شهروند- بر اثر حملات تروریستی در مسجدی در شهر کبک سیتی ۶ نفر کشته و ۱۹ نفر زخمی شدند. این حمله یک شنبه بعدازظهر و دقایقی بعد از پایان عبادت مسلمانان در مسجد اتفاق افتاد. تمام قربانیان این حادثه مرد و بین سنین ۳۶ تا ۶۰ سال بوده اند. بنابراظهارات شاهدان حاضر در صحنه،  روز یک شنبه بعدازظهر بعد از پایان نماز و عبادت، ۳۹ نفر در مرکز فرهنگی مسجد جامع کبک حضور داشتند که دو شخص مسلح به سلاح گرم در حالی که ماسک اسکی به صورت داشتند وارد این مسجد شدند و بر روی مردم بی گناه آتش گشودند.

به گفته ی سخنگوی این مسجد تاکنون هیچ تهدیدی علیه اعضای این مرکز فرهنگی انجام نشده بود، تنها در ماه جون گذشته و در ایام ماه رمضان یک سر بریده ی خوک جلوی مسجد گذاشته شده بود به همراه نامه ای که بر روی آن نوشته بود نوش جان.

quebec-mosque-shooting-vigils-5
quebec-mosque-shooting-vigils-4
quebec-mosque-shooting-vigils-1
quebec-mosque-shooting-Alexandre-Bissonnette-6
quebec-mosque-shooting-3
quebec-mosque-shooting-2

به گفته ی امام جماعت این مسجد، این حملات ناشی از اسلام هراسی در بین مردم است و باید با آنها مقابله شود و اگر هر فرد مسلمانی دچار تهدید قرار گرفته است باید به پلیس گزارش کند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، طی بیانیه ای انزجار خود را از چنین اتفاقی اعلام و آن را به شدت محکوم کرد. او این حادثه را حمله ای تروریستی علیه کانادا و کانادایی ها خواند و با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرد و اعلام داشت که آنها را تنها نمی گذارد.

روز دوشنبه پلیس کبک اعلام کرد که یکی از مظنونین این حادثه با نام الکساندر بیسونت (Alexander Bissonnette) که ۲۷ سال دارد و در دانشگاه Laval  علوم سیاسی خوانده، دستگیر شده است. این مظنون ۵ سابقه ی کیفری ثبت شده مرتبط با قتل در پرونده اش دارد. پیگیری ها برای شناسایی و دستگیری مظنون بعدی همچنان ادامه دارد.

در همدردی با قربانیان در کبک، در شهرهای مختلف کانادا از جمله در تورنتو مراسم شمع افروزی و گردهمایی برگزار شد.