شهروند- افزایش چشمگیر هزینه های درخواست دادن برای شهروندی کانادا باعث شده است که تعداد متقاضیان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. آمار و ارقام نشان می دهد که درنه ماه اول سال ۲۰۱۶ تعداد کسانی که برای دریافت شهروندی کانادا درخواست داده اند ۵۶,۴۴۶ نفر بوده است که این میزان در مقایسه با همین دوره در سال ۲۰۱۵ تقریبا ۵۰ درصد کاهش داشته است.

هزینه ی بررسی پرونده ی شهروندی قبلا ۱۰۰ دلار بود که در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ به ۵۳۰ دلار افزایش پیدا کرد که به آن باید ۱۰۰ دلار “حق شهروندی” را نیز اضافه کرد. به گفته ی یک کارشناس این رقم برای فردی که اوضاع مالی مساعدی دارد و به این شهروندی نیازمند است می تواند قابل قبول باشد و با اکراه آن را پرداخت نماید، اما برای مهاجرها و یا پناهنده هایی که تعداد افراد خانواده شان زیاد است و به سختی روزگار خود را سپری می کنند رقم ۶۳۰ دلار برای هر فرد بسیار هزینه ی بالایی است و باید دولت در این باره چاره ای بیاندیشد، این رقم را کاهش داده و یا تمهیداتی را از قبیل چشم پوشی کردن از هزینه برای خانواده های با درآمد پایین در نظر بگیرد.

شهروند کانادا شدن به مهاجران و پناهندگان این امکان را می دهد که به طور کامل کانادایی شده، بتوانند در فعالیت های سیاسی و رای گیری شرکت کنند و باعث استحکام کانادا شوند، اما عدم استفاده از این حق به دلیل مشکلات مالی می تواند بسیاری از این افراد را به حاشیه رانده و در درازمدت خطرات زیادی برای جامعه کانادا در پی داشته باشد.

یکی دیگر از دلایل کاهش تعداد متقاضیان اصلاحات قانونی در اواخر دوران نخست وزیری آقای هارپر بود. قرار بر این است تا لایحه ی قانونی C-6  معکوس اصلاحاتی باشد که دولت محافظه کار قبلی ایجاد کرد. این لایحه اگر تبدیل به قانون شود، زمان اقامت برای شهروندی کاهش خواهد یافت، تعداد سالهای تحصیل به عنوان اقامت در نظر گرفته خواهد شد و مهارت زبانی برای افراد جوان و مسن تغییر خواهد کرد.