هزاران کانادایی روز شنبه دهم ژانویه با در دست داشتن پلاکاردهایی، به حمله ی اسرائیل به غزه اعتراض کردند. این افراد نسبت به بی تفاوتی دولت کانادا …


شماره ۱۲۱۲ ـ پنجشنبه  ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹


 


 


 تظاهرات 10 ژانویه در تورنتوـ عکس از پویان طباطبایی

هزاران کانادایی روز شنبه دهم ژانویه با در دست داشتن پلاکاردهایی، به حمله ی اسرائیل به غزه اعتراض کردند. این افراد نسبت به بی تفاوتی دولت کانادا در قبال جنایات اسرائیل در شهر غزه بسیار خشمگین بودند. به گزارش پلیس در این روز در شهر تورنتو نزدیک به ۲۰۰۰ نفر در مقابل کنسولگری اسرائیل تجمع کرده و نسبت به حملات این کشور به شهر غزه ابراز انزجار کردند.

برگزارکنندگان این تعداد را بیش از ۵ هزار تن عنوان کرده اند. بسیاری از تظاهرکنندگان کودکانی بودند که پلاکاردهای حاوی عکس قربانیان غزه را با خود حمل می کردند. یک دختر کوچک عروسک خود را در پارچه سفیدی پوشانده بود و پارچه سفید به لکه های قرمزی آغشته بود. پدر این دختر خردسال می گوید: «کودکان ما معنی مشکلات کودکان غزه را می فهمند. آنان غذا، دارو و مدرسه ندارند».

یک پسر بچه ۱۰ ساله از می سی ساگا به همراه مادرش در این تجمع شرکت کرده و این اولین حضور او نیست. او به وضعیت مردم غزه کاملا آگاه است و فکر می کند جنگ غزه باید سریعا متوقف شود. تظاهرات ضد اسرائیلی در شرایط آرامی صورت گرفت و در آخر شرکت کنندگان پرچم این کشور را آتش زدند. اکثر تظاهرکنندگان از تصمیم دولت در حمایت از دولت اسرائیل انتقاد کردند.

نظیر این تجمع در اتاوا نیز صورت گرفت و حدود ۱۵۰۰ نفر در آن شرکت کردند. در این تجمع ساماه ساباوی خطاب به هارپر گفت:«شما متاسفانه سنت شکنی کردید. کانادا در تمامی شرایط مدافع حقوق بشر بود و شما با این روش خود سنت دیرینه این کشور در مقابل هرگونه بی عدالتی را شکستید و ما مردم کانادا بویژه عرب تبارها و فلسطینی تبارها منتظر شنیدن پاسخ شما در این مورد هستیم».

در مونتریال این تظاهرات با شرکت بیش از ۱۰۰۰ نفر در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد زیر صفر انجام گرفت و شرکت کنندگان با حمل پلاکاردهایی که روی آن نوشته بود: «محاصره غزه را متوقف کنید» و « قتل عام غزه را متوقف کنید» در شهر حرکت می کردند. محمد صالحی ۲۱ ساله می گوید: «این یک جنگ واقعی است. من دوستان زیادی در فلسطین دارم و از دولت می خواهم کاری برای نجات آنها انجام دهد. شهروندان فلسطینی با خطر مرگ روبرو هستند و ما باید از آنان حمایت کنیم».

در ونکوور صدها نفر زیر باران در مقابل گالری هنر در مرکز شهر به حمایت از مردم غزه به تظاهرات پرداختند و فریاد زدند غزه را آزاد کنید. یک شهروند کانادایی به خبرنگاران گفت: «دولت کانادا باید به سکوت خود پایان دهد. این مسئله مایه شرمساری کانادایی هاست». صدها نفر در ادمونتون، کلگری، هالیفاکس و ویکتوریا برای پایان این خشونت شعار دادند.

گفتنی ست هفته ی گذشته ترتیبی داده شد که ۴۵ تن از شهروندان کانادایی فلسطینی تبار که در غزه گیر افتاده بودند، با اتوبوس از مرزی که موقتا باز شده بود، خارج شوند.

چند تن از این مسافران در گفت وگو با رادیو سی بی سی، از اینکه مجبور شده بودند به خاطر حفاظت از جان فرزندانشان از غزه خارج شوند و پدر و مادر و بستگان نزدیک خود را آنجا رها کنند، بسیار احساس شرمندگی و گناه می کردند. آنها خاطرات تلخی از این سفر با خود به همراه آورده اند.