دکتر پرویز قدیریان

دوست ۷۵ساله ام چند هفته قبل ای میلی برایم فرستاد که پیوست آن مقاله ای بود درباره ی بدی ها و مضرات چای که در آن ده ها نسبت ناروا به چای زده شده بود و اینکه چای سمی ترین و کثیف ترین چیزی ست که در طبیعت وجود دارد. دوست من در نهایت نگرانی نوشته بود که افسوس یک عمری سم مصرف کرده ام و حال نمی دانم چه کنم؟ در جوابش نوشتم که اگر تا به حال توانسته اید ۷۵ سال عمر کنید از برکت و به خاطر فوائد چای بوده است. اگر بخواهیم با ارائه ی مدارک علمی درباره ی فوائد چای صحبت کنیم مدتها طول خواهد کشید ولی امروز می خواهم در مورد ای میل اینترنتی دیگری که درباره ی ضرر و زیان شکر نوشته شده و شخصی نامسئول، بی سواد، متعصب و از خدا بی خبری ۴۷ نسبت ناروا و نادرست و غلط به شکر و قند داده، صحبت کنم. چند نمونه از این اطلاعات نادرست عبارتند از: ـ شکر سیستم ایمنی را از کار می اندازد و در نهایت همه نوع بیماری در انسان بروز می کند. ـ شکر جذب املاح را در بدن مختل می کند. ـ شکر سرعت اعتیاد به الکل را زیاد می کند. ـ شکر باعث بروز آرتروز می شود. ـ شکر عامل اصلی پوکی استخوان هاست. ـ شکر میزان ترشح هورمون رشد را کم می کند و جوانان کوتاه قد نتیجه ی مصرف شکر هستند(این شخص حتما نابیناست زیرا بلندی قد جوانان آمریکایی را که هر روز مقدار زیادی شکر مصرف می کنند، نمی بیند). ـ شکر اگزما می آورد. ـ شکر فشار خون را بالا می برد(شاید شکر را با نمک عوضی گرفته اند). ـ شکر آب مروارید می آورد. ـ شکر کلیه ها را از کار می اندازد. ـ شکر امواج مغزی را زیاد می کند و قدرت تمرکز فکری را مختل می کند(اگر این نویسنده چند کلاس سواد داشت به خوبی می دانست که غذای سلول های مغز و اعصاب گلوکز است و افرادی که به کلی از خوردن قند و شکر دوری می کنند تمرکز افکار ندارند و به نوعی فراموشی دچار می شوند)، و بالاخره ـ شکر باعث افسردگی و نگرانی می شود.

اگر ما تمام مقالات علمی دنیا را درباره ی خطرات قند و شکر دوره کنیم یک خط از این نوع نسبت های زشت و نادرست را نمی بینیم. مسلماً خوردن زیاد و رعایت نکردن حد اعتدال مصرف هر ماده غذایی که شکر هم یکی از آنهاست، سبب دردسرهایی مانند چاقی و شاید در درازمدت بیماری قند و غیره شود ولی شخص باید چقدر بی سواد باشد که خوردن شکر را به آب مروارید چشم و آسم و کوتاهی قد جوانان نسبت دهد. مواد قندی و نشاسته ای باید حدود ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز روزانه ما را تأمین کنند، بقیه آنها باید از طریق مصرف چربی ها(۳۰درصد) و پروتئین ها (۲۰درصد) به بدن برسند. رژیم غذایی موازنه نشده خطرناک است و اظهارات بی سوادانی که ناگهان علم لدنی بر آنها نازل می گردد و آیاتی را نازل می کنند مسخره است و متاسفانه سبب دردسر عده ای که در این مورد آگاهی ندارند می شود. اینترنت دوره ی بسیار خطرناکی را طی می کند. هر کسی هر چیزی بخواهد منتشر می کند. درک تفاوت حقایق علمی با حرف های پوچ و بی اساس کار ساده ای نیست. به عنوان یک معلم و محقق سخت نگران آنم که اینگونه مطالب بی اساس و غیرعلمی چه اثرات سوئی بر بهزیستی و سلامتی مردم کم تجربه و کشورهای جهان سوم و در حال رشد خواهد داشت که روزی تحت تأثیر شایعه پراکنی افراد غیر مسئول قرار گیرند و روش زندگی سالم خود را عوض کنند. چه کسی در دنیا مسئول کنترل، پخش اینگونه اخبار بی اساس خواهد بود. این شایعه پراکن ها اگر راست می گویند پس چرا اسم و رسمی از آنها در پی این گونه شایعه پراکنی ها نیست و با این اعمال خود چه امتیازی به دست می آورند.

