انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) – گزارش ماهانه خود مربوط به ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ را منتشر کرد.

شماره ۱۲۱۳ ـ پنجشنبه  ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹


 

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) – گزارش ماهانه خود مربوط به ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ را منتشر کرد.

مهندس عبداله عباسی جوان، استاد معماری دانشگاه شهید رجایی تهران و حسین حسینی، دبیر اسبق انجمن اسلامی آموزشکده رازی شهر اردبیل که روز پنجشنبه ۲۳ آبان ۸۷ (۱۳نوامبر)، هنگام شرکت در مراسم سالگرد ستارخان (سردار ملی آذربایجان و مبارز دوره مشروطیت) در شهر ری دستگیر شده بودند همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین که در اختیار وزارت اطلاعات ایران است در حبس بسر می برند… در طول این شصت روز تنها ارتباط این زندانیان با خانواده شان دو مکالمه تلفنی کوتاه بوده است.

شهناز غلامی روزنامه نگار آذربایجانی و مدافع حقوق زنان که در تاریخ ۱۹ آبانماه ۸۷(۹ نوامبر ۲۰۰۸) در تبریز دستگیر شده، کماکان در شرایط بلاتکلیفی در حبس بسر می برد. او در اعتراض به طولانی شدن مدت بازداشت موقت و ادامه بازجویی ها از روز اول دی ۸۷ (۲۱ دسامبر ۲۰۰٨) به مدت هشت روز دست به اعتصاب غذا زده بود.

به گفته خانواده خانم غلامی که در روزهای گذشته موفق به ملاقات با او شدند، خانم غلامی از نظر سلامتی دچار مشکل شده اما برای درمان با محدودیت‌هایی روبه رو است.

شهنازغلامی روزنامه‌نگار و مدیر وبلاگ آذرزن است که اواخر شهریورماه سالجاری از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به اتهام "تبلیغ علیه نظام" به شش ماه زندان محکوم شده بود. این روزنامه نگار قبلا نیز به مدت پنج سال زندانی سیاسی بود.

همزمان با روز ۲۱ آذر شصت و سومین سالگرد تاسیس حکومت خودمختار آذربایجان و رسمی شدن زبان ترکی دست کم هفت نفر در شهر ارومیه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. نوید سلطانی،  سعید محمودی، ستاره قاسمی (اولدوز)، رحمان قاسمی شهروندان ارومیه ای هستند که روز یکشنبه ۱۵ دی ۸۷ (۵ ژانویه ۲۰۰۹) پس از سپردن وثیقه ای۳۰ میلیون تومانی تا روز محاکمه آزاد شده اند. آنان متهم به "تبلیغ علیه نظام " از طریق چاپ و پخش اعلامیه شده اند.

از سوی دیگر حجت محمودی(مدیر موسسه آنا گرافیک) که همزمان با این فعالان دستگیر شده، همچنان در زندان مرکزی اورمیه به سر می برد.

توحید حسن پور فعال ۲۷ ساله حرکت ملی آذربایجان که روز شنبه ۱۶ آذر ۸۷ (۶ دسامبر ۲۰۰٨ ) به جرم پخش اعلامیه در خیابان همافر ارومیه دستگیر شده بود روز یکشنبه ۲۴ آذر ۸۷ (۱۴ دسامبر ۲۰۰۸) با قرار وثیقه ۱۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد.

وحید شیخ بگلو، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه آزاد تبریز و عضو سابق تشکل دانشجویی آرمان در این دانشگاه، عصر چهارشنبه چهارم دیماه ۸۷ (۲۴ دسامبر ۲۰۰٨) مقابل منزل خود در تبریز دستگیر و به اداره اطلاعات منتقل شد. شیخ بگلو پس از ۱۰ روز بازجویی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به زندان تبریز انتقال داده شد. هنوز علت بازداشت وی مشخص نشده است.

عسگر اکبرزاده، ۲۳ ساله و دانشجوی شیمی دانشگاه پیام نور در اردبیل، ۲۰ آذر (۱۰ دسامبر ۲۰۰۸) به اتهام «بر هم زدن امنیت کشور» به ۵ سال زندان همراه با تبعید به زندان زاهدان محکوم شد.

