شهروند- از سال ۲۰۱۸ چهره ی جدیدی بر روی اسکناس های کانادایی ثبت خواهد شد و این بار قرار است که به جای چهره های مردانه، دستاوردهای زنان در کانادا از مهندسی گرفته تا المپیک، خبرنگاری تا شعر و حقوق مدنی، بر روی اسکناس ها آورده شود و چهره ی یک زن بر روی پول چاپ گردد.

این کمپین ماه مارس گذشته توسط بانک کانادا و توسط نخست وزیر، جاستین ترودو، راه اندازی شد و کانادایی ها در طی یک ماه حدود ۲۶۰۰۰ پیشنهاد در این زمینه ارائه کردند که در اول به ۱۲ نفر و در نهایت به یک لیست ۵ نفره کوتاه شد. لیست پنج نفره عبارت است از : ویولا دزموند (Viola Desmond)، تاجر و متخصص زیبایی، او برای ایستادنش در مقابل نژادپرستی به عنوان یک زن سیاه پوست در نوااسکوشیا معروف است.

canada-bill

ای.پولین جانسون(E. Pauline Johnson) ، شاعر و هنرمند از مادری انگلیسی و پدربومی کانادایی، الیزابت مک گیل (Elizabeth MacGill) ، اولین زن مهندس کانادایی و اولین زن طراح هواپیما در دنیا، فانی روزنفلد (Fanny Rosenfeld)، ورزشکار و نویسنده ی ورزشی در گلوب اند میل، اولین زنی که توانست در رشته ی ورزشی دومیدانی صاحب مدال طلا و نقره شود، آیدولا سنت جین (Idola Saint-Jean)، خبرنگار و طرفدار حقوق زنان، استاد دانشگاه مک گیل و فعال حقوق زنان.

این اولین بار است که چهره ی یک زن بر روی پول کانادا منتشر می شود و بانک کانادایی برگزارکننده ی این کمپین معتقد است که نقش زنان کانادایی در شکل گیری کانادا و کشوری که اکنون شاهد آن هستیم بسیار مهم و برجسته است. این زنان هرکدام تغییرات برجسته ای را موجب شده و هرکدام به نوبه ی خود سدی را شکسته و یا تابویی را برهم زده اند که قابل ستایش است و سزاوار آن هستند که فضای مردانه ی سیستم پولی را برهم زده و با چهره ی خود پول  کانادا را زیباتر کنند. برنده ی این لیست روز ۸ دسامبر اعلام خواهد شد.