مروری بر تعالیم بهائی    

جامعه بهائی کمی بیش از یک قرن پیش بتدریج اقدام به ساختن عبادتگاه‌هایی در ۹ منطقه در جهان نمود که این عبادتگاه‌ها را مشق الاذکار (محل اشراق دعا و ذکر خدا) می‌نامند. تا به حال حدود ۹ مشرق‌الاذکار در سرتاسر دنیا ساخته شده که آنها را (ام‌المعابد) یا مادر معبد‌ها می‌نامند چرا که هر کدام در یک نقطه‌ای در جهان بنا شده است. در آینده نیز معابدی محلی در هر شهر ساخته خواهد شد که فعلاً دو مشرق‌الاذکار محلی در شرف اتمام است.

مهمترین مشخصه این معابد این است که عبادتگاهی برای پیروان همه ادیان و آئین‌هاست، منبر و محراب و پیش‌نمازی ندارد و برای همگان باز است فارغ از این که چه دینی، نژادی، ملیتی یا جنسیتی دارند همگان می‌توانند به رایگان وارد شده، دعای خود را بخوانند.

به دلیل متفاوت بودن آداب و رسوم دنیا و مردم آن، آرشیتکت‌های مسئول همگی آزادی عمل چشمگیری داشتند اما تشویق می‌شدند که عناصر بومی را در طرح این بناها بگنجانند. افزون بر این معابد باید مدوّر (گرد) ۹ وجهی با ۹ در و محاط به ۹ باغچه باشند (که نماینده ۹ آئین گسترده الهی در جهان می‌باشند). در اطراف این بناها ساختمان‌های خدماتی از جمله خانه سالمندان، بیمارستان، دانشگاه، مسافرخانه، کتابخانه، داروخانه رایگان و دیگر نهادهای خدمات عام‌المنفعه ساخته می‌شود.

  • اولین مشرق الاذکار بهائی بیش از یک قرن پیش در شهر عشق‌آباد واقع در ترکمنستان احداث شد. شروع آن در سال ۱۹۰۲ و در سال ۱۹۰۶ افتتاح شد.
  • در سال ۱۹۵۳ دومین مشرق‌الاذکار در شهر شیکاگو در آمریکای شمالی با سبک خاص و به نهایت زیبایی و با سالنی با گنجایش ۲۰۰۰ نفر افتتاح شد. این بنای زیبا در سال ۱۹۷۸ در فهرست ملی اماکن تاریخی ثبت شد. سالانه حدود ۲۵۰ هزار بازدید کننده دارد.
  • معبدی در کامپالا در مرکز آفریقا به طراحی یک معمار بهائی آمریکایی در سال ۱۹۶۱ گشایش یافت.
  • معبد دیگری در همان سال در شهر سیدنی در قاره استرالیا با ظرفیت ۶۰۰ نفر افتتاح شد.
  • در قاره اروپا در شهر فرانکفورت واقع در آلمان معبدی با ظرفیت ۶۰۰ نفر در سال ۱۹۶۴ افتتاح گردید.
  • در آمریکای مرکزی در شهر پاناما سیتی واقع در پاناما نیز معبد دیگری احداث شد. سالن این عبادتگاه گنجایش ۵۵۰ نفر را دارد که در سال۱۹۷۲ افتتاح گردید.
  • در سال ۱۹۸۴ در شهر آپیا واقع در جزیره ساموا، یکی از جزایر پاسیفیک به دست پادشاه ساموا نخستین رهبر بهائی آن کشور افتتاح شد.
  • در دهه۱۹۷۰ هند میزبان بزرگترین جامعه بهائی جهت افتتاح معبدی بسیار زیبا بود. ساختمان این بنا در سال ۱۹۸۶ پایان یافت. در مراسم گشایش این عبادتگاه ۸ هزار نفر از ۱۴۰ مملکت شرکت کردند. طراح این بنا یک مهندس ایرانی و طراحی آن از گل نیلوفر آبی الهام گرفته شد. این بنای زیبا که در دهلی نو قرار دارد در سال دو و نیم میلیون بازدید کننده دارد. طراحی این بنا جوائز بین‌المللی فراوانی را نصیب معمارش کرده و برخی از صاحبنظران آن را یکی از صد بنای مهم قرن بیستم خواندند.
  • آخرین معبد از ۹ معبد جهانی روز ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶ در شهر سانتیاگو واقع در کشور شیلی در آمریکای جنوبی با شرکت ۵ هزار نفر از ۱۱۰ کشور گشایش یافت. طراح این بنای زیبا نیز یکی از آرشیتکت‌های ایرانی ساکن تورنتو می‌باشد.

خوانندگان عزیز، در صورتیکه مایل به دریافت نسخه ای از مقاله فوق از طریق ایمیل هستید و یا راجع به  تعالیم بهائی سؤالی دارید لطفا با ما تماس بگیرید:  پیامگیر :     ۷۴۰۰-۸۸۲-۹۰۵    ،    ایمیل:  anyquestionsplease@gmail.com

وب سایت برای برخی از کتابهای فارسی بهائی  :      www.reference.bahai.org/fa