نوشابه های گازدار و سرطان لوزالمعده

در یک بررسی علمی در سنگاپور بر روی بیشتر از ۶۰ هزار نفر زن و مرد که۱۴ سال به طول انجامیده معلوم گردیده که نوشیدن بیشتر از دو بار از نوشابه های گازدار در هفته امکان بروز سرطان لوزالمعده یا پانکراس را تا ۸۷ درصد افزایش می دهد و این به علت قند و رنگ ها و افزاینده های غذایی موجود در این نوشابه ها است که سبب فعالیت زیاد غده لوزالمعده شده و میزان تولید انسولین را افزایش می دهد که در درازمدت بیماری مورد بحث را به وجود می آورد. سرطان پانکراس یکی از خطرناک ترین سرطان هاست و فقط ۵ درصد از بیماران مبتلا به این سرطان می توانند تا ۵ سال پس از تشخیص بیماری زنده بمانند. فقط در آمریکا هر ساله حدود ۳۸ هزار نفر به این بیماری دچار می شوند و بیشتر از ۳۴ هزار نفر نیز جانشان را به علت این بیماری از دست می دهند.

 

رابطه گوشت های کنسرو شده و بیماری های مزمن

نتیجه یک بررسی علمی که در ژورنال گردش خون به چاپ رسیده نشان می دهد که زیاده روی در مصرف گوشت های کنسرو شده مانند کالباس و سوسیس و گوشت های دودی و غیره سبب افزایش بروز بیماری هایی مانند دیابت و قلب و عروق و سرطان می گردد. در این بررسی، آمار  ۲۰ مطالعه ی علمی منظور گردیده و نتایج آن دوباره تجزیه و تحلیل شده است و حدود یک میلیون نفر در ده کشور دنیا در آن شرکت نموده اند. نتایج این بررسی بزرگ و جالب نشان می دهد که اگر کسی روزی دو اونس گوشت کنسرو شده مصرف نماید(حدود۶۰گرم) ۴۲درصد بیشتر به بیماری های قلب و عروق و ۱۹ درصد بیشتر از دیگران به بیماری قند دچار می گردد و آن به علت نمک و مواد شیمیایی بیماری زائی است که در موقع کنسرو کردن گوشت ها یا به آن اضافه می نمایند و یا در آن به وجود می آیند. تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف زیاد سدیم که به همراه نمک وارد بدن می شود امکان بروز بسیاری از سرطان ها، بیماری قلبی و غیره را افزایش می یابد. شاید لازم به اشاره باشد که رابطه ی مصرف نمک و سرطان لوزالمعده برای اولین بار توسط گروه تحقیقاتی ما در دانشگاه مونترال شناسایی و گزارش گردید.

 

چای سبز و سرطان ریه

سرطان ریه یکی از سرطان هایی ست که درمان آن مشکل و نوعی از آن کشنده و خطرناک است. دانشمندان تایوانی ثابت کرده اند که نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز به طور چشمگیری از بروز سرطان ریه جلوگیری می کند. میزان بروز این سرطان در کشورهای آسیایی که به نوشیدن چای سبز عادت دارند خیلی پایین تر از کشورهای دیگر است و آن به علت پلی فنول های موجود در چای سبز است. در این بررسی علمی ۵۰۰ نفر مطالعه شده اند و آنهایی که چای سبز مصرف نمی کردند پنج برابر دیگران به سرطان ریه دچار شدند در حالی که این رقم در افرادی که چای سبز نمی نوشیدند و در عین حال سیگار می کشیدند ۱۲ برابر افرادی بود که سیگار نمی کشیدند و چای سبز می نوشیدند. به عبارت دیگر این تجزیه و تحلیل نشان می دهد که چای سبز نقش انکارناپذیری در جلوگیری از بروز سرطان ریه دارد.

 

بهتر است باور کنید

ژورنال معروف New England Journal of Medicine گزارش می دهد که منظور نمودن موز در رژیم غذایی روزانه امکان از بین رفتن به علت سکته ی مغزی را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد.

 

آمار سخن می گوید

طبق آمار سال ۲۰۰۹ میانگین سن در دنیا ۶/۶۶ سال گزارش گردیده. بالاترین میانگین طول عمر حدود ۴/۸۴ سال و متعلق به کشور Macau است. کشور Swaziland پائین ترین میانگین طول عمر را در بین کشورهای دنیا دارد و این رقم حدود ۹/۳۱ سال است. به عبارت دیگر مردم این کشور حدود ۳۵ سال کمتر از میانگین سن مردم دنیا عمر می کنند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net