کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران:

شصت و پنجمین روز اعتصاب غذای علی شریعتی و تداوم سکوت مسئولان قضایی

مادر علی شریعتی، زندانی عقیدتی که از ۱۰ آبان ۱۳۹۵ در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که «علیرغم وضعیت جسمی خطرناک فرزندش مسئولان قضایی تا کنون توجهی به خواسته های قانونی او نشان نداده اند».

شایسته سادات شهیدی، مادر علی شریعتی به کمپین گفت: «علی شصت و پنج روز اعتصاب غذا کرده و ۴۲ روز است که در اتاقی در بهداری اوین و شبیه انفرادی نگهداری می شود، وزن و فشار خونش به شدت افت کرده و به زحمت و بریده بریده تلفنی صحبت می کند، حتی اخیرا فلاسک چایش را هم گرفته اند.»

خانم شهیدی به کمپین گفت که در ملاقات حضوری چهارشنبه هفته گذشته هشتم دی ماه، علی شریعتی در سالن ملاقات بیهوش شده و با حالت بیهوشی در مقابل چشمان مادر و همسرش به بهداری اعزام شده است. خانم شهیدی همچنین به کمپین گفت که با وجود اعتصاب غذای طولانی و مشکلات جدی جسمی، مسئولان قضایی تا کنون هیچ گونه رسیدگی نکرده اند.

علی شریعتی و همسرش

همزمان تعداد زیادی از کاربران توییتر حمایت خود را از خواسته های علی شریعتی با استفاده از هشتگ #saveAli (علی را نجات دهید) نشان داده اند.

علی شریعتی فعال سیاسی و مدنی اصلاح طلب از روز بازداشت و اجرای حکمش در ۱۰ آبان ۱۳۹۵ و در اعتراض به حکم پنج سال زندان «ناعادلانه» اش دست به اعتصاب غذا زده است. علی شریعتی طبق حکم دادگاه تجدیدنظر که در خرداد ماه ۱۳۹۵ ابلاغ شد به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی «از طریق شرکت در تجمع ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳ علیه اسید پاشی در مقابل مجلس شورای اسلامی» به پنج سال زندان محکوم شده است. او که در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۳ بازداشت و در تاریخ ۲۷ اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ به مرخصی آمده بود، روز ۱۰ آبان سال جاری( ۱۳۹۵) مجددا بازداشت و برای گذراندن حکمش به زندان اوین منتقل شد، اما بلافاصله در اعتراض به اجرای چنین حکمی، اعتصاب غذا کرد.

 

اعتصاب غذای سعید شیرزاد در زندان رجایی شهر ۲۸ روزه شد

سعید شیرزاد با لبانی دوخته

با گذشت ۲۸ روز از اعتصاب غذای سعید شیرزاد در اعتراض به آنچه او «مرگ خاموش زندانیان در رجایی شهر» نامیده، این زندانی بر اثر اعتصاب غذا دچار افت فشار شده و به بهداری زندان منتقل شده است. علیرغم اعلام رسمی نامه اعتصاب غذا به زندان، تا کنون هیچ یک از مسئولان زندان رجایی شهر یا مسئولان قوه قضائیه واکنشی به مطالبات و خواسته های این زندانی نشان نداده اند.

یک منبع مطلع به کمپین گفت که سعید شیرزاد اعلام کرده تا یک ماه اعتصاب غذای خود را به صورت اعتصاب تر (خوردن مایعات و چای) ادامه می‎دهد و پس از آن در صورت رسیدگی به خواسته‎هایش اعتصاب خود را می‎شکند و در صورت عدم رسیدگی، اعتصاب خود را به شکل اعتصاب خشک (بدون خوردن مایعات) ادامه خواهد داد.

سعید شیرزاد که به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی به پنج سال زندان محکوم شده و هم اکنون در بند ویژه زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج است، در اعتراض به آنچه «مرگ خاموش زندانیان توسط رئیس زندان» خوانده و با اشاره به موارد متعددی از نقض حقوق زندانیان همچون «ضرب و شتم زندانیان هنگام اعزام به دادگاه و جلوگیری از اعزام زندانیان بیمار به بیمارستان»، از روز ۱۷ آذر ۱۳۹۵ با دوختن لب‌هایش اعلام اعتصاب غذا کرده ‎است.

سعید شیرزاد فعال سیاسی و مدنی ۲۸ ساله، اولین بار در شهریور ۱۳۹۱ و زمانی که برای کمک به زلزله‌زدگان به شهر اهر در استان آذربایجان شرقی ایران رفته بود، توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد و پس از ۱۹ روز به قید کفالت آزاد شد. سعید شیرزاد دوازدهم خرداد ماه ۱۳۹۳ برای دومین بار توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و بیش از دو ماه در سلول‎های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین بازجویی شد. یک منبع مطلع در گفتگو با کمپین بین‎المللی حقوق بشر در ایران دلیل بازداشت سعید شیرزاد در سال ۱۳۹۳ را فعالیت‌هایش در زمینه دفاع از کودکان کار و ارتباط با خانواده‌های زندانیان سیاسی عنوان کرد. سعید شیرزاد پس از پایان بازجویی‌هایش در بند ۲۰۹ متعلق به وزارت اطلاعات به بند هشت زندان اوین منتقل شد و پس از مدت کوتاهی بدون حکم قضایی به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در شهریور ۱۳۹۴ سعید شیرزاد را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال زندان محکوم کرد اما یک منبع مطلع به کمپین گفت که «با گذشت بیش از یک سال از صدور حکم دادگاه بدوی و اعتراض سعید به آن، هنوز حکم قطعی به آقای شیرزاد ابلاغ نشده است.»

