واقع در کینورا در انتاریو در سال ۱۹۶۶ فرار کرد تا پیاده ۶۰۰ کیلومتر را طی کند و به خانه اش در مارتن فالز فرست نیشن برگردد. اما ترسان و لرزان و گرسنه و تنها در راه درگذشت و هیچکس متوجه او و مرگش نشد.

این فیلم را اینجا ببینید.