در میان این همه دالان‌های شهری و استانی و فدرال که در دار و دستگاهِ دولت در کانادا پیدا می‌شود خیلی مواقع هست که مردم نمی‌دانند چطور سراغِ بعضی از ساده‌ترین امکانات موجود بروند.

یکی از این موارد که اخیرا متوجه شدیم بسیاری از ایرانیان از‌ آن بی‌خبرند کمکی است که دولت برای تحصیلات پس از دبیرستان به کودکان می‌کند. این کمک ۵۰۰ دلار به اضافه ماهی ۱۰۰ دلار تا زمان ۱۵ سالگی فرزندتان است. یعنی رویهمرفته می‌تواند به حدود ۲۰۰۰ دلار بالغ شود و کمک شایانی به کودکان‌تان بکند، به اضافه درصدی که به نسبت سطح درآمدتان دولت به هر پولی که خودتان برای فرزندتان واریز کنید، اضافه می‌کند.

چگونه از این مبلغ بهرهمند شوم؟

این چیزی که گفتیم مربوط به برنامه‌ای به نام «Canada Learning Bond» است. برای مشارکت در این برنامه باید فرزندتان پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۰۳ به دنیا آمده باشد و قبلا معافیت مالیاتی مخصوص کودکان را از دولت دریافت کرده باشید (که این آخری شامل همه می‌شود).

پس اگر این در موردتان صدق می‌کند اول شماره بیمه اجتماعی (Social Insurance Number) را برای کودک‌تان دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد یا با شماره تلفن ۱۸۰۰۶۲۲۶۲۳۲ تماس بگیرید و یا به یکی از مراکز خدماتی دولت (Service Canada) در نزدیکی خود مراجعه کنید.

سپس به هر بانکی که می‌خواهید بروید و یک حساب پس‌انداز آموزشی یعنی «Registered Education Savings Plan» که به «RESP» معروف است باز کنید. این کار را که بکنید دولت بلافاصله ۵۰۰ دلار به حساب فرزندتان می‌ریزد و سپس هم سالی ۱۰۰ دلار به آن واریز می‌کند. در ضمن به هر پولی که خودتان بریزید اگر کم‌درآمد باشید، ۴۰ درصد و اگر پردرآمد باشید، ۲۰ درصد اضافه می‌کند. اینگونه اگر هفته‌ای ۵ دلار هم برای فرزندتان کنار بگذارید، روزی به مبلغی قابل توجه بدل می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید با اداره منابع انسانی و رشد مهارت‌های دولت فدرال که در گاتینوی کبک واقع شده تماس بگیرید. آدرس آن‌ها را در hrsdc.gc.ca پیدا می‌کنید و در ضمن می‌توانید با مشاور مالی در بانک یا موسسه مالی خود نیز صحبت کنید