پژوهشگران دانشگاه سیاتل در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از ۳۵ هزار زن مسن تر از ۵۰ سال که به سرطان سینه دچار نبودند معلوم نموده اند که خانم هایی که مرتبا روغن ماهی می خوردند حدود ۳۲ درصد کمتر از دیگران به بیماری سرطان سینه دچار شده اند. اکثر این خانم ها روغن ماهی را به خاطر تقلیل عوارض یائسگی و به جهت امگا۳ موجود در روغن ماهی مصرف می کردند. در این بررسی روغن ماهی با روش زندگی، مصرف انواع ویتامین ها و گیاهان دارویی که توسط خانم ها مصرف می شد، مقایسه گردید. هیچکدام از عوامل مورد بحث نقشی مثل روغن ماهی در تقلیل بروز سرطان سینه را نداشتند.

آب چغندر فشارخون را کاهش می دهد

در سال های اخیر مطالعات زیادی روی چغندر و آب آن به عمل آمده است. این بررسی های علمی نشان می دهند که چغندر یا لبو نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی دارد. مثلا ماده   Betaine موجود در چغندر قادر است میزان Homocysteineخون را که نقشی در بروز سکته های قلبی و مغزی دارد کاهش دهد. خبر جدید منتشر شده در ژورنال فشار خون در آمریکا بار دیگر نشانگر این است که آب چغندر به سرعت فشار خون بالا را کاهش می دهد و در نتیجه از بروز عوارض پیچیده آن جلوگیری می کند. این بررسی که در دانشگاه Queen Mary در لندن انجام گرفته نشان می دهد که نقش آب چغندر در پایین آوردن فشار خون سریع بوده و در طی ۲۴ ساعت به خوبی اثرات آن مشاهده خواهد شد. دانشمندان این مطالعه علمی باور دارند که نیترات موجود در آب چغندر نقش اصلی را در کاهش فشارخون بازی می کند. جالب این که برای تقلیل فشارخون بالا نیازی به خوردن زیاد آب چغندر نیست، بلکه با مقدار کمی از آن هم می توان فشارخون را کاهش داد.

فوائد عصاره هسته انگور

 

به هر دلیلی مردم کشورهای اروپا در سال های اخیر بیشتر از گذشته به اهمیت فوائد عصاره هسته انگور پی برده و از آن استفاده می نمایند. هسته انگور حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی است و در ضمن تعداد قابل توجهی از ترکیبات ضد التهاب بدن و ضد آلرژی در آن وجود دارند که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثرند که در نهایت از بروز و پیشرفت بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی و عفونی جلوگیری می کنند. یکی از فوائد ترکیبات هسته انگور خاصیت جلوگیری از پیری زودرس آن است و در لطافت و زیبایی پوست بدن و سلامتی سلول های بافت های پوششی نقش مهم دارد. فلاوونوئیدهای موجود در هسته انگور عملکرد رادیکالهای آزاد در بدن را خنثی نموده و نمی گذارند به DNA سلول ها صدمه وارد شود و بیماری حاصل گردد. قدرت آنتی اکسیدان های موجود در هسته انگور از ترکیب اثرات ویتامین های C و E زیادتر است و به همین جهت در سلامت و بهزیستی بافت های بدن بسیار مفید می باشند. بررسی های علمی نشان می دهند که ترکیبات هسته انگور از بروز چین و چروک پوست مخصوصا پوست صورت جلوگیری می نماید که خود منشا به تعویق افتادن پیری است. مصرف عصاره هسته انگور یا خوردن انگور با هسته مخصوصا انگورهای تیره رنگ و خوش رنگ به همراه روش زندگی سالم مانند دوری از مصرف الکل و سیگار و داشتن فعالیت های جسمی و وزن ایده آل بهترین نسخه یک زندگی سالم و با دوام می باشد.

