گروهی از محققان دانشگاه پیتسبورگ گزارش کرده اند که افرادی که دارای وزنی غیرطبیعی و زیاد هستند کم حافظه ترند و هر کیلو اضافه وزن در شدت این عارضه موثر است. ما می دانیم که چاقی موجب بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلب و عروق، دیابت، سرطان، فشار خون بالا و افزایش کلسترول خون است و این بار کم حافظه گی نیز به این لیست عوارض چاقی افزوده گردیده است.

در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از ۸۷۰۰ نفر از زنان ۶۵ تا ۷۹ ساله معلوم گردیده که زنانی که وزن بدنشان بیش از حد طبیعی بوده کم حافظه تر از دیگرانند و آنهایی که چربی دور باسن آنها زیادتر بوده نسبت به آنهایی که چربی دور شکم آنها غیرطبیعی بوده بیشتر به عارضه ی کم حافظه گی دچار گردیده اند.

اگرچه هنوز علت یا علل اصلی این عمل معلوم نیست ولی می توان گفت که چربی های دور شکم و یا دور باسن در ترشح هورمونها و فعالیت آنها نقش دارند که در نهایت نشانگر و پیش بینی کننده ی بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری قند و بیماری های قلبی و غیره خواهد بود. مهمترین علل چاقی تغذیه نامناسب، پرخوری و نداشتن فعالیت های بدنی است.

سیر به جای آنتی بیوتیک

در جنگ های جهانی اول و دوم نقش آنتی بیوتیکی و ضدمیکربی سیر به وضوح ثابت گردید و از آن برای درمان عفونت ها استفاده می شد. در طب سنتی بسیاری از کشورهای دنیا هنوز سیر نقش عمده ای در درمان بیماری های عفونی بازی می کند چون عوارض جانبی مانند آنتی بیوتیک های شیمیایی را ندارد و در ضمن از نظر تغذیه بسیار مفید می باشد و مهمتر از همه میکرب های مفید دستگاه گوارش را از بین نمی برد.

در یک بررسی جالب بر روی بیماران مبتلا به بیماری ایدز معلوم گردیده که با خوردن دو تا چهار حبه سیر در روز به طور چشمگیری ویروس ایدز کنترل شده و بیماری حرکت خود را متوقف می کند و تعداد سلول های T-Cell خون افزایش می یابند که خود نشانه ی تقویت سیستم ایمنی بدن است که می تواند با عوامل عفونت زا مبارزه کند.

مصرف سیر در افرادی که بیماری قند دارند، به اسهال مزمن دچارند و یا به عفونت های دستگاه تناسلی مبتلا می باشند، مؤثر می باشد و در پایین آوردن قند و کلسترول و فشار خون و حتی در تقویت قوای جنسی نقش مسلم دارد. ضماد کوبیده ی سیر بر روی مفاصل می تواند درد آرتریت را تسکین دهد.

خواص سیر تازه مهمتر از سیر خشک و کپسول و پودر و اسانس است. سیر را باید حدود ۱۰ دقیقه قبل از مصرف خرد نمود، زیرا در درازمدت مقداری از خواص دارویی و غذایی آن از بین می رود. سیر کوبیده و خرد شده خاصیت بیشتری دارد زیرا بدینوسیله در اثر فعل و انفعالات پیچیده ای در سیر ترکیباتی به وجود می آیند که نقش مهم در بهزیستی و سلامتی دارند. بهترین نسخه سیر در سلامت بدن مخلوط چند حبه سیر با مقداری گوجه فرنگی و لیمو ترش و تهیه شربت یا عصاره آنست که بهترین داروی بیماری های عفونی و تقویت سیستم ایمنی است.

 

سرکه یکی از معجزه های طبیعت

 

دانشمندان و پزشکان سراسر دنیا گفته های بقراط حکیم را در مورد سرکه سیب و معجزه های آن ستایش می کنند. او می گوید سرکه سیب یکی از بهترین داروهای تمیزکننده ی بدن است که سبب بهزیستی و سلامتی مدام گردیده و عمر طولانی را موجب می شود. ایشان در تمام نسخه های دارویی برای درمان بیماری ها سرکه را منظور می نمود. یونانی ها سرکه را حدود ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح می شناختند و به فوائد آن پی برده و تهیه و مصرف می کردند. مصری ها حدود ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح و چینی ها تقریبا ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به تهیه و مصرف سرکه، مخصوصاً سرکه ی سیب پرداختند که در تغذیه، مبارزه با عوامل عفونت زا و از بین بردن بوی تند و ناجور محیط زیست از آن استفاده می کردند و نوشیدن شربت سرکه در مجالس و میهمانی ها رواج داشت. می گویند که سرکه سیب حاوی ۳۰ نوع مواد غذایی از جمله املاح معدنی است و آنزیم های موجود در آن نیز مقام مخصوصی به سرکه می دهد.

در دنیای مدرن سرکه برای تغییر طعم و مزه غذا نقش مهم دارد و تحقیقات زیادی نیز درباره ی خواص دارویی آن در بسیاری از کشورهای دنیا در جریان است. از سرکه ی سیب برای درمان دردهای مفاصل، کم کردن وزن بدن، درمان عفونت های دستگاه ادراری، سوءهاضمه، آفتاب سوختگی پوست و سردرد استفاده می شود. از سرکه سیب می توان برای شستشو و تمیز کردن وسائل آشپزی، شستن میوه ها، تمیز کردن ظروف فلزی، تهیه وسایل آرایش، حشره کش و غیره استفاده نمود.

در ضمن نباید فراموش کرد که بهترین و سالم ترین سس سالاد را سرکه و روغن زیتون تشکیل می دهد.

 

ویتامین D و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

امروزه دانشمندان بر این باورند که سیستم ایمنی قوی از بروز و پیشرفت بسیاری از بیماری ها جلوگیری نموده و سبب بهزیستی و سلامتی شخص می گردد. روش زندگی نادرست و عوامل عفونت زا قادرند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و زمینه را برای بروز بیماری ها آماده نمایند. آنتی اکسیدان ها و مصرف سبزی و میوه به همراه فعالیت های بدنی و داشتن وزنی ایده آل نیز در این مورد بخصوص نقش دارند.

اخیراً پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ گزارش کرده اند که ویتامین D نیز می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته و سبب سلامتی گردد، زیرا علاوه بر استحکام استخوان ها، ویتامین D می تواند در عملکرد سیستم ایمنی موثر باشد، از بروز عفونت ها جلوگیری کند و نگذارد بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلب و عروق و بیماری قند سرانجام یابد.

این پژوهشگران ثابت کرده اند که T-cell های خون که مسئول دفاع بدن هستند، اگر در محیطی قرار گیرند که به مقدار کافی ویتامین D در آن موجود باشد بهتر، سریع تر و کامل تر در از بین بردن عوامل بیماری زای خارجی عمل می کنند.

 

روغن زیتون و سرطان سینه

 

دانشمندان در چند دهه گذشته با مطالعه رژیم غذائی مدیترانه ای به این حقیقت پی برده اند که مصرف روغن زیتون به طور چشمگیری از بروز سرطان سینه جلوگیری می کند. گزارشات علمی نشان می دهند که خوردن هفته ای ۳ بار روغن زیتون امکان بروز سرطان سینه را تا ۴۰ در صد کاهش می دهد که رقمی است بزرگ. بقراط حکیم حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح معتقد بود که غذا باید کار دوا را در بدن انجام دهد و این حرکت باید از روغن زیتون شروع شود.

روغن زیتون معدن آنتی اکسیدان ها است و نوعی اسید چرب آن آنزیم مخصوصی را که در بدن سبب فعالیت ژن سرطان است از کار می اندازد و در ضمن بعضی از ترکیبات آن از عملکرد نوعی پروتئین در بدن که سبب بروز سرطان می گردد جلوگیری می نماید و نمی گذاردDNA سلول ها صدمه دیده و بیماری ظاهر گردد.

روغن زیتون علاوه بر جلوگیری از بروز سرطان ها مخصوصاً سرطان سینه بهترین دوست قلب و عروق بوده از بیماریهای دیگر مانند آلرژی، بیماری قند نوع دو، افسردگی و غیره جلوگیری می نماید.

 

آمار سخن می گوید

هر ساله حدود ۱۱ میلیون کودک زیر ۵ سال در کشورهای در حال رشد جانشان را به خاطر فقر و سوءتغذیه از دست می دهند که ۶۰درصد تمام مرگ و میرها را تشکیل می دهد. در ضمن ۱۴۶ میلیون کودک در این کشورها به عارضه ی کم وزنی دچار هستند که خود علامت گرسنگی و عوارض مربوط به گرسنگی است.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net