شهروند ـ آرش عزیزی: هیچ کدام از خبرگزاری‌های اصلی این خبر را گزارش نکرده بودند، اما مسافری بریتانیایی فیلمی در یوتیوب پست کرده که نشان می‌دهد زنانی که برقع بر صورت دارند در فرودگاه ترودوی مونترال سوار پرواز ایر کانادا می‌شوند و صورتشان پوشیده است و هیچ کس از آن‌ها نمی‌خواهد برقع‌‌شان را بردارند. وزارت حمل و نقل فدرال همچنان در حال تحقیق در این مورد عجیب است.

در این میان سازمان‌های مختلف مسلمانان در کانادا عکس‌العمل‌های مختلفی نشان داده‌اند، اما همگی توافق دارند که چنین چیزی قابل قبول نیست و حتی اگر پوشیدن برقع جزء آزادی‌های مذهبی باشد، این آزادی‌ها باید در رتبه پایین‌تری از امنیت هواپیما قرار بگیرند.

نرمینه باربوش از مجمع مسلمانان کانادا در مصاحبه با آژانس خبری کیو ام آی گفته است تقصیر را باید به گردن ماموران امنیتی انداخت و نه مسلمانان:”زنانی که برقع سر می‌کنند هرگز مشکلی ندارند که وقتی صحبت سر امنیت است، چه در فرودگاه و چه در هر جایی، صورت خود را نشان دهند.”

عالیه هاگبن، سخنگوی شورای کانادایی زنان مسلمان، می‌گوید اصلا این خبر را باور نکرده تا این‌که ویدئو را به چشم خود دیده.

خبرنگار کیو ام آی گزارش کرده که بیشتر زنان محجبه‌ای که این خبرنگار با آن‌ها در فرودگاه ترودو مصاحبه کرده گفته‌اند هیچ مشکلی با نشان دادن صورتشان به بازرس مرد ندارند.

کلود سارازین، متخصص امنیتی، گفته قوانین امنیتی فرودگاه‌ها نمی‌تواند هیچ‌گونه استثنایی داشته باشد. او افزوده:”اگر حاضر نشوند صورتشان را نشان دهند، حق‌شان است. اما در این‌جا نباید اجازه داد سوار هواپیما شوند.”