شهروند- دیدار جاستین ترودو ، نخست وزیر کانادا و دونالد ترامپ رییس جمهور جدید ایالات متحده ی آمریکا از اولین ساعات روز دوشنبه خبرساز بود و از حساسیت این دیدار گواهی می داد. بسیاری از سیاستمداران و مردم در این دو کشور و در بسیاری از نقاط دنیا به تک تک کنش ها و واکنش های این دو نفر چشم دوخته بودند و با چشمانی باز کلمات و زبان غیرکلامی آنها را تحلیل و بررسی می کردند.

جاستین ترودو، نخست وزیر جوان کانادا با دست دادن ویژه خود نشان داد که مرد بسیار باهوشی است. ترودو اجازه نداد که ترامپ از شیوه ی مخصوص و ابتدایی خود برای بیان برتری اش بر دیگر مردان سیاست جهان استفاده کند و  در هنگام دست دادن نتوانست بازوی ترودو را بکشد. قیافه ی ترودو زمانی که برای بار دوم ترامپ تقاضای دست دادن کرد بازگو کننده ی همه چیز است و قطعا بسیاری را در کاخ سفید به این فکر می اندازد که ای کاش فردی مانند ترودو رهبری آنها را بر عهده داشت .

روز دوشنبه جاستین ترودو اعلام کرد که آخرین انتظار مردم کانادا این است که نخست وزیرشان به رهبر یک کشور دیگر درباره ی نحوه اجرایی آن کشور نصیحت و سخنرانی کند. همچنین در حالی که ترامپ اعلام کرد که از ورود آدم های نادرست به آمریکا جلوگیری خواهد کرد ترودو بیان داشت که کانادا همچنان رویه ی خود را ادامه می دهد و با آغوش باز به استقبال مهاجران و پناهجویان خواهد رفت.

آنها از قراردادهای مهمی مانند NAFTA سخن گفتند و ترودو به اهمیت مرز بین کانادا و آمریکا برای انتقال قطعات مونتاژ خودرو در منطقه ی NAFTA یاد کرد. ترودو و ترامپ از قصدشان برای تشکیل شورای آمریکایی کانادایی برای بهبود وضعیت زنان در بازار کار و کمک به پیشرفت زنان کارآفرین سخن گفتند.

دیدار جاستین ترودو با ترامپ، دیداری رسمی و در چارچوب مسائل کاری و ارتباط دو کشور بود. ترودو بعد از کنفرانس خبری به دیدار برخی از سران حزب جمهوری خواه در Capitol Hill رهسپار شد.