گروهی از زندانیان سیاسی در بازداشتگاه اوین پس از حدود سه هفته، به اعتصاب غذای خود پایان داده اند.

روز سه شنبه، ۱۹ مرداد (۱۰ اگوست)، سایت کلمه، که اخبار و دیدگاه های میرحسین موسوی را منعکس می کند، در گزارشی در این زمینه، از دریافت پیام کوتاه این زندانیان سیاسی خبر داد که “توسط یاران گمنام جنبش سبز” در اختیار این سایت قرار گرفته است.

در این پیام که در سایت جرس نیز منعکس منتشر شده، این پانزده زندانی سیاسی در واکنش به پیام های “همراهان جنبش سبز، فعالان سیاسی و کنشگران مدنی و دیگر اقشار مردم که نگران سلامت آنها بودند” به اعتصاب غذای شانزده روزه خود خاتمه داده اند.

در پیام این گروه از زندانیان سیاسی که خطاب به “مردم آزاده ایران” تدوین شده، آمده است که “ما همچنان بر خواسته های بر حق خود که حقوق انسانی و اولیه یک زندانی است پافشاری می کنیم و با شما عهد می بندیم به مبارزه خود برای تحقق کامل حقوق قانونی زندانیان که بخشی از حقوق ملت ایران است، ادامه دهیم.”

این زندانیان در پیام خود از میرحسین موسوی، مهدی کروبی، آیت الله بیات زنجانی، زهرا رهنورد، عبدالله نوری، عزت الله سحابی، احمد صدر حاج سید جوادی، حبیب الله پیمان و ابراهیم یزدی و “تک تک یاران جنبش سبز” به عنوان کسانی نام برده اند که از آنان خواسته بودند به اعتصاب غذای خود پایان دهند و گفته اند که به احترام این شخصیت ها، دست از اعتصاب غذا بر می دارند.

در این پیام ابراز امیدواری شده است که دادستان تهران و سایر مسئولان “به وعده های خود مبنی بر تحقق خواسته های پنجگانه ما عمل کنند” و افزوده اند که آزادی بابک بردبار را به عنوان نشانه ای از عزم دادستان تهران در تحقق این خواسته ها پذیرفته اند.

بابک بردبار، خبرنگار عکاس که به خاطر عکسبرداری از تظاهرات روز عاشورا در دیماه گذشته بازداشت و زندانی شده بود، روز شنبه این هفته از زندان آزاد شد و پیش از آن نیز یکی دیگر از هفده زندانی اعتصابی، به دلیل وخامت وضع جسمانی، در بیمارستان بستری شده بود.

پانزده زندانی سیاسی در ادامه این پیام، به وعده نمایندگان دادستان در مورد برخورد قانونی با ماموران زندان که به زندانیان سیاسی توهین کرده اند اشاره و ابراز امیدواری کرده اند که مقامات مسئول، حقوق مندرج در آیین نامه زندان ها را اجرا کنند.

بنابر این گزارش، کیوان صمیمی، یکی از زندانیان سیاسی که دست به اعتصاب غذا زده بود، همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد و گفته است که اعتصاب خود را زمانی خواهد شکست که سایر زندانیان به بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده باشند.

وی برای نشان دادن همراهی خود با کسانی که دست از اعتصاب غذا برداشته اند، از روز سه شنبه اعتصاب غذای خشک خود را به اعتصاب غذای تر تبدیل کرده است.

اعتصاب غذا

اوایل مرداد ماه گزارش شد که جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به بدرفتاری زندانبانان و شرایط بازداشت خود به اعتصاب غذا دست زده اند.

ظاهرا ماجرای اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در روز دوم مرداد به دلیل واکنش خشونت آمیز ماموران نسبت به ابراز شادمانی زندانیان بند ۳۵۰ پس از اعلام خبر آزادی بابک بردبار، از زندانیان این بند، آغاز شده بود.

قرار بود بابک بردبار با فرا رسیدن جشن های نیمه شعبان، از اوین آزاد شود که شادی سایر زندانیان را به همراه آورده بود.

براساس گزارش ها، ماموران زندان پس از برخورد خشونت آمیز با زندانیان، هفده نفر از آنان، از جمله آقای بردبار را به زندان انفرادی منتقل کردند و زندانیان نیز در پاسخ، دست به اعتصاب غذا زدند و خواستار بازگشت به بند عمومی و مراعات حقوق زندانیان شدند.

انتشار خبر اعتصاب غذای این زندانیان، که در ارتباط با اعتراض پس از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری بازداشت شده بودند، واکنش گسترده ای را در داخل و خارج از ایران در پی داشته است.

همچنین خانواده های این زندانیان در اعتراض به خودداری مقامات از برآوردن خواست فرزندان و خویشاوندان خود به تجمع های اعتراضی، ارسال نامه به مراجع تقلید و اعتصاب غذا مبادرت کردند و برخی از فعالان سیاسی در خارج کشور نیز در حمایت از این حرکت، اعلام اعتصاب غذا کردند.

در همانحال، جمعی از شخصیت های سیاسی و مدنی با تاکید بر لزوم برآورده شدن خواست زندانیان سیاسی، از آنان خواستند تا به اعتصاب غذای خود خاتمه دهند و هفته گذشته یک انجمن تخصصی پزشکی در ایران نسبت به ادامه اعتصاب غذای سه تن از زندانیان که در شرایط جسمی نامساعدی به سر می بردند ابراز نگرانی عمیق کرد.

همزمان با انتشار خبر خاتمه اعتصاب غذا زندانیان سیاسی، پایگاه اطلاع رسانی دادسرای تهران اظهارات عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، را منتشر کرده که منتقدان دولت را به انتشار “اخبار کذب و ساختگی” از زندان ها متهم ساخته است.

اگرچه دولت آبادی به موضوع اعتصاب غذای زندانیان اشاره نکرده، اما گفته است که معترضان به نتیجه انتخابات که “از اقدامات مذبوحانه خود در جریان اغتشاشات به جایی نرسیده اند، ابن بار با طرح مباحث ساختگی، سعی در مشوش جلوه دادن اوضاع دارند چنانکه در روزهای اخیر، درباره برخی از زندانیان نیز مباحث کذبی مطرح شده است.”

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای تهران، این مقام قوه قضائیه گفت که با فرا رسیدن ماه رمضان، به برخی از زندانیان مرخصی داده می شود اما افزود که شرط دریافت مرخصی، “عدم ارتکاب جرم از طریق تشکیلاتی و ابراز ندامت از اعمال گذشته است.”

عباس جعفری دولت آبادی همچنین پناهندگی محمد مصطفایی، وکیل مدافع ایرانی به نروژ را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این وکیل ایرانی به دلیل سوء استفاده مالی تحت تعقیب بوده و به همین دلیل به خارج از کشور “متواری” شده است.

اوایل مردادماه گزارش شد که حکم جلب محمد مصطفایی وکیل دادگستری، صادر شده اما چون ماموران موفق به دستگیری او نشده اند، همسر و برادر همسرش را بازداشت کرده اند.

اواخر هفته گذشته خبر رسید که آقای مصطفایی به ترکیه رفته و چند روز بعد، خبر ورود او به نروژ انتشار یافت.