به طور خلاصه عصاره انگور می تواند از التهاب اعضای بدن جلوگیری نموده و به علت داشتن خاصیت آنتی هیستامین یا ضد آلرژی خود هیستامین خون را کاهش دهد و می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشد. عصاره هسته ی انگور همچنین حاوی مقدار قابل ملاحظه ای آنتی اکسیدان است که از حرکت و عملکرد رادیکال های آزاد مانند سموم و غیره در بدن جلوگیری می نماید. پیری زودرس را به تعویق می اندازد و سبب لطافت و شادابی پوست می گردد. هسته انگور در بهزیستی و سلامتی قلب و عروق و اعصاب نقش مهم دارد و این معجون طبیعت حاوی صدها خاصیت غذایی و دارویی است و هنوز بسیاری از خواص آن شناسایی نگردیده است. پس حق دارم تکرار کنم که دانشمندانی که انگور بدون هسته را به وجود آوردند بزرگترین اشتباه را نمودند. اشتباهی که جبران آن تقریبا غیرممکن است زیرا متاسفانه درصد بالایی از بیشتر از یک صد نوع انگور در مزارع سراسر دنیا بدون هسته هستند و تقریبا نسل انگورهای با هسته از بین رفته است.

داروهای ضد افسردگی و سرطان سینه

 

محققان مرکز Sunny Brook در تورنتو گزارش می کنند که خانم هایی که به سرطان سینه دچار هستند اگر از بعضی از داروهای ضد افسردگی مانند (Paroxetine) Paxil مصرف کنند به مرگ زودرس دچار خواهند شد و آن به علت عکس العمل این دارو با داروهای مصرفی برای سرطان سینه است. در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از ۲۴۰۰ نفر از خانم هایی که به سرطان سینه دچار بودند و با داروی معروف Tamoxifen درمان شده اند، تقریبا ۳۰درصدشان داروی ضد افسردگی Paxilمصرف می نمودند. نتایج این بررسی نشان می دهد که آن دسته از خانم هایی که هر دو نوع دارو را با هم استفاده می کردند طول عمرشان کوتاه تر از آن دسته ای بود که چنین نکرده بودند. این گروه پژوهشگران معتقدند که داروی ضد افسردگی مورد بحث اثر و عملکرد داروی ضد سرطان را در بدن مختل می کند و در نتیجه درمان بیماری بی اثر خواهد بود. با وجود این توصیه می کنند که به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک نباید خوردن داروهای ضد افسردگی را قطع نمود زیرا اثرات جانبی آن گاهی خطرناک خواهد بود. نتایج این بررسی در ژورنال British Medical Journal  به چاپ رسیده است.

کمبود ویتامین D و بیماری پارکینسون

 

تحقیقات علمی پژوهشگران دانشگاهEmory  نشان می دهد که افرادی که ویتامین D خونشان پایین تر از میزان طبیعی است سه برابر دیگران در معرض بیماری پارکینسون قرار دارند. در این بررسی ۳۰۰ نفر تحت نظر قرار گرفته اند و برای دو سال پیگیری شده اند. این پژوهشگران معتقدند که ویتامین D می تواند سلول ها و بافت های عصبی را محافظت کند و از بروز عوارض جلوگیری نماید. در سال های اخیر اهمیت ویتامین D در بهزیستی و سلامتی به وضوح مشخص گردیده و نقش این ویتامین محلول در چربی و پیشگیری و درمان پوکی استخوان، سرطان، بیماری قند، بیماری های قلب و عروق و غیره معلوم گردیده و هر روز مقالات علمی جالبی در این باره انتشار می یابد.

بهتر است باور کنید

 

میزان مصرف سالیانه ماهی و محصولات ماهی در دنیا حدود ۵/۱۳ کیلوگرم می باشد. کشور چین در سال ۱۹۹۳ حدود ۱۹ درصد نیازهای ماهی دنیا را تامین می کرد. این رقم در سال ۲۰۰۳ به ۳۴ درصد افزایش یافته. به عبارت دیگر یک سوم محصولات ماهی دنیا را کشور چین تامین می کند که رقمی است بسیار بزرگ.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net