علی صدیقی، حمید وحید رضائی نیا و اکبر حسین زاده سه تن از مدافعان هویت آذربایجانی به اتهام های "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و "اقدام علیه امنیت ملی" از طریق پخش سی دی های حاوی اعلامیه دعوت مردم به تجمع دومین سالگرد تظاهرات اعتراض آمیز به چاپ کاریکاتور توهین آمیز روزنامه ایران در خرداد ۸۵ ( مای ۲۰۰۶) به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم گردیده اند. وجود یک سی دی حاوی اعلامیه و عکسهای تظاهرات خرداد ۸۵ در خانه و کامپیوتر آنها از، استنادات این احکام بوده است.

سلمان عراقی (دبیر سابق کانون آذربایجانشناسی دانشگاه پیام نور خوی و عضو شورای مرکزی NGO اورین خوی)، سالار عراقی (دانشجوی مهندسی ماشین آلات دانشگاه ارومیه)، حجت عراقی(دانشجوی مکانیک آموزشکده فنی ارومیه)، پیام علم قلیلو(دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد قزوین) و علی اکبر عبدالهی(دانشجوی مکانیک آموزشکده فنی ارومیه) از فعالان دانشجویی و مدنی آذربایجان در خوی که در ۲۶ اردیبهشت ۸۷ (۱۵ می ۲۰۰٨) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تحمل هفت روز بازداشت موقت به قید وثیقه پنجاه میلیون ریالی از زندان خوی آزاد شده بودند هر کدام توسط شعبه یک دادگاه انقلاب خوی به ریاست قاضی نوروزی به یکسال حبس تعلیقی به مدت دو سال محکوم شدند. اتهام نامبردگان شرکت در فعالیت های تبلیغی علیه نظام(پان ترکیسم) از طریق پخش اعلامیه دعوت مردم به تجمع در سالگرد دومین تظاهرات اعتراضی به چاپ کاریکاتور روزنامه ایران عنوان شده است.

ابراهیم عبدالله نژاد، علی حلمی، علی حسین نژاد اصل، محسن حسین زاده، صابر بیت الهی و بهمن نصیر زاده از فعالان آذربایجانی در ماکو نیز باز در رابطه با تظاهرات اعتراض آمیز گسترده شهرهای آذربایجان که در خرداد ۱۳۸۵ روی داد، به احکام حبس از یکسال تا بدل از ۱۰ ماه محکوم گردیدند.

صابر بیت الهی ۳۵ ساله ، معلم و بهمن نصیرزاده ۳۷ ساله، معلم و شاعر که در دادگاه انقلاب خوی به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بودند به دنبال اعتراض به رای صادر،ه در انتظار رای مجدد دادگاه هستند.

محمدرضا لوائی شاعر، نویسنده و روزنامه نگار آذربایجانی که روزجمعه اول آذر ۸۷ ( ۲۱ نوامبر ۲۰۰۸) توسط ماموران وزارت اطلاعات در بخش خوجا از توابع شهرستان اهر بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز منتقل گردیده بود پس از تحمل ۲۳ روز بازداشت موقت روز یکشنبه ۲۴ آذر ۸۷ ( ۱۴ دسامبر ۲۰۰٨) آزاد شده است.

مهندس رحیم حاجی زاده از فعالین مدنی اردبیل که در روز چهارم مهر ۸۷ بازداشت شده بود پس از تحمل ۶۱ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۸۰ میلیون تومانی از زندان اردبیل آزاد شد.

امیر علی ذبیحی حدود یک ماه پیش جهت گذراندن حکم ۸ ماه حبس به زندان تبریز فرستاده شده است. این فعال دانشجویی سابق و فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد تبریز در طی اعتراضات خردادماه ۱۳۸۵ از حدود ۴۵ روز بازداشت با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود.

در این گزارش همچنین به توقیف نشریات دانشجویی اشاره شده است از جمله: نشریه دانشجویی ترکی- فارسی بولود، اولوس، نسیم، آراز، اوزلوک، اویانیش، ستارخان،کیملیک، یولداش، یاغیش، آیدین گله جک، قیبچاق، گونش، یارپاق، تلنگر، چنلی بئل، یاشیل یول، آنا یوردو، سحر، آچیق سوز، سایان همگی توقیف شده اند.