 

بی خبری از وضعیت نزار زکا ۲۷ روز پس از اعلام اعتصاب غذا

از راست: علی شریعتی، نزار زکا، سعید شیرزاد، آرش صادقی از زندانیان اعتصاب کننده

با گذشت ۲۷ روز از اعلام اعتصاب غذای نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا در زندان اوین، اطلاع جدیدی از وضعیت جسمی این زندانی گزارش نشده و مسئولان قضایی نیز به خواسته های او و نگرانی های وکیل و خانواده اش پاسخی نداده اند.

وکیل نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا و زندانی در اوین که از روز هشتم دسامبر (۱۸ آذر) در اعتراض به شرایطش دست به اعتصاب غذا زده است، روز سی ام آذر ۱۳۹۵ به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت  آقای زکا درخواست آزادی بدون قید و شرط  خود را دارد و همین طور خواستار ملاقات با نماینده صلیب سرخ یا پزشک متخصص و ملاقات با مقامی از سفارت لبنان است. مسوولان به آقای زکا علیرغم درخواست‎های متعددش، تاکنون اجازه ملاقات با نماینده سفارت لبنان یا پزشک متخصص را نداده‌اند در حالیکه این‎ها از جمله حقوق او به شمار می‌آیند.

نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا، کارشناس فن‎آوری اطلاعات، دبیرکل «سازمان عربی اطلاعات و ارتباطات» روز ۲۷ شهریور ماه سال ۱۳۹۴ هنگامی که به دعوت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای شرکت در همایشی به ایران سفر کرده بود در تهران بازداشت شد و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «همکاری و جاسوسی برای آمریکا» به ده سال زندان و چهار میلیون و دویست هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده است، اتهاماتی که به گفته جیسون پابلت وکیل نزار زکا «دروغ است و صحت ندارد.»

 

اعتصاب غذا به عنوان آخرین راه حل و واکنش‌ دیرهنگام دستگاه قضایی در قبال اعتصاب غذای زندانیان

طی چند ماه گذشته اعتصاب غذا، به عنوان آخرین راه حل برای اعتراض به وضعیت زندان‌ها و مطالبه درخواست‌ زندانیان و به ویژه زندانیان عقیدتی و سیاسی در ایران گسترش یافته است. این زندانیان توسط نهادهای امنیتی از جمله وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و در دادگاه‎های ناعادلانه، غیرعلنی و حتی بدون رعایت قوانین جاری در ایران از جمله عدم رعایت آئین دادرسی، محاکمه و با احکام سنگین زندان مواجه شده‎اند. آنها با به خطر انداختن سلامتی خود، اعتصاب غذا را به عنوان راهی برای نشان دادن اعتراض خود به احکام سنگین زندان، شرایط نامناسب زندان، رعایت نکردن حقوق زندانیان و بی توجهی و پاسخگو نبودن مسئولان قضایی به درخواست‌های زندانیان و همچنین جلب توجه عمومی به وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی انتخاب کرده‎اند.

با این وجود مسئولان قضایی در اغلب موارد خواسته‎های این زندانیان را نادیده گرفته‎اند و سیاست سکوت و انکار را در پیش گرفته اند و تنها زمانی به اعتصاب غذای زندانیان واکنش نشان داده‌اند وضعیت جسمی آنها بر اثر اعتصاب به شدت آسیب دیده و افکارعمومی و نیز کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن اعتراض کرده‌اند که حتی در چنین شرایطی نیز قوه‌قضائیه به واکنش‌های مقطعی مانند «مرخصی کوتاه مدت به زندانیان» اقدام کرده است.

در سال‎های گذشته در موارد متعددی اعتصاب غذا منجر به مرگ زندانیان در زندان های ایران و به ویژه زندان اوین شده است از جمله در سال ۸۵، اکبر محمدی، از بازداشت شدگان اعتراضات کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ در زندان اوین در حین اعتصاب غذا جان خود را از دست داد.

همچنین در خرداد ماه سال ۱۳۹۰ هدی صابر، فعال ملی و مذهبی در جریان اعتصاب غذا در زندان اوین جان سپرد. مسئولان قضایی و زندان اوین نه تنها به خواسته‎های این زندانی سیاسی توجهی نکرده بودند، بلکه در هنگام اعزام او به بهداری زندان اوین با او بدرفتاری کرده و او را مورد ضرب و شتم نیز قرار داده بودند.