رادیو زمانه: بر خلاف تمام نظرسنجی‌ها، دونالد ترامپ چهل‌وپنجمین رئیس جمهوری آمریکا شد. او توانست با ۲۸۹ رأی الکترال در برابر ۲۱۸ رأی الکترال هیلاری کلینتون پیروز انتخابات شود. برای پیروزی، کاندیداها می‌بایست به حد نصاب ۲۷۰ رأی الکترال از مجموع ۵۳۸ رأی الکترال دست یابند. ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون اعلام کرد که کلینتون تلفنی با دونالد ترامپ صحبت کرده و پیروزی او را تبریک گفته است.

دونالد ترامپ پس از قطعی شدن پیروزی‌اش در مراسم ویژه طرفدارانش در نیویورک حضور یافت. او در این گردهمایی گفت آمریکا باید وحدت خود را حفظ کند و او رئیس جمهوری همه مردم آمریکا خواهد بود.

دونالد ترامپ که برخلاف کارزار انتخاباتی این‌بار با آرامش سخن می‌گفت اعلام کرد که کلینتون با او تماس گرفته است. او همچنین از هیلاری کلینتون به‌دلیل فعالیت‌های سخت انتخاباتی‌اش تشکر کرد.

او گفت اولویت فعالیت‌هایش منافع آمریکا خواهد بود و زیربناهای کشور را خواهد ساخت.

trump-vote

رئیس جمهوری جدید آمریکا در میان تشویق هواداران خود همچنین افزود: «ما می‌خواهیم رؤیای آمریکایی را تازه کنیم… کشور ما پتانسیل عظیمی دارد و هر آمریکایی باید از فرصت خود استفاده کند… رؤیاهای ما بزرگ و دلیرانه خواهند بود.»

ترامپ درباره سیاست خارجی آینده خود برخلاف گذشته با مدارا صحبت کرد. او گفت: «من به جامعه جهانی می‌گویم که ما به‌رغم در اولویت قرار دادن منافع آمریکا خواهان مشارکت هستیم و نه تنش.»

ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه بر اساس نظرسنجی‌ها در تمام مدت مبارزات انتخاباتی از رقیب خود، هیلاری کلینتون دموکرات عقب‌تر به نظر می‌رسید. خبرگزاری «رویترز» در آخرین نظرسنجی خود شانس پیروزی کلینتون را ۹۰ درصد اعلام کرده‌بود.

دونالد ترامپ موفق شد در مهم‌ترین ایالت‌های چرخشی که سرنوشت انتخابات را رقم می‌زنند، پیروز شود.

تحلیل‌گران معتقدند که کارزار انتخاباتی کلینتون بیش از حد به پیروزی حتمی خود بر اساس نظرسنجی‌ها مطمئن بود. هرچند پیشتر عنوان شده بود که بسیاری از رأی‌دهندگان به دونالد ترامپ رأی خود را مخفی نگاه می‌دارند و از گفتن آن به عوامل نظرسنجی سرباز می‌زدند.

پیش از این در جریان همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز مردم در حالی به برکسیت رأی دادند که نظرسنجی‌ها خلاف آن را اعلام کرده ‌بودند.

در آخرین روزهای منتهی به انتخابات، در حالی که کلینتون با اختلاف فاحش پیش بود، رئیس اف‌بی‌آی، جیمز کومی اعلام کرد که پرونده ایمیل‌های او به دلیل کشف ایمیل‌های جدید دوباره در دست بررسی است. این موضوع به کاهش فاصله بین این دو نامزد ریاست‌جمهوری انجامید که از آن با عنوان «اثر کومی» نام می‌برند.

دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود تأکید می‌کرد که هیلاری کلینتون نماینده وضع موجود و نماد سیاست فاسد در واشنگتن است. او خود را نسبت به سیاست جریان غالب در واشنگتن «خارجی» معرفی کرد.

دونالد ترامپ محورهای اصلی کارزار انتخاباتی خود را بر مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و کشیدن دیوار در مرز مکزیک، بازگرداندن صنایع سنتی زغال‌سنگ و حفاری نفت و خروج از توافقنامه‌های محیط‌زیستی، لغو «اوباماکر» یا بیمه خدمات درمانی عمومی اوباما، مقررات‌زدایی و کاهش شدید مالیات، لغو معاهده‌های تجاری بین‌المللی یا مذاکره مجدد بر سر آن‌ها، همکاری با روسیه در مسائل بین‌المللی به‌خصوص جنگ سوریه، کاهش سهم آمریکا در ناتو و کاهش مداخله‌گری نظامی آمریکا در دیگر کشورهای دنیا قرار داده‌ بود.

او در حالی رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا می‌شود که ماه‌ها تحت شدیدترین انتقادها بود. او در طول کارزار انتخاباتی خود از ادبیاتی استفاده کرد که از نگاه بسیاری «توهین‌آمیز» و «تبعیض‌آمیز» به نظر می‌آمد و چندین زن او را به آزار جنسی متهم کردند.

trump

کلینتون بیشتر رای آورد، اما ترامپ برد

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می دهد که هیلاری کلینتون ۵۹ میلیون و ۴۰۰ هزار و ترامپ ۵۹ میلیون و ۲۰۰ هزار رای آورده اند. به این ترتیب اگر انتخابات مثل سایر کشورهای آزاد جهان براساس اکثریت آرای مردم برگزار می شد، امروز باید کلینتون با ۲۰۰ هزار رای بیشتر پیروزی خود را جشن می گرفت و نه ترامپ.به عبارت دیگر می توان گفت که در انتخابات امروز آمریکا اکثریت به اقلیت باخت و این تنها مورد نیست. در گذشته نیز نمونه هائی وجود داشته اند. مثلا در جریان رقابت های انتخاباتی ۱۶ سال پیش جورج دبلیو بوش و ال گور.

وب سایت سازمان مهاجرت کانادا از کار افتاد

در حالی که شمارش آرا در آمریکا ادامه داشت، وب‌سایت مربوط به سازمان مهاجرت کانادا به دلیل حجم بالای ورود کاربران اینترنتی آمریکایی به آن از کار افتاد.

با نزدیک‌ترشدن دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان به پیروزی در انتخابات آمریکا بسیاری از آمریکایی‌های مضطرب سه‌شنبه به این وب‌سایت مراجعه کردند. آنها احتمالاً به دنبال بررسی شرایط مهاجرت به کانادا در صورت پیروزی ترامپ بودند.

پایگاه خبری مجله «فارن پالیسی» سیاست‌های ضدمهاجرت ترامپ را دلیل احتمالی این اتفاق دانست.

آلمان، سرزمین پدری ترامپ، بهت زده پیروزی او است

رادیو آلمان ـ جواد طالعی: سیاستمداران، رسانه ها و مردم آلمان از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بهت زده اند. ترامپ دارای تبار آلمانی است، با این همه یک نظرسنجی نشان می دهد که هیچکس در آلمان موافق ورود او به کاخ سفید واشنگتن نبوده است.

سیاستمداران آلمان، تا ساعاتی پیش از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیدگاه های منفی خود را نسبت به او پنهان نمی کردند. آن ها اکنون، در نخستین روز پس از اعلام پیروزی ترامپ، سکوت اختیار کرده اند. دلیل این سکوت، تضاد شدید نخستین سخنرانی ترامپ پس از پیروزی با سخنان او در جریان مبارزات انتخاباتی است.

در عین حال گزارش همه رسانه ها نشان می دهند که هراس از تیره شدن مناسبات با آمریکا بر افکار عمومی آلمان سایه افکنده است.

این نگرانی ناشی از مواضعی است که ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد. او ضمن فاجعه خواندن سیاست پناهندگی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، گفته بود: “صبر کنید تا ببینید چه بر سر مرکل و آلمان خواهد آمد”.

روزنامه “کلنر اشتات آنسایگر” می نویسد:”… کابوس بسیاری از آلمانی ها به واقعیت پیوسته است. با این که ترامپ دارای تبار آلمانی است، برپایه یک نظرسنجی به ندرت کسی در آلمان حاضر بود به او رای بدهد. دو سوم آلمانی ها انتظار دارند که مناسبات آمریکا با آلمان بدتر شود”.

 

دلایل دیگر برای بدبینی آلمانی ها 

آلمان یکی از مهمترین صادرکنندگان کالا و خدمات به آمریکا است. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود با “پیمان تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و آمریکا” اعلام مخالفت کرده است. این موضع گیری سبب سلب اعتماد بخش اقتصاد آلمان نسبت به او شده است.

رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا در مبارزات انتخاباتی خود همچنین به صراحت  اعلام کرده که کشورهای دیگر باید سهم بیشتری در هزینه حضور نظامی آمریکا در مناطق بحرانی بپردازند. او تهدید کرده که در غیر اینصورت سربازان آمریکائی را به خانه باز خواهد گرداند.

آلمان، با این که در سال ٢٠٠٣ در کنار فرانسه با اشغال نظامی عراق مخالف بود، مجبور به پرداخت میلیاردها دلار کمک نقدی به آمریکا شد. اکنون آلمانی ها بیمناک آن هستند که بار دیگر مجبور به پرداخت های سنگین شوند.

همایش سران کشورهای گروه ۲۰ در ماه جولای سال آینده به دعوت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در هامبورگ برگزار می شود. دولاند ترامپ ناگزیر از شرکت در این نشست خواهد بود.

رسانه های آلمان ابراز امیدواری کرده اند که در این نشست مرکل و ترامپ بتوانند با یکدیگر صحبت کنند و این گفت وگو مانع بد شدن مناسبات دو کشور شود، اما برخی از رسانه ها نیز با اشاره به تفاوت شدید شخصیت های دو رهبر سیاسی، نسبت به تحقق این آرزو تردید جدی نشان داده اند.