شهروند- شاید برای بسیاری از ما که با خیال آسوده در خانه های خود نشسته ایم و جهان بیرون را فقط از دریچه ی صفحه ی تلویزیون نظاره می کنیم تصمیم ابتسام آلکارناکه (Ibtesam Alkarnake) ، زن سوری که تمام تلاشش را به کار گرفت تا فرزندش در خاک کانادا متولد بشود کمی عجیب به نظر برسد. این مادر سوری مدت ها در کشور عمان در کمپ های مخصوص مهاجران منتظر بود تا به خانه امن خود یعنی کانادا راهی شود. تا اینکه روز دوشنبه ی هفته ی گذشته توانست در میان خوش آمدگویی بسیاری از کانادایی ها که برای استقبال آنها به فرودگاه  فورت مک موری در شمال آلبرتا آمده بودند وارد خاک کانادا شود.

او در فرودگاه آمستردام کیسه آبش پاره شده بود و به شدت در حال درد کشیدن بود اما کلمه ای با کسی در این باره حرف نزد، زیرا ترس این را داشت که نتواند بر اساس وعده ای که به خودش داده بود کودکش را در خاک کانادا به دنیا بیاورد. بعد از رسیدن به فرودگاه سریعا به یک بیمارستان محلی منتقل شد و بعد از چند ساعت پسرش ایاد (Eyad) را به دنیا  آورد. زمانی که دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران های ایجاد شده توسط ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده ی آمریکا بود و اینجا در کانادا تمامی چشم ها با نگرانی رو به سوی حمله ی وحشیانه ی مسجد در کبک داشت، زنی سوری توانست خودش و همه ی اعضای خانواده اش را به خاک امن برساند؛ مهاجری که بسیاری از سیاستمداران در حال حاضر دنیا از او ترس دارند و بی پناهی اش به راحتی ممکن است در دنیای خشن و سیاست زده ی امروز نادیده گرفته شود.

خانواده ی آلکارناکه ۵ سال پیش بر اثر بمباران خانه شان در سوریه، آواره شدند و تمام این سال ها در کمپ های مهاجرین در مفرق و اردن با صدها هزار مهاجر دیگر به سختی در حال گذران زندگی بودند. خانواده ی اسپانسر آنها و اعضای کلیسای این شهر که این خانواده ی شش نفره را اسپانسر کرده بودند حالا با یک خانواده ی هفت نفره روبرو هستند. آنها در تلاشند که به این خانواده کمک کنند تا با زندگی در کانادا آشنا شده و اینجا را مانند شهر خودشان بدانند.