شهروند ـ  ویولا دزموند، اولین زن معمولی و سیاه پوستی است که عکسش بر روی ۱۰ دلاری در کانادا چاپ می شود. شنیدن این خبر و انتخاب ویولا دزموند به همه ی ما یادآور می شود که جنگیدن بر سر عقاید و تلاش برای تغییر زندگی اطرافمان حتی اگر در زمان زندگی ما نتیجه بخش نباشد، از بین نمی رود و در نهایت روزی زندگی معنی آن را خواهد فهمید و انسان ها از مزایای آن بهره مند خواهند شد. ویولا دزموند در دوران جنگ جهانی اول در نوا اسکوشیا به دنیا آمد.

او برای رفتن به مدرسه ی آرایشگری مجبور شد به ایالات متحده ی آمریکا و مونترال برود، زیرا هیچ مدرسه آرایشگری در نوا اسکوشیا حاضر به پذیرفتن یک زن سیاه پوست نبود.

او به نوا اسکوشیا برگشت و یک مدرسه ی آرایشگری به راه انداخت و توانست بسیاری زنان سیاه پوست را در این مدرسه تعلیم بدهد و همچنین محصولات آرایشی با نام خودش به راه بیندازد.

او برای هر کاری از جمله رفتن به تئاتر دچار مشکل بود و یک بار به ضرب و زور پلیس و تنها برای این که در جایی نشسته بود که مخصوص سفیدپوستان بود از تئاتر بیرون رانده و مجروح شد ولی از طریق قانونی پیگیر این ماجرا شد.

او در سال ۱۹۶۵ و در سن ۵۰ سالگی درگذشت، اما پرونده ی قضایی ماجرای تئاتر همچنان باز بود. تا سرانجام در سال ۲۰۱۰ به طور رسمی از وی معذرت خواهی شد و در نوااسکوشیا یک روز تعطیل به نام او نامگذاری شد. و امسال، یعنی در سال ۲۰۱۶ نیز به عنوان زنی که چهره اش بر روی ۱۰ دلاری کانادا چاپ شود انتخاب شد. این زندگی درسی برای همه ی ما است. مهم نیست که مبارزه ای که انتخاب می کنیم چقدر بزرگ و یا چقدر کوچک باشد، مهم این است که با دیدن چهره ی دزموند بر روی پول هربار به این فکر کنیم که بالاخره روزی حقیقت برملا خواهد شد و مبارزه برای تغییر  با ارزش است.