به گزارش بی بی سی، سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۹ (۲۶ جولای) با انتشار اطلاعیه ای نسبت به “هتک حرمت” عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ایرانی انتقاد کرد و از بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست که هر چه زودتر تحقیقات درباره وضعیت زندان های ایران را شروع کند.

در این اطلاعیه آمده که آقای تاجیک در ملاقات حضوری با افراد خانواده خود گفته است که در اولین شب حضور او در زندان، در حضور معاون دادستان مورد بدرفتاری قرار گرفته و به او “هتک حرمت” شده است.

بنا به نوشته سازمان گزارشگران بدون مرز با توجه به این که در سالن ملاقات اظهارات زندانی با خانواده از سوی مسئولان زندان برای کنترل و ممانعت از انتقال اطلاعات ضبط می شود، عبدالرضا تاجیک نتوانسته است آزادانه درباره چگونگی این “هتک حرمت” توضیح دهد.

بنا به گفته محمد شریف، وکیل عبدالرضا تاجیک که تاکنون به پرونده موکل خود دسترسی نداشته و نتوانسته است او را ملاقات کند، “هتک حرمت” در پرونده های قضایی، می‌تواند به معنای “آزار جسمی و جنسی” باشد.

سازمان گزارشگران بدون مرز یادآور می شود که تا حدود یک ماه پس از بازداشت، مقامات قضایی ایران علت و محل بازداشت عبدالرضا تاجیک را اعلام نکردند. به گفته این سازمان، بازداشت و نگاهداری مخفیانه زندانی شکلی از” ناپدید کردن اجباری” و نقض حقوق بین‌المللی است و می‌تواند از مصادیق جنایت علیه بشریت باشد.

گزارشگران بدون مرز می گوید که تاکنون چهار روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، وقوع آزار جنسی در زندان‌های ایران را به این سازمان گزارش کرده‌اند.

در پایان اطلاعیه گزارشگران بدون مرز نوشته شده است:” از یک سال پیش به جامعه جهانی از آنچه که در زندان‌های ایران می‌گذرد، هشدار داده شده است. چند جنایت دیگر باید انجام شود تا نهادهای بین‌المللی واکنش مناسب نشان دهند؟ زمان آن فرا رسیده که خانم “ناوانتم پیلای” کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، مقامات جمهوری اسلامی ایران را وادار به پذیرش گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر شکنجه کند تا او بتواند در باره بدرفتاری با زندانیان در زندان‌های ایران تحقیق و بررسی کند”.

در ارتباط با دستگیری و نحوه برخورد با عبالرضا تاجیک، تعدادی از خبرنگاران ایرانی هم نامه اعتراض آمیزی امضا کرده اند. سعید رضوی فقیه یکی از خبرنگاران امضا کننده این نامه در گفتگو با بی بی سی گفت: “هدف امضاکنندگان این نامه فراتر از نگرانی است. زیرا حاکی از بهت و حیرت درباره اتفاقاتی است که در زندان های حکومتی دینی رخ می دهد که در راس آن، نماینده منصوب الهی قرار دارد. برای ما این سئوال مطرح است که آیا رهبر ایران در جریان اتفاقاتی قرار دارد که در قوه قضائیه زیر نظر ایشان رخ می دهد؟ اگر اطلاع دارند که مقصر هستند و اگر اطلاع ندارند باز هم قاصر هستند و این قصور قابل بخشش نیست”.

سعید رضوی فقیه در ادامه با بیان این که عبدالرضا تاجیک یکی از مظلوم ترین بازداشتی هایی سال های اخیر است و بارها پس از بازداشت، برخوردهای شدیدی با او شده تا مقاومت پرهیزگارانه اش شکسته شود، گفت:” ما خواستار آن هستیم که پرونده تاجیک روشن و شفاف بررسی شود و مراحل خود را در مسیرحقوقی و قانونی مشخص، طی کند”.

خانواده عبدالرضا تاجیک روز شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۹ (۲۴ جولای ۲۰۱۰) نامه ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران نوشتند و خواهان رسیدگی به وضعیت او شدند.

خانواده تاجیک می گویند که مشابه این نامه را به دادستان تهران فرستاده اند، اما جعفری دولت آبادی با وجود گذشت ده روز از دریافت نامه، پاسخی به آن نداده است.

تاجیک، روزنامه نگار و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر است که بعد از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری ایران تاکنون سه بار بازداشت شده است. او برای آخرین بار از روز ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۹ در بازداشت به سر می برد.