شهروند- اولین پروژه جدید متروی تورنتو، گسترش تورنتو- یورک- اسپاداینا ، که بیش از ده سال به طول انجامید بالاخره تقریبا کامل شده است و قرار بر این است که در دسامبر سال ۲۰۱۷ افتتاح شود. این گسترش جدید خط مترو در برگیرنده ی ۶ ایستگاه متروی جدید است که از ایستگاه دانزویو شروع شده، از دانشگاه یورک عبور می کند و تا مرکز متروپولیتن وان ( Vaughan Metropolitan Centre)ادامه دارد.

به گفته ی مدیر عامل TTC این پروژه تنها ساخت چند ایستگاه متروی معمولی نیست و اگر نگاه دقیقی به هرکدام از آنها بیندازیم هریک مانند اثری هنری هستند، شبکه ی Wi-Fi سراسری، ماشین های کارت خوان Presto و از همه مهتر راه اندازی سیستم اتوماتیک کنترل قطار از جمله ی تجهیزاتی است که برای TTC یک دستاورد مهم به شمار می رود.

قرار بود که این گسترش مترو دو سال پیش راه اندازی شود، اما به دلیل تاخیرات در روند و مشکلات مالی در نهایت به سال ۲۰۱۷ موکول شد. اگرچه به نظر می رسد که این ایستگاه های مترو کامل شده اند و کارگران در حال تمیز کردن نهایی آن هستند اما یک سری آزمایش های ایمنی نهایی وجود دارد که افتتاح آن را تا  دسامبر ۲۰۱۷ به تاخیر می اندازد.