خبرگزاری هرانا آرش صادقی در شصت و سومین،  و علی شریعتی در پنجاه و پنجمین روز در اعتصاب غذای اعتراضی در زندان  اوین  با وضع «وخیم» جسمانی نگهداری می شوند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی در شصت و سومین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود در بند ۸ زندان اوین از روز گذشته به دفعات «خون و لخته های خون» بالا آورده است.

آقای صادقی شب گذشته در اثر افت فشار شدید (۸ روی ۴)، تپش قلب و تنگی نفس شدید به صورت اورژانسی به بهداری منتقل شد، اما به دلیل خودداری از دریافت سرم به بیمارستان منتقل نشد و دوباره به بند بازگردانده شد. در ساعت های بعد از بازگشت از بهداری و روز جاری نیز آقای صادقی بازهم «خون و لخته های خون» بالا آورده است.

پزشکان بهداری به آرش صادقی به دلیل تپش قلب شدید “پروپانول” تزریق کرده بودند که سبب وخیم شدن حال وی و حالت تهوع و بالا آوردن شدید لخته خون شده است.

پزشکان به وی توصیه کرده اند که حتما باید سرم تراپی انجام دهد و به بیمارستان منتقل شود، اما آرش صادقی با تزریق سرم مخالفت کرده و با همان وضعیت وخیم به بند بازگردانده شد.

آرش صادقی که شصت و سومین روز از اعتصاب غذای خود را پشت سرگذاشته، از مشکلات افت فشار، تپش قلب و تنگی نفس شدید، کاهش وزن شدید (۱۹کیلو) و لاغری مفرط، بالا آوردن لخته خون، بریده بریده گفتن کلمات، مشکلات معده و کلیه، پوسته پوسته شدن پوست بدن، بی خوابی، حالت تهوع رنج می برد که همگی از عوارض اعتصاب غذاست. همچنین با بالا بودن غلظت خون او، خطر سکته قلبی این زندانی را تهدید می کند.

از زندان تبریز نیز گزارش می رسد حال عمومی مرتضی مرادپور در شصت و دومین روز از اعتصاب غذا رو به وخامت است. روز گذشته، شنبه ۴ دی ماه، والدین و برادر مرتضی مرادپور، طی ملاقاتی کابینی با وی گفتگو کردند.

مرتضی مرادپور در این ملاقات که در شصت و یکیمین روز اعتصاب غذایش انجام شد، از ضعف شدید جسمانی و افت شدید فشار، کاهش ملموس و نامنظم بودن ضربان قلب خود خبر داده است.

مرتضی مرادپور خواستار اجرای ماده‌ی ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مبنی بر تجمیع جرایم بوده که منجر به آزادی‌اش می‌شود.مرتضی مرادپور در شصت و دومین روز اعتصاب غذا به خواست مادرش اعتصاب غذایش را پایان داد.

علی شریعتی که در پنجاه و پنجمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود با تماس تلفنی بسیار محدود در بهداری زندان اوین نگهداری می شود، شب گذشته درپی وخامت حالش به بیمارستان منتقل شد اما به دلیل خودداری از دریافت درمان، روز جاری به بهداری زندان بازگردانده شد.

درحالی که وزن آقای شریعتی با کاهش هجده کیلویی به ۵۵ کیلوگرم رسیده، قند خون وی ۴۰ ثبت شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده شریعتی با بیان اینکه علی شریعتی توان چندانی برای حرکت و راه رفتن ندارد، در مورد اینکه آیا خانواده وی موفق به ملاقات وی در بیمارستان شده اند یا خیر، به گزارشگر هرانا توضیح داد: “شب گذشته به خانواده علی اجازه ملاقات نداده بودند. آنها بسیار نگران تا نیمه های شب پشت در بیمارستان منتظر مانده بودند، اما امروز با وساطت پزشکان بیمارستان و پیش از انتقالش به زندان موفق به ملاقات شده بودند.”

اعتصاب غذای حسن رستگاری در بیست و دومین روز در سلول انفرادی در زندان مرکزی ارومیه، سعید شیرزاد هفدهمین روز در زندان رجایی شهر کرج و همچنین مهدی کوخیان و کریم چایچیان در پنجمین روز در زندان مراغه، همچنان ادامه دارد، هر چند از جزئیات پزشکی و وضعیت جسمانی آنان اطلاع دقیقی در دست نیست.