ایلنا: گزارش ها رسیده حاکی است که مراسم دهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو در امامزاده طاهر کرج در روز شنبه برگزار نشده است.

 دوستداران آثار شاملو در دهمین سالروز درگذشت وی، همچون سال‌های پیش در امامزاده طاهر حاضر شدند، اما از همان ساعات نخستین، ماموران انتظامی قصد کنترل و جلوگیری از تجمع علاقمندان به این شاعر را داشتند و آنان را دعوت به ترک محل می‌کردند.

آیدا شاملو، همسر احمد شاملو، به خبرگزاری ایلنا گفت که او و تعدادی از دوستان و آشنایان، همچون سال‌های گذشته، بر مزار شاملو حاضر شدند، اما از آنها خواسته شد تا محل را ترک کنند.

خانم شاملو افزود حاضران قصد داشتند تا با دعا خواندن و شعرخوانی بر مزار شاملو، روح وی را شاد کنند، اما اجازه داده نشد هیچیک از این فرصت‌ها حاصل شود و به همین دلیل، او در همان دقایق نخست، محل را ترک کرد.

کانون نویسندگان ایران چند روز پیش به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو در اطلاعیه ای گفته بود که اعضای این کانون و دوستداران احمد شاملو عصر روز دوم مردادماه، بر مزار او در امام زاده طاهر کرج گرد می آیند.

در سالیان گذشته نیز ماموران مانع از برگزاری مراسم سالگرد درگذشت این شاعر مشهور ایرانی شده بودند. از جمله، در سال گذشته، چند هزار نفر از دوستداران او به دعوت کانون نویسندگان ایران قصد داشتند با حضور در آرامگاه این شاعر در امامزاده طاهر کرج، یادش را گرامی بدارند که ماموران نیروی انتظامی مانع از برگزاری مراسم شدند.

احمد شاملو؛ شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و مترجم ایرانی، که در سال ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمده بود، روز دوم مرداد ۱۳۷۹ در پی یک دوره بیماری طولانی در بیمارستان ایران مهر تهران درگذشت.

او در امامزاده طاهر در مهرشهر کرج، در غرب تهران، به خاک سپرده شد.

احمد شاملو، شعر را متاثر از  نیما یوشیج آغاز کرد، اما راهی نو گشود که سرنوشت  وزن و عروض را در شعر پارسی برای همیشه دستخوش تحول کرد.

با این همه، وی فقط شاعر ۱۸ مجموعه شعر نبود. ترجمه ۳۳ رمان و شعر و نمایشنامه به فارسی، تصحیح سه دیوان از متون کهن، چند دهه تالیف فرهنگنامه چند ده جلدی «کتاب کوچه»، تالیف ده اثر برای کودکان و سرانجام، سردبیری دستکم ۱۳ هفته نامه و ماهنامه، از او تصویر متفاوتی ساخته است.

گورستان امامزاده طاهر که پیکر شمار چشمگیری از هنرمندان ایرانی معاصر در آن جا به خاک سپرده شده، در سال های اخیر به نام «آرامگاه هنرمندان» شهرت یافته است. 

در حالی‌ که تعدادی از آشنایان و چهره‌های ادبی و هنری و دوستداران آثار شاملو همچون سال‌های پیش در امامزاده طاهرگرد آمده بودند ، نیروی انتظامی از برگزاری مراسم جلوگیری